26. júla 2019
Na archívnej snímke Miroslav Sopko. Foto: TASR/Jakub KotianBratislava 26. júla (TASR) – Služby asistenta učiteľa stále nemôžu využívať všetky deti, tvrdí to poslanec Národnej rady SR za OĽaNO Miroslav Sopko. Ministerstvo školstva namieta, že pri zabezpečovaní asistentov učiteľov vychádza školám v ústrety v najväčšej možnej miere.
Sopko označil dostatočný počet asistentov učiteľa za „
prioritu priorít každej vlády“. Navrhuje, aby sa na posudzovanie jednotlivých žiadostí o asistenta nastavili jasné kritériá. Flexibilne by chcel napríklad posudzovať potrebu asistenta konkrétneho dieťaťa a konkrétnej triedy. V súčasnosti sa o pridelení rozhoduje na základe určeného poradia naliehavosti, zostaveného odborom školstva na okresnom úrade.
„
Súčasťou problému tiež je, že potrebujeme na školách zabezpečiť odborných zamestnancov, akými je napríklad špeciálny pedagóg a školský psychológ, aby dieťa dostalo potrebnú podporu a mohlo sa plnohodnotne vzdelávať vo svojej triede,“ upozornil na to Sopko. Aktuálne by mali školy podľa Sopka dostávať financie na zabezpečenie odborných zamestnancov, ak majú 20 a viac začlenených žiakov - cez zvýšený normatív. To podľa neho nestačí aj na odmeňovanie učiteľov, ktorí s deťmi pracujú.
Ministerstvo školstva v reakcii pre TASR poukázalo napríklad na projekt V základnej škole úspešnejší, ktorý dofinancovalo sumou 1.408.082 eur. „
Dôvodom dofinancovania je zvýšenie dotácie na asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,“ zdôvodnilo ministerstvo. Rezort školstva avizoval tiež nadväzujúci národný projekt Zavádzanie inkluzívnych prístupov edukácie, ktorý má ambíciu zaviesť „
zásadné inovácie existujúcich prístupov k inkluzívnemu vzdelávaniu a výchove“ vrátane oblasti personálneho zabezpečenia.
Rezort školstva informoval o tom, že v školskom roku 2018/19 ho žiadali o 5845 asistentov pre 16.583 žiakov. Rezort vyhovel 40,7 percenta žiadostí. Na rok 2019 bol preto rozpočet upravený na 26.373.709 eur.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR