|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. februára 2016
SOI už môže pomáhať spotrebiteľom s mimosúdnym riešením sporov
Nadežda Machútová
Zdieľať
Nadežda Machútová Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 15. februára (TASR) - Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) už môže pomáhať spotrebiteľom, ale aj firmám pri zmierlivom mimosúdnom riešení ich sporov. Oprávňuje ju k tomu nová právna úprava o alternatívnom riešení sporov, ktorá sa na Slovensku začala uplatňovať od 1. februára. Podľa ústrednej riaditeľky Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Nadeždy Machútovej je "jednoduchá a ľahko čitateľná". Skonštatovala to dnes na konferencii 'Spotrebiteľ v roku 2016', ktorá sa konala v Bratislave. SOI ako jeden zo subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov stavia do novej pozície."Spotrebitelia doteraz veľakrát nerozumeli tomu, že verejno-právna ochrana má svoje limity, že sme nemohli vymáhať ich individuálne práva, nemohli sme im zaručiť, že im niekto vráti peniaze aj keď sú v práve, aj keď sme uložili sankciu. Preto veľmi vítame, že SOI je jedným z tých orgánov, ktoré budú mať možnosť zasiahnuť a pomôcť pri ochrane spotrebiteľských práv. Smernicou prekračujeme klasický verejno-právny rozmer. Dostávame do vienka určitú časť kompetencií v rámci súkromno-právnej ochrany," skonštatovala Machútová. Pripomenula, že SOI vykonáva kontrolu v oblastiach, v ktorých nie je kompetentný špeciálny dozorný orgán a nebude sa venovať ani finančným službám.
SOI prispôsobila svoju organizačnú štruktúru tak, aby zabezpečila oddelenie svojich kontrolných funkcií od nestranného mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov. Na Ústrednom inšpektoráte SOI vznikol nový odbor medzinárodných vzťahov a alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, ktorý bude mať agendu na starosti.
"Na každom inšpektoráte budú fyzické osoby, ktoré budú mať právo spory riešiť a budú podriadené zriadenému odboru. Napriek tomu, že budú na krajských inšpektorátoch, nebudú mať s ním nič spoločné. Nebude mať na nich dosah ani riaditeľ, ani iní kolegovia. Rozhodovacia a kontrolná činnosť bude takto veľmi prísne oddelená od tej, ktorá sa bude týkať alternatívneho riešenia sporov," priblížila Machútová. Ocenila, že sa SOI mohla podieľať na tvorbe nového zákona, keďže smernica EÚ ponúkala viaceré možnosti. "Vybrali sme si možnosť, kde sa podnikateľ musí povinne zúčastniť takéhoto riešenia sporu, a to aj vzhľadom na nie uspokojivú kultúru nášho trhu. Na druhej strane budeme navrhovať riešenia, a teda nebudeme direktívne rozhodovať," podčiarkla šéfka SOI.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR