|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. novembra 2015
Sociálne siete sú pre nás dôležité, zhodnú sa mediálni manažéri zväzov
Sociálne siete sú fenomén modernej doby. Dá sa k nim dostať takmer na každom mieste a v každej situácii a tak sú často prvým zdrojom informácií. To si uvedomujú aj predstavitelia väčšiny ...
Zdieľať
Foto: TASR/AP
Bratislava 9. novembra (TASR) - Sociálne siete sú fenomén modernej doby. Dá sa k nim dostať takmer na každom mieste a v každej situácii a tak sú často prvým zdrojom informácií. To si uvedomujú aj predstavitelia väčšiny najpopulárnejších slovenských športových zväzov, ktorí sa ich snažia naplno využiť, aby sa priblížili svojim fanúšikom čo najviac a ponúkli im vždy čerstvé informácie.Najpoužívanejšou formou na Slovensku je u takmer všetkých športových hnutí Facebook. Najviac "lajkov" majú zväzy dvoch najpopulárnejších športov v krajine futbalu a hokeja a každý z nich má s využívaním sociálnych sietí vlastné zámery i starosti. Obe zároveň využívajú aj ďalšie formy komunikácie - Twitter, Instagram, či na zdieľanie videí a tlačových konferencií YouTube. "Ale hlavným kanálom je Facebook, tam máme niečo pod stotisíc užívateľov. Nedávno sme založili vlastný kanál na Youtube, kde budeme zverejňovať všetky tlačové konferencie a podobné aktivity. Taktiež beží pod názvom Hockeyslovakia," povedal v rozhovore pre TASR Tomáš Štulajter, ktorý má na starosti styk s médiami a verejnosťou Slovenského zväzu ľadového hokeja.
Nie je to vždy ružové
Komunikácia s fanúšikmi prostredníctvom sociálnych sietí nie je vždy ružová. Momentálne sa o tom presviedča práve hokejový zväz, keďže stále trvá bojkot 50 hráčov, ktorí za súčasného stavu odmietajú reprezentovať. Za nimi je aj množstvo fanúšikov a tak sa na zväzovom profile často objavujú kritické, no aj veľmi vulgárne príspevky. "Tie mažeme a užívateľov blokujeme. No pokiaľ sú len negatívne, neodstraňujeme ich, máme tu predsa slobodu prejavu. Z našej strany sú našej postoje vysvetľované dosť jasne. Snažíme sa komunikovať aj v komentároch, no nevidím až taký dôvod, aby sme mali odpovedať na každý jeden," konštatoval Štulajter.
Tresty za komentáre?
Sociálne siete prinášajú aj ďalšie riziká, hlavne pre hráčov. Tí si často neuvedomujú, že ich profily sú verejne prístupné a že na základe ich výrokov si robí verejnosť o nich mienku. Kým však v zahraničí, napríklad v Anglicku, dostali už viacerí tresty za nevhodné komentáre na svojich profiloch, na Slovensku takáto úprava stanov nefunguje: "Platí nepísané pravidlo, že by nemali poškodiť dobré meno zväzu, aj pre zamestnancov. No nie je to upravené žiadnym špeciálnym spôsobom v zmluvách, či inak. Samozrejme, veľa hráčov má svoje profily a fanúšikovské stránky. Niektorí sa poradia, ale sú dosť inteligentní na to, aby vedeli, čo môžu zdieľať a čo nie. My im aj tak nemôžeme zakázať, čo chcú povedať."
Podobne je to aj v Slovenskom futbalovom zväze. V minulosti sa však stalo, že sa na popredných reprezentantov zniesla vlna kritiky za to, čo napísali na sociálnych sieťach. "Po skúsenostiach v zahraničných kluboch už väčšinou prišli sami na to, že sociálne siete sa dajú veľmi efektívne a dobre využiť v ich prospech. Môže to pomôcť najmä mladým hráčom, komunikáciou na sociálnej sieti si môžu zvýšiť svoju trhovú hodnotu. Keď si však niekto nedá povedať a v afekte zverejní niečo nevhodné, musí počítať s tým, že to bude mať následky na jeho prezentáciu na verejnosti," uviedol pre TASR manažér komunikácie a PR Slovenského futbalového zväzu Juraj Čurný. Podobné situácie z minulosti riešil SFZ na báze diskusií. "Naozaj nemáme ambície byť učiteľmi a vychovávateľmi dospelých ľudí. Môžeme dať veľmi jasne najavo, že tento druh prejavu nie je želaný a poškodzuje nie len dotyčného človeka, ale odvodene aj slovenskú reprezentáciu, slovenský futbal a Slovensko ako také. Chceme to brať na partnerskej báze a chceme poradiť."
Vedenie zväzu si uvedomuje, že takýmto situáciám môže efektívne predchádzať a preto plánuje mediálnu prípravou od najmenších. "Pri všetkých výberoch chceme mať mediálne školenia, kde im na konkrétnych príkladoch chceme ukázať nevhodnú komunikáciu na sociálnych sieťach a aký neblahý dôsledok to môže mať. V diskusiách chceme pokračovať aj so staršími."
UEFA pomôže workshopom
Aj u futbalistov je najvyužívanejší Facebook, no po postupe na budúcoročné majstrovstvá Európy vo Francúzku chcú do popredia dostať aj Instagram. "Máme s ním veľké plány. Tým, že sme postúpili na EURO, tak tam bude priestor na to, aby sme viac rozvíjali exkluzívny obsah. Okrem reprezentácie však chceme zapájať aj mladšie generácie a rôzne národné projekty, napríklad nové štadióny. Momentálne to ešte len rozbiehame, blížime sa k prvej tisícke fanúšikov," povedal Ján Greznanič, ktorý má na SFZ na starosti práve prácu so sociálnymi sieťami.
Členovia zväzu sa v najbližšej dobe zúčastnia na komunikačnom workshope, ktorý je určený pre účastníkov EURO a kde sa dozvedia nové platformy na prezentáciu. "Také aké využíva UEFA, zároveň nám ponúkajú pomoc rozvíjania našich vlastných vecí. Už sme s nimi mali dva mítingy, kde nám ukázali možnosti zväzu nášho rozsahu a histórie s tým, aby čo najviac napredoval aj po stránke sociálnych sietí. Chcem využívať aj televízny kanál národného zväzu v rámci EURO na vlastnú prezentáciu a komunikáciu s fanúšikmi," dodal Čurný.
Prínos sociálnych sietí si pochvaľujú aj v Slovenskej volejbalovej federácii, kde rovnako dominuje Facebook. "Je to asi 90% produkcie, potom Twitter, Instagram je v plienkach a cez YouTube prezentujeme videá. Pracujeme s tým denne, je to minimálne desať príspevkov, cez reprezentačné akcie viac. V podstate sa tam premieta obsah oficiálnej stránky, pretože to považujeme za druhý komunikačný kanál, ktorý je prepojený s hlavnou stránkou. Navyše je obohatený o videá, fotografie. Prinášame aj informácie a príspevky od slovenských klubov, ktoré sa v tejto sfére v poslednej dobe dosť rozbehli, a taktiež zaujímavosti zo zahraničného volejbalu. Samozrejme sa ale hlavne orientujeme na slovenskú scénu," uviedol tlačový manažér SVF Filip Hudec. "Sledovanosť narástla za tento rok zo 4000 na vyše osemtisíc, čiže niečo nad sto percent a postupne sa to nabaľuje ako snehová guľa. Odozva fanúšikov je veľmi dobrá, je veľa ľudí, ktorí získavajú informácie o volejbale iba cez Facebook. Zároveň je to pre nás dobrá spätná väzba," doplnil.
Športovci sú aktívni
V menej lichotivej situácii sa nachádza biatlonové hnutie, ktoré síce má okrem oficiálneho webu aj facebookovú stránku, no využíva ju veľmi málo. "Pretože nemáme PR manažéra, ktorý by mal profesionálne na starosti tieto činnosti. To je dlhodobo problém časti zväzov. Buď si musia najímať externého človeka, alebo ako my si z vlastných financií nemôžu dovoliť platiť osobitného človeka, ktorý by sa tomu venoval. Prijal by som si, aby sme ich využívali viac," zdôraznil viceprezident Slovenského zväzu biatlonu Ivor Lehoťan.
Tieto úlohy tak na seba prebrali samotní športovci. "Sú dosť aktívni a dá sa povedať, že prevzali iniciatívu. Bývalý reprezentant Dušan Šimočko založil na facebookovú platformu 'Slovenská biatlonová reprezentácia'. Otvorene hovorím, že do istej miery v tomto nahrádzajú zväz. Sami publikujú svoje fotografie. Zväz sa to snaží trochu kontrolovať, mali sme na túto tému debatu. Nebránime im v ničom, ale radi by sme videli reprezentantov propagujúcich našich reklamných partnerov zväzu, takisto ako môžu propagovať aj svojich osobných. V tomto smere máme jasno a myslím si, že to tak vnímajú aj oni."
Lehoťan vyzdvihol prínos sociálnych sietí v komunikácii s fanúšikmi, no na druhej strane ako novinárovi mu príliš nevonia, že médiá až príliš často využívajú na spravodajstvo rôzne krátke odkazy, či komentáre, ktoré zdieľajú športovci na svojich profiloch. "Čoraz viac médií využíva informácie publikované na sociálnych sieťach a neviem, či je to z hľadiska novinárskej tvorby ten správny zdroj informácií. Ja si myslím, že skôr nie, ale jednoducho je to trend, ktorému všetky médiá podliehajú."
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR