|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. marca 2010
SOŠ bojujú s rodovou nerovnosťou
Na stredných odborných školách na Slovensku učí viac žien (63,3 %), ale v riaditeľských funkciách je viac mužov (56,9 %). Potvrdzuje to výskum, ktorý v ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič
PREŠOV 29. marca (WEBNOVINY) – Na stredných odborných školách na Slovensku učí viac žien (63,3 %), ale v riaditeľských funkciách je viac mužov (56,9 %). Potvrdzuje to výskum, ktorý v rámci projektu s názvom CREdu: Rodová (ne)rovnosť v prostredí stredných odborných škôl na Slovensku realizovalo občianske združenie EsFem s finančnou podporou Agentúry na podporu výskumu a vývoja. Výsledky skúmania sú zverejnené v publikácii nazvanej Učiteľky a riaditelia, ktorú pri príležitosti Dňa učiteľov dnes prezentoval jej autorský tím na pôde Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity. Kniha má 160 strán, obsahuje päť kapitol a bohatú prílohu.
Ako informovala štatutárka EsFem Monika Bosá, do rodového auditu boli zahrnuté ešte podľa starého rozdelenia škôl všetky odborné školy na Slovensku okrem gymnázií, konzervatórií a stredných odborných učilíšť. „Výskum potvrdil výraznú feminizáciu a rodovú segregáciu tak horizontálnu ako aj vertikálnu. Horizontálna znamená, že na Slovensku existujú čisto dievčenské (zdravotníctvo, pedagogická a sociálna práca) odbory a takmer čisto chlapčenské (stavebníctvo, priemyselná výroba). Vertikálna segregácia poukazuje na to, že napriek prefeminizovanému školstvu muži výrazne dominujú v riadiacich pozíciách,“ uviedla Bosá. V praxi to znamená, že keď je na škole muž, tak má väčšiu šancu ako jeho kolegyňa stať sa riaditeľom, hoci tomu často nezodpovedá jeho vzdelanie a pracovné skúsenosti.
Nielen v školstve, ale všeobecne u nás platí, že prevaha mužov v riadiacich funkciách sa podpisuje aj pod rodový mzdový rozdiel, ktorý je na Slovensku jeden z najvýraznejších v krajinách Európskej únie. Ženy zarábajú o jednu štvrtinu menej ako muži. U žien je o tri percentá vyššia miera nezamestnanosti a 17 percent žien ostáva mimo práce z iných dôvodov. Miera chudoby v dôchodkovom veku je podstatne výraznejšia u žien ako u mužov. Deje sa tak napriek tomu, že vzdelanostná úroveň žien sa vyrovnala mužom a v poslednom období je oproti mužom dokonca vyššia. V školstve, kde je tabuľkové mzdové ohodnotenie, vznikajú rozdiely na základe odmien. „Platí argumentácia, že muži sú živitelia rodín, preto potrebujú vyšší plat,“ uviedla Bosá.
Projekt začali realizovať v septembri 2009 a bude ukončený na jeseň tohto roku. Dovtedy vyjdú ešte tri ďalšie publikácie. Jedna z nich bude čerpať výsledky z dotazníkovej formy výskumu zameraného na otázky prestíže učiteľského povolania, ktoré spoločnosť takto navonok charakterizuje, ale nezodpovedá to finančnému ohodnoteniu ani stupienku prestíže uznávaných povolaní. Ďalšia publikácia bude čerpať z výsledkov kvantitatívneho výskumu, ktorý sa konal formou rozhovorov. Posledná publikácia bude zhrňujúca a vyjde aj v anglickej mutácii. Všetky tituly so záverečnou správou poskytnú rezortu školstva a ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny a tiež vyšším územným celkom ako zriaďovateľom stredných odborných škôl. Dostanú ich aj učitelia, ktorí sa na výskume zúčastnili a mimovládne organizácie, ktoré sa zaoberajú touto témou. Knihy by mali mať zhruba rovnaký náklad po 500 kusov a budú sa distribuovať zdarma.
SITA
PREŠOV 29. marca (WEBNOVINY) – Na stredných odborných školách na Slovensku učí viac žien (63,3 %), ale v riaditeľských funkciách je viac mužov (56,9 %). Potvrdzuje to výskum, ktorý v rámci projektu s názvom CREdu: Rodová (ne)rovnosť v prostredí stredných odborných škôl na Slovensku realizovalo občianske združenie EsFem s finančnou podporou Agentúry na podporu výskumu a vývoja. Výsledky skúmania sú zverejnené v publikácii nazvanej Učiteľky a riaditelia, ktorú pri príležitosti Dňa učiteľov dnes prezentoval jej autorský tím na pôde Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity. Kniha má 160 strán, obsahuje päť kapitol a bohatú prílohu.
Ako informovala štatutárka EsFem Monika Bosá, do rodového auditu boli zahrnuté ešte podľa starého rozdelenia škôl všetky odborné školy na Slovensku okrem gymnázií, konzervatórií a stredných odborných učilíšť. „Výskum potvrdil výraznú feminizáciu a rodovú segregáciu tak horizontálnu ako aj vertikálnu. Horizontálna znamená, že na Slovensku existujú čisto dievčenské (zdravotníctvo, pedagogická a sociálna práca) odbory a takmer čisto chlapčenské (stavebníctvo, priemyselná výroba). Vertikálna segregácia poukazuje na to, že napriek prefeminizovanému školstvu muži výrazne dominujú v riadiacich pozíciách,“ uviedla Bosá. V praxi to znamená, že keď je na škole muž, tak má väčšiu šancu ako jeho kolegyňa stať sa riaditeľom, hoci tomu často nezodpovedá jeho vzdelanie a pracovné skúsenosti.
Nielen v školstve, ale všeobecne u nás platí, že prevaha mužov v riadiacich funkciách sa podpisuje aj pod rodový mzdový rozdiel, ktorý je na Slovensku jeden z najvýraznejších v krajinách Európskej únie. Ženy zarábajú o jednu štvrtinu menej ako muži. U žien je o tri percentá vyššia miera nezamestnanosti a 17 percent žien ostáva mimo práce z iných dôvodov. Miera chudoby v dôchodkovom veku je podstatne výraznejšia u žien ako u mužov. Deje sa tak napriek tomu, že vzdelanostná úroveň žien sa vyrovnala mužom a v poslednom období je oproti mužom dokonca vyššia. V školstve, kde je tabuľkové mzdové ohodnotenie, vznikajú rozdiely na základe odmien. „Platí argumentácia, že muži sú živitelia rodín, preto potrebujú vyšší plat,“ uviedla Bosá.
Projekt začali realizovať v septembri 2009 a bude ukončený na jeseň tohto roku. Dovtedy vyjdú ešte tri ďalšie publikácie. Jedna z nich bude čerpať výsledky z dotazníkovej formy výskumu zameraného na otázky prestíže učiteľského povolania, ktoré spoločnosť takto navonok charakterizuje, ale nezodpovedá to finančnému ohodnoteniu ani stupienku prestíže uznávaných povolaní. Ďalšia publikácia bude čerpať z výsledkov kvantitatívneho výskumu, ktorý sa konal formou rozhovorov. Posledná publikácia bude zhrňujúca a vyjde aj v anglickej mutácii. Všetky tituly so záverečnou správou poskytnú rezortu školstva a ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny a tiež vyšším územným celkom ako zriaďovateľom stredných odborných škôl. Dostanú ich aj učitelia, ktorí sa na výskume zúčastnili a mimovládne organizácie, ktoré sa zaoberajú touto témou. Knihy by mali mať zhruba rovnaký náklad po 500 kusov a budú sa distribuovať zdarma.
SITA