|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. apríla 2018
Sochár František Bohunický priniesol do trnavskej synagógy Deformu
Výstavný projekt Deforma, ktorý si aktuálne možno pozrieť v Synagóge-Centre súčasného umenia v Trnave, je v poradí druhou samostatnou prezentáciou bratislavského ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Milan Kapusta
Trnava 3. apríla (TASR) - Výstavný projekt Deforma, ktorý si aktuálne možno pozrieť v Synagóge-Centre súčasného umenia v Trnave, je v poradí druhou samostatnou prezentáciou bratislavského sochára mladej generácie Františka Bohunického. Jeho tvorba sa pohybuje od figurálnych objektov v bronze, geometrických konfigurácií až po interaktívne objekty.Názov výstavy nevychádza iba z formálneho opisu diel, ale definuje hlavne tvorivý prístup, ktorý je pre autora charakteristický od roku 2011. V tom čase začala, ako uviedol kurátor Filip Krutek, spoločná aktivita Bohunického (nar. 1983) a grafika Mareka Saba, ktorou reagovali predovšetkým na chátrajúci a nepoužívaný mestský mobiliár. Na ten nazerali ako na pamätník jeho bývalej funkcie, pričom novým kontrastným náterom alebo pridaním invazívnych foriem sprítomnili jeho pôvodný význam (napríklad pri aktivite Pinkforma išlo o jeho ružové nátery, Defarma bolo označovanie autobusových zastávok štylizovanými zvieratami, alebo Deadfarma symbolické pochovávanie zvierat z predošlej aktivity farebnou značkou na chodníku).
"V prípade výstavy v synagóge sa tento prístup aktualizuje, pričom relevantná je aj etymológia pojmu deforma. Predpona de je latinskou predponou vo význame od, z, alebo opak, protiklad. Forma predstavuje tvar alebo podobu," dodal kurátor. Takýto analytický prístup, kde je základná forma / idea pretvorená do konfigurácie menších foriem ako nositeľov významov, sa stal východiskom pre väčšinu vystavených diel. Pre priestor synagógy autor pripravil aj niekoľko nových diel (bronzové objekty a silikónové busty), pri ktorých kulminuje jeho záujem o zmenu vnímania umeleckých podnetov pod prizmou rodičovstva, reflexie a hľadania 'správnych' výchovných metód svojich detí, ako aj otázky sexu a telesnosti. Koncepcia prezentácie je doplnená aj o diela z 'kuchyne' autora (štúdie ku konkrétnym objektom a interaktívne geometrické deformy), reflektujúce pozadie tvorivého procesu. Výstava v synagóge, ktorá je súčasťou Galérie Jána Koniarka v Trnave, potrvá do 26. apríla.
František Bohunický študoval sochárstvo na Akadémii múzických umení v Banskej Bystrici, následne v rokoch 2004-2010 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéroch Juraja Meliša a Jána Hoffstädtera. Predstavil sa na spoločných výstavách v Bratislave, Piešťanoch, Trenčíne, Moskve, Rige a Talline.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR