|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. septembra 2006
Špeciálne výhody pre sudcov majú znaky systémovej korupcie
Odmeňovanie sudcov vyššími platmi, neštandardným kariérnym postupom a poskytnutím iných materiálnych a nemateriálnych výhod s cieľom motivovať sudcov k prijatiu názorov vlády v konkrétnych ...
Zdieľať
BRATISLAVA 27. septembra (WEBNOVINY) - Odmeňovanie sudcov vyššími platmi, neštandardným kariérnym postupom a poskytnutím iných materiálnych a nemateriálnych výhod s cieľom motivovať sudcov k prijatiu názorov vlády v konkrétnych prípadoch sa dá považovať za systémovú a veľmi rafinovanú štátnu korupciu prostredníctvom výkonnej moci. Konštatuje sa to v analýze Špeciálneho súdu (ŠS), ktorú v uplynulých mesiacoch vypracovalo Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR a vo štvrtok o nej bude rozhodovať vláda.
MS SR v období od roku 2004 do 30. júna 2006 podľa analýzy vynaložilo na činnosť tejto špeciálnej inštitúcie vyše 376 000 000 korún, pričom na mzdy sudcov išlo takmer 28 mil. Sk. Sudca ŠS, rovnako ako špeciálny prokurátor, totiž poberá k mesačnému platu funkčný príplatok vo výške šesťnásobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za predchádzajúci kalendárny rok. V súčasnosti to je suma 103 694 korún, ktorú každý sudca tohto súdu dostane k platu rovnajúcemu sa 1,3 násobku poslaneckého platu. V analýze sa upozorňuje, že napriek týmto finančným výhodám sú špeciálni sudcovia menej výkonní ako ich kolegovia na všeobecných súdoch. Štrnásť sudcov ŠS k 30. júnu 2006 právoplatne uzavrelo na hlavných pojednávaniach iba 28 vecí, konštatuje sa v analýze. Navyše najzávažnejšie zločiny ako sú nájomné vraždy, organizované drogové delikty, prevádzačstvo či vyberanie výpalného riešia naďalej sudcovia na okresných súdoch, ktorí na rozdiel od špeciálnych sudcov nemajú zabezpečenú žiadnu špeciálnu ochranu.
MS SR ako jediné riešenie odstránenia diskriminácie sudcov, zabezpečenia ich rovnomerného zaťaženia a zabezpečenia trojstupňovej súdnej sústavy vidí vo vypustení ŠS zo sústavy slovenského súdnictva. Ak by parlament takúto legislatívnu zmenu schválil, prešli by trestné činy v súčasnosti patriace do pôsobnosti ŠS do pôsobnosti vecne a miestne príslušných okresných súdov v sídle krajských súdov. Na každom z týchto ôsmich súdov by sa mal zvýšiť počet sudcov o jedného. Sudcovia, ktorí by na okresných súdoch prerokúvali obzvlášť závažné zločiny s dolnou hranicou trestnej sadzby najmenej 12 rokov, by dostávali funkčný príplatok 5 000 korún. Ak by sudcovia pôsobiaci na zrušenom Špeciálnom súde nedali súhlas na ich preloženie na iný súd, dňom účinnosti novej legislatívy by sa stali sudcami tohto súdu, na ktorom vykonávali funkciu pred preložením na ŠS, alebo im ho s ich súhlasom určila Súdna rada SR pri ich pridelení na ŠS. Zmena legislatívy si vyžiada aj zmenu pôsobnosti a postavenia prokuratúry v súvislosti so špeciálnym postavením Úradu špeciálnej prokuratúry.
SITA
MS SR ako jediné riešenie odstránenia diskriminácie sudcov, zabezpečenia ich rovnomerného zaťaženia a zabezpečenia trojstupňovej súdnej sústavy vidí vo vypustení ŠS zo sústavy slovenského súdnictva. Ak by parlament takúto legislatívnu zmenu schválil, prešli by trestné činy v súčasnosti patriace do pôsobnosti ŠS do pôsobnosti vecne a miestne príslušných okresných súdov v sídle krajských súdov. Na každom z týchto ôsmich súdov by sa mal zvýšiť počet sudcov o jedného. Sudcovia, ktorí by na okresných súdoch prerokúvali obzvlášť závažné zločiny s dolnou hranicou trestnej sadzby najmenej 12 rokov, by dostávali funkčný príplatok 5 000 korún. Ak by sudcovia pôsobiaci na zrušenom Špeciálnom súde nedali súhlas na ich preloženie na iný súd, dňom účinnosti novej legislatívy by sa stali sudcami tohto súdu, na ktorom vykonávali funkciu pred preložením na ŠS, alebo im ho s ich súhlasom určila Súdna rada SR pri ich pridelení na ŠS. Zmena legislatívy si vyžiada aj zmenu pôsobnosti a postavenia prokuratúry v súvislosti so špeciálnym postavením Úradu špeciálnej prokuratúry.
SITA