|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Bratislava 23. mája (TASR) – Na Slovensku by mal vzniknúť strategický, celoslovensky platný dokument o parkovaní. Zhodli sa na tom dnes členovia Slovenskej parkovacej asociácie (SPA) spolu s odborníkmi na dopravu a zástupcami niekoľkých slovenských miest na 9. kolokvium SPA v bratislavskom Primaciálnom paláci. "Pravidlá sú popísané, problémom je spojiť odborníkov, mestá i ministerstvá, nájsť spoločné slová a takýmto spôsobom vytvoriť celoštátnu stratégiu parkovania," povedal predseda SPA Miroslav Lepeta. Celoslovenskej stratégii parkovania sa bude SPA venovať na jesennej konferencii v Tatrách, kde by mohli byť prezentované už aj spracované dokumenty v oblasti parkovania od jednotlivých dotknutých ministerstiev.
Vypracovanie stratégie by podľa Lepetu mohlo zjednotiť pravidlá regulácie statickej dopravy na Slovensku. Potreba tohto dokumentu vyplynula nielen zo skúseností členov SPA, ale i z prieskumu, ktorý realizovali elektronicky v mestách nad 18.000 obyvateľov posledné štyri roky. Priemerne je v slovenských mestách podľa výsledkov prieskumu približne 1000 regulovaných parkovacích miest. Hodinová cena za parkovanie sa pohybuje od 0,20 do 1,20 eura. Vysoké cenové rozpätie je i v poplatkoch za rezidenčné karty. Pohybujú sa od päť do 400 eur.
Pomer počtu miest a výnos z nich je v každom meste iný. Približne 50 percent miest si reguláciu zabezpečuje samostatne v rámci mestských firiem. V takmer žiadnom meste podľa výsledkov prieskumu nie je parkovanie riešené spolu s mestskou hromadnou dopravou, teda chýba koncept parkovacej politiky. "Oslovíme ešte intenzívnejšie ministerstvá, ktorých sa to týka a budeme hovoriť o tom, aby sa definovala účelová komunikácia v zákone, význam statickej dopravy a neodkladajme to niekde nabok. Zamyslime sa, či netreba urobiť zákon ako v Nemecku a Japonsku, že už pri prihlásení vozidla, musíte povedať, kde to auto bude parkovať," priblížil Lepeta.
SPA upozorňuje, že viacero slovenských miest sa snaží zabezpečiť ich trvalo udržateľný rozvoj. K tomu potrebujú napríklad aj koncept parkovacej politiky. "Tým, že na Slovensku nie je celonárodný dokument, nemajú sa kde inšpirovať a odkiaľ čerpať," povedal expert SPA Igor Dula. Aj keď podľa jeho slov mestám pôvodne návrh parkovacej politiky robili odborníci, v jednotlivých samosprávach to nakoniec ovplyvní komunálny politický boj.
Prezident Európskej parkovacej asociácie Laurence A. Bannerman upozornil, že počet osobných áut v európskych mestách rastie. Problém s parkovaním nevyrieši podľa neho ani tak technologické riešenie ako dôsledné plánovanie. O parkovaní podľa neho netreba uvažovať ako o biznise, ale ako jednom z kľúčových nástrojov mobility v meste. "Ak bude parkovanie zabezpečené správnym spôsobom, tak tým môžete zlepšiť aj verejnú dopravu," skonštatoval. Tým, čo parkovanie v mestách plánujú, odporúča, aby si uvedomili, že sú súčasťou oveľa väčšieho systému a už nie je možné zameriavať sa len na vlastné parkovanie.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR