|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. marca 2019
SOZA predstavila prvú Správu o slovenskom hudobnom priemysle
Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA) v utorok prezentoval Správu o slovenskom hudobnom priemysle. Historicky prvá publikácia, ktorá skúma oblasť hudby ako súčasti ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/Dušan Hein
Bratislava 26. marca (TASR) - Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA) v utorok prezentoval Správu o slovenskom hudobnom priemysle. Historicky prvá publikácia, ktorá skúma oblasť hudby ako súčasti kultúry resp. hudobného, v širšom slova zmysle kreatívneho priemyslu, vznikala viac ako štyri roky. Správu osobne v Bratislave predstavil jej autor Daniel Antal, maďarský analytik a ekonomický konzultant, ktorý v súčasnosti pôsobí v Holandsku.Publikácia má poukázať na ekonomický prínos hudobného priemyslu doma a v zahraničí, na základe spracovaných verejne dostupných dát, prieskumov a medzinárodných porovnaní. "Správu sme sústredili na región strednej Európy, robili sme ju podobne ako správy z iných európskych regiónov. Ide o mapovanie z hudobných inštitúcií a hudobných podnikov na Slovensku a ich ekonomický dosah na slovenskú zamestnanosť," uviedol pre TASR Antal k novinke, ktorá vznikla vďaka spolupráci medzi organizáciami SOZA, SLOVGRAM, OZIS, Hudobný fond a Hudobné centrum.
V priebehu štyroch rokov sa zozbieralo dostatočné množstvo informácií, ktoré poskytujú iný ako len umelecký pohľad na hudbu a všetkých aktérov, ktorí sa podieľajú na jej vzniku a šírení. "Je to komplexná štatistika o tom, aké pracovné príležitosti vytvárajú hudobníci, aký vplyv to má na hrubý domáci produkt na Slovensku a koľko daní napríklad platia," hovorí autor správy, ktorý svoju prezentáciu začal porovnaním predaja automobilov vyrobených na Slovensku s predajom vstupného na hudobné eventy. "Výroba a predaj áut na Slovensku má ten istý ekonomický vplyv na HDP Slovenska ako predaj lístkov na koncert zahraničným turistom. Výroba áut na Slovensku stojí rovnako ako organizovanie veľkého koncertu," podčiarkol Antal.
V správe prináša okrem analýz aj odporúčania pre budúcnosť. "Slovensko a krajiny strednej Európy by sa nemali zameriavať iba na jedno odvetvie, napríklad výrobu áut, pretože práve tá využíva pracovnú silu robotov, zahraničné komponenty, a nevytvára daňový základ. Kreatívny priemysel vytvára daňový základ, ktorý zostáva v krajine," konštatoval ekonomický konzultant, ktorý sa venuje analýzam kreatívneho priemyslu v Maďarsku, ako aj v regióne strednej Európy. Aj Správa o slovenskom hudobnom priemysle prináša pohľad na ekonomické ukazovatele v porovnaní s blízkymi a demograficky porovnateľnými krajinami ako Maďarsko, Rakúsko a Chorvátsko.
"Hudobníci na Slovensku platia možno desaťnásobne vyššie dane ako výrobcovia automobilov, je pre nich ťažké udržať sa v hudobnom priemysle. Politici veľakrát hovoria o kreatívnom priemysle, ale neuvedomujú si, ako odlišne pracuje," vyhlásil s tým, že je potrebná zmena európskej politiky v oblasti DPH. Navrhuje tiež zmenu v oblasti ochrany autorských práv.
Správa bola vytvorená pomocou databáz CEEMID (Central European Entertainment and Media Industry Databases), ktoré vznikli v rámci medzinárodnej spolupráce SOZA, ďalších organizácií kolektívnej správy a konzultanta tejto správy. "Oslovili sme viac ako tisíc hudobníkov, ktorí nám poskytli informácie o svojich príjmoch, využili sme dáta od SOZA, SLOVGRAM, OZIS, tiež informácie od Slovenského štatistického úradu," dodal autor správy, ktorá v siedmich kapitolách skúma slovenský hudobný priemysel a slovenský trh z viacerých pohľadov. Prináša množstvo exaktných štatistických údajov týkajúcich sa kúpnej sily, dopytu po kultúre, hudobnej produkcie nových hudobných nahrávok resp. produkcie slovenskej živej hudby a tiež aj o zamestnanosti v hudobnom priemysle. Jedinečné sú aj údaje o príjmoch, ktoré dosahujú slovenskí autori a interpreti či už prostredníctvom verejného predvádzania hudobných diel alebo fyzickej či digitálnej distribúcie hudobných nahrávok.
Správu, ktorá je voľne dostupná online na www.soza.sk a počíta sa aj s tlačou limitovaného počtu 100 kusov výtlačkov, predstavili v deň, keď Európsky parlament hlasoval o novej autorskoprávnej smernici, ktorá môže zásadným spôsobom ovplyvniť digitálne prostredie. Ako informoval člen predstavenstva SOZA Tomáš Mikš, európski poslanci navrhované znenie smernice o autorskom práve na jednotnom digitálnom trhu schválili.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR