|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. septembra 2019
Sociálna poisťovňa vymáha pohľadávky vo svojej réžii
Sociálna poisťovňa, ilustračná snímka.
Zdieľať
Sociálna poisťovňa, ilustračná snímka. Foto: TASR/Martin Baumann
Bratislava 13. septembra (TASR) - Od októbra 2017 Sociálna poisťovňa začala vymáhať pohľadávky vo vlastnej réžii. Prestala ich postupovať exekútorom. V súlade so zmenenou legislatívou s dlžníkmi komunikuje a robí všetky úkony na vymoženie dlhov vo vlastnej réžii. TASR o tom informoval hovorca poisťovne Peter Višváder.Kým pri vymáhaní pohľadávok prostredníctvom exekútorov poisťovňa v závislosti od spôsobu hodnotenia dosiahla úspešnosť 25 až maximálne 30 %, od roku 2017 sa situácia výrazne zlepšila. Od 2. 10. 2017 do 30. 6. 2019 Sociálna poisťovňa v 227.005 konaniach priamo vymáhala pohľadávky vo výške 272,98 milióna eur, z ktorých vymohla 113,64 miliónov. Predstavuje to úspešnosť 41,6 %, pričom osobitne za prvý polrok 2019 je výsledok ešte lepší a dosahuje takmer 44 %. Znamená to nielen finančný prínos pre ekonomiku poisťovne, ale ide aj o dôležitý signál pre neplatičov, že výzvy na úhradu svojich dlhov nemôžu ignorovať a že možnosť vyhnúť sa plateniu sa radikálne znižuje.
"Pre dlžníka, respektíve povinného tento spôsob vymáhania znamená úsporu trov vymáhania, ktoré by inak musel zaplatiť súdnym exekútorom (odmena 20 % plus trovy konania). Konanie je rýchle a jeho dĺžka závisí len od možnosti dlžníka uhradiť svoje dlhy," zdôraznil Višváder.
Základ zvýšenej úspešnosti pri exekúciách, v ktorých koná priamo Sociálna poisťovňa, spočíva v zjednodušení a skrátení celého procesu. Ide o vymáhanie bez administratívnej záťaže, je vykonávané priamo v informačnom systéme s tvorbou elektronického spisu, s elektronicky doručovanými dokumentmi dlžníkovi, zamestnávateľom, bankám a s plne automatizovanými úkonmi tam, kde je to legislatívne možné. Užívateľsky je podľa Višvádera celý proces komfortný, pretože automaticky generuje najbližší krok a z toho vyplývajúcu úlohu. Proces sa zjednodušil administratívne a skrátil sa oproti exekučnému konaniu prostredníctvom súdnych exekútorov o všetky úkony, ktoré zabezpečoval súd. Sociálna poisťovňa nemusí čakať na vydanie poverenia, všetky konania vrátane odvolacích sa uskutočnia v rámci vlastnej inštitúcie. V prípade úhrady dlhu sa celý proces veľmi rýchlo zastaví a konaním dotknutý účet, mzda alebo dávka sa odblokuje bezprostredne po prijatí úhrady.
V súčasnosti týmto spôsobom Sociálna poisťovňa vymáha všetky pohľadávky, či ide o rozhodnutia vydané poisťovňou alebo súdmi.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR