|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. júna 2010
Somálski piráti sú problémom aj pre Slovensko
Zhodli sa na tom experti v diskusii so širšou verejnosťou na netradičnú tému námorného ...
Zdieľať
Kpt. Molnár diskutuje na fóre "Protipirátska misia" na tému námorného pirátstva
Foto: EAC
BRATISLAVA 11. júna (WBN/PR) - Zhodli sa na tom experti v diskusii so širšou verejnosťou na netradičnú tému námorného pirátstva. Fórum „Protipirátska misia“ sa uskutočnilo 10. júna v Bratislave.
Podujatie otvoril Michal Polgár, regionálny riaditeľ Euroatlantického centra, ktoré bolo spoluorganizátorom podujatia. Vo svojom úvodnom prejave vyzval zástupcov odbornej i širšej verejnosti k spoločnej diskusii k problematike. Poznamenal tiež, že problém pirátstva na somálskom pobreží je bezpochyby problémom Slovenskej republiky aj vzhľadom na jej záväzky vyplývajúce z členstva v EÚ a NATO. S publikom na tému diskutovali Štefan Molnár, kapitán diaľkovej plavby, Radovan Javorčík, riaditeľ Odboru bezpečnostnej politiky MZV SR a Pavol Magyar zo Zastúpenia Európskej komisie v SR. Autenticitu podujatia podporil krátky film o priebehu protipirátskeho zásahu jednotky operácie EÚ NAVFOR ATALANTA a pútavý video rozhovor s kapitánom diaľkovej plavby Jánom Konečným, vrchným dozorcom lodeníc v Qingdao.
Práve prvá námorná misia EÚ NAVFOR ATALANTA, ktorá je jednou z viacerých medzinárodných síl pôsobiacich v príslušnom regióne, poskytuje profesionálnu pomoc obchodným lodiam v somálskych vodách. Jej úlohou je zabezpečenie plavebného koridoru a eskortných konvojov plavidiel v Adenskom zálive. Diskutujúci sa zhodli, že prítomnosť vojakov pri somálskom pobreží nie je dlhodobým riešením situácie. „Európska únia disponuje nástrojmi, ktoré dokážu odstraňovať príčiny pirátstva – riešenie sociálnej otázky; stabilizácia sporov medzi klanmi organizujúcimi pirátske útoky či vytvorenie medzinárodného súdneho tribunálu pre zajatých pirátov,“ uviedol Radovan Javorčík.
Únos obchodnej lode, ktorej velil kapitán Ján Konečný je dôkazom, že problém pirátstva pri somálskych brehoch sa týka aj občanov Slovenskej republiky. „Rýchlo približujúci sa malý čln s posádkou vyzbrojenou tými najmodernejšími zbraňami, po šestnástich minútach od pozorovania napadol našu loď. Ako kapitán, zodpovedný za životy svojej posádky a bez možnosti efektívne sa útoku brániť, som sa rozhodol vzdať,“ opisoval vo video rozhovore kpt. Konečný, ktorý velil obchodnej lodi BBC Trinidad unesenej v auguste roku 2008. Majiteľ lode po trojtýždňovom zajatí zaplatil výkupné 2 milióny amerických dolárov.
„Prítomnosť spoločných síl EÚ, NATO a pridružených štátov a medzinárodných organizácií v nestabilnom regióne Afrického rohu napomáha komplexnému riešeniu problému pirátstva,“ tvrdí Pavol Magyar. Pri zasahovaní zo strany medzinárodného spoločenstva nemôže byť využívaná bezvýhradne odplatná rétorika v podobe priamych ozbrojených útokov. Práve Európska únia musí byť advokátom hľadania riešenia, ktoré by zabezpečilo, aby sa lokálne komunity riadili pravidlami neohrozujúcimi seba, okolité štáty a obchodné vzťahy členských štátov EÚ.
V diskusii rezonovala aj otázka absencie legislatívneho rámca, ktorý by definoval právnu subjektivitu somálskych pirátov. Ako pripomenul kapitán Molnár: „Podľa Dohody OSN o morskom práve akty násilia v teritoriálnych vodách nie sú považované za námorné pirátstvo.“ V niektorých prípadoch môže mať preto mandát na zásahy fregát medzinárodného spoločenstva proti aktom pirátstva sporné legálne pozadie. Podobne problematický je spôsob sebaobrany obchodných lodí, tie väčšinou využívajú len jednoduché a neefektívne spôsoby zabezpečenia. Napríklad ostnaté ploty okolo boku lode, ktoré majú zabrániť prístupu pirátov na palubu, či striekanie vody vysokotlakovými požiarnymi delami na približujúce sa dobre vyzbrojené pirátske komando.
Koncom mája bolo pirátmi zadržiavaných 10 lodí s 380 námorníkmi. Kpt. Molnár uviedol, že námorníci si uvedomujú rizikovosť plavby oblasťou, zároveň sú ale povinní plniť svoje úlohy a napriek existencii bezpečnostného koridoru v Adenskom zálive sú vo väčšine prípadov posádky nútené brániť sa samé. Dodal, že existencia protipirátskych informačných centier zohráva kľúčovú úlohu aj v iných oblastiach sveta so zvýšenou pirátskou aktivitou. Práve v nich vidí ďalšiu možnosť zefektívnenia boja proti námornému pirátstvu.
Vývoj pirátstva sa datuje od doby prvých námorných plavieb. Moderná podoba tohto fenoménu je špecifická dobrou organizovanosťou a ťažkým vyzbrojením pirátov. Svoje aktivity zvyšujú priamo úmerne vojenským zásahom proti nim. Napriek snahám medzinárodného spoločenstva fenomén naberá na intenzite a šíri sa nielen ďalej v Indickom oceáne, ale po celom svete.
Podujatie prebehlo v rámci 4. ročníka diskusných fór cyklu National Security Table organizovaných Euroatlantickým centrom a Zastúpením Európskej komisie v SR, s finančnou podporou Sekciou verejnej diplomacie NATO a v spolupráci s Ekonomickou Univerzitou v Bratislave.
Mimovládna organizácia Euroatlantické centrum (EAC) už desiaty rok aktívne pôsobí v oblasti zahraničnej a bezpečnostnej politiky na Slovensku, jej aktivity často krát presahujú aj hranice krajiny. Dôkazom toho bol spoločný projekt nádejnej generácie mladých ľudí z Maďarska a Slovenska, ktorí sa na jar roku 2009 zišli v mestách Komárno a Komárom aby otvorili „novú kapitolu“ vo vzájomných vzťahoch. EAC bolo za túto aktivitu ocenené Nadáciou Euractiv a prevzalo si medzinárodnú cenu za akademický prínos v Európskom parlamente na jeseň 2009.
Cieľom cyklu diskusných fór National Security Table IV je vytvoriť priestor pre kritickú diskusiu na netradičné témy a tak zvyšovať verejnú informovanosť o zahranično-politickom dianí v SR. Z cyklu v druhej polovici roku 2010 uvedieme diskusie na tému energetickej a environmentálnej bezpečnosti či revíziu zapojenia SR do medzinárodného krízového manažmentu v Afganistane.
Informácie poskytla: Bohdana Jakončuková, Euroatlantické centrum
BRATISLAVA 11. júna (WBN/PR) - Zhodli sa na tom experti v diskusii so širšou verejnosťou na netradičnú tému námorného pirátstva. Fórum „Protipirátska misia“ sa uskutočnilo 10. júna v Bratislave.
Podujatie otvoril Michal Polgár, regionálny riaditeľ Euroatlantického centra, ktoré bolo spoluorganizátorom podujatia. Vo svojom úvodnom prejave vyzval zástupcov odbornej i širšej verejnosti k spoločnej diskusii k problematike. Poznamenal tiež, že problém pirátstva na somálskom pobreží je bezpochyby problémom Slovenskej republiky aj vzhľadom na jej záväzky vyplývajúce z členstva v EÚ a NATO. S publikom na tému diskutovali Štefan Molnár, kapitán diaľkovej plavby, Radovan Javorčík, riaditeľ Odboru bezpečnostnej politiky MZV SR a Pavol Magyar zo Zastúpenia Európskej komisie v SR. Autenticitu podujatia podporil krátky film o priebehu protipirátskeho zásahu jednotky operácie EÚ NAVFOR ATALANTA a pútavý video rozhovor s kapitánom diaľkovej plavby Jánom Konečným, vrchným dozorcom lodeníc v Qingdao.
Práve prvá námorná misia EÚ NAVFOR ATALANTA, ktorá je jednou z viacerých medzinárodných síl pôsobiacich v príslušnom regióne, poskytuje profesionálnu pomoc obchodným lodiam v somálskych vodách. Jej úlohou je zabezpečenie plavebného koridoru a eskortných konvojov plavidiel v Adenskom zálive. Diskutujúci sa zhodli, že prítomnosť vojakov pri somálskom pobreží nie je dlhodobým riešením situácie. „Európska únia disponuje nástrojmi, ktoré dokážu odstraňovať príčiny pirátstva – riešenie sociálnej otázky; stabilizácia sporov medzi klanmi organizujúcimi pirátske útoky či vytvorenie medzinárodného súdneho tribunálu pre zajatých pirátov,“ uviedol Radovan Javorčík.
Únos obchodnej lode, ktorej velil kapitán Ján Konečný je dôkazom, že problém pirátstva pri somálskych brehoch sa týka aj občanov Slovenskej republiky. „Rýchlo približujúci sa malý čln s posádkou vyzbrojenou tými najmodernejšími zbraňami, po šestnástich minútach od pozorovania napadol našu loď. Ako kapitán, zodpovedný za životy svojej posádky a bez možnosti efektívne sa útoku brániť, som sa rozhodol vzdať,“ opisoval vo video rozhovore kpt. Konečný, ktorý velil obchodnej lodi BBC Trinidad unesenej v auguste roku 2008. Majiteľ lode po trojtýždňovom zajatí zaplatil výkupné 2 milióny amerických dolárov.
„Prítomnosť spoločných síl EÚ, NATO a pridružených štátov a medzinárodných organizácií v nestabilnom regióne Afrického rohu napomáha komplexnému riešeniu problému pirátstva,“ tvrdí Pavol Magyar. Pri zasahovaní zo strany medzinárodného spoločenstva nemôže byť využívaná bezvýhradne odplatná rétorika v podobe priamych ozbrojených útokov. Práve Európska únia musí byť advokátom hľadania riešenia, ktoré by zabezpečilo, aby sa lokálne komunity riadili pravidlami neohrozujúcimi seba, okolité štáty a obchodné vzťahy členských štátov EÚ.
V diskusii rezonovala aj otázka absencie legislatívneho rámca, ktorý by definoval právnu subjektivitu somálskych pirátov. Ako pripomenul kapitán Molnár: „Podľa Dohody OSN o morskom práve akty násilia v teritoriálnych vodách nie sú považované za námorné pirátstvo.“ V niektorých prípadoch môže mať preto mandát na zásahy fregát medzinárodného spoločenstva proti aktom pirátstva sporné legálne pozadie. Podobne problematický je spôsob sebaobrany obchodných lodí, tie väčšinou využívajú len jednoduché a neefektívne spôsoby zabezpečenia. Napríklad ostnaté ploty okolo boku lode, ktoré majú zabrániť prístupu pirátov na palubu, či striekanie vody vysokotlakovými požiarnymi delami na približujúce sa dobre vyzbrojené pirátske komando.
Koncom mája bolo pirátmi zadržiavaných 10 lodí s 380 námorníkmi. Kpt. Molnár uviedol, že námorníci si uvedomujú rizikovosť plavby oblasťou, zároveň sú ale povinní plniť svoje úlohy a napriek existencii bezpečnostného koridoru v Adenskom zálive sú vo väčšine prípadov posádky nútené brániť sa samé. Dodal, že existencia protipirátskych informačných centier zohráva kľúčovú úlohu aj v iných oblastiach sveta so zvýšenou pirátskou aktivitou. Práve v nich vidí ďalšiu možnosť zefektívnenia boja proti námornému pirátstvu.
Vývoj pirátstva sa datuje od doby prvých námorných plavieb. Moderná podoba tohto fenoménu je špecifická dobrou organizovanosťou a ťažkým vyzbrojením pirátov. Svoje aktivity zvyšujú priamo úmerne vojenským zásahom proti nim. Napriek snahám medzinárodného spoločenstva fenomén naberá na intenzite a šíri sa nielen ďalej v Indickom oceáne, ale po celom svete.
Podujatie prebehlo v rámci 4. ročníka diskusných fór cyklu National Security Table organizovaných Euroatlantickým centrom a Zastúpením Európskej komisie v SR, s finančnou podporou Sekciou verejnej diplomacie NATO a v spolupráci s Ekonomickou Univerzitou v Bratislave.
Mimovládna organizácia Euroatlantické centrum (EAC) už desiaty rok aktívne pôsobí v oblasti zahraničnej a bezpečnostnej politiky na Slovensku, jej aktivity často krát presahujú aj hranice krajiny. Dôkazom toho bol spoločný projekt nádejnej generácie mladých ľudí z Maďarska a Slovenska, ktorí sa na jar roku 2009 zišli v mestách Komárno a Komárom aby otvorili „novú kapitolu“ vo vzájomných vzťahoch. EAC bolo za túto aktivitu ocenené Nadáciou Euractiv a prevzalo si medzinárodnú cenu za akademický prínos v Európskom parlamente na jeseň 2009.
Cieľom cyklu diskusných fór National Security Table IV je vytvoriť priestor pre kritickú diskusiu na netradičné témy a tak zvyšovať verejnú informovanosť o zahranično-politickom dianí v SR. Z cyklu v druhej polovici roku 2010 uvedieme diskusie na tému energetickej a environmentálnej bezpečnosti či revíziu zapojenia SR do medzinárodného krízového manažmentu v Afganistane.
Informácie poskytla: Bohdana Jakončuková, Euroatlantické centrum