|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. septembra 2013
SNS: Školám hrozí návrat štátneho dirigizmu
Slovenská národná strana (SNS) nesúhlasí s pripravovanými zmenami v školstve. "Vracajú štátny dirigizmus do škôl a likvidujú národnostné školstvo," vyhlásil pre TASR ...
Zdieľať
Ján Mikolaj Foto: TASR
Bratislava 5. septembra (TASR) - Slovenská národná strana (SNS) nesúhlasí s pripravovanými zmenami v školstve. "Vracajú štátny dirigizmus do škôl a likvidujú národnostné školstvo," vyhlásil pre TASR bývalý minister školstva Ján Mikolaj (SNS)."Začiatok školského roka priniesol očakávaniam nových žiakov, učiteľov, ale aj celej verejnosti zlé správy, nakoľko pripravované zmeny školstvu škodia a pripravujú ich o to, čo školskou reformou dosiahli," tvrdí Mikolaj, ktorý počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) školskú reformu rozbiehal.
"Cieľom reformy, okrem kariérneho rastu pedagógov, ktorý by im mal umožniť držať krok s požiadavkami doby a aspoň čiastočne finančne motivovať, bola najmä zmena štruktúry vzdelávacích odborov, kde v súlade s medzinárodnou klasifikáciou ISCED boli vypracované štátne vzdelávacie programy," konštatuje Mikolaj. Dodáva, že školy dostali kompetencie na vypracovanie školských vzdelávacích programov plne podľa svojho uváženia a to až na úrovni 30 percent celého vzdelávacieho programu.
"Takú voľnosť školy nikdy nemali. Veď kto lepšie ako škola samotná pozná svoje slabiny, vie definovať svoje zameranie, vzťah k praxi, či zvýšiť úroveň výučby? Chystané zmeny im túto najvzácnejšiu hodnotu reformy zavedením ďalších povinných predmetov zo strany ministerstva idú zobrať," uvádza exminister školstva.
"Zabúda sa pritom, že nie zvyšovanie počtu povinných hodín, ale efektívnosť výučby je rozhodujúca a tá sa nalinkovať zo strany ministerstva nedá. Reforma sa rodila veľmi ťažko, lebo ju síce každý chcel, nakoľko byrokracia a preťaženosť boli už neúnosné, ale námahu spojenú so zavedením reformy už učitelia znášali ťažšie," priznáva. "Školy si nevedeli okamžite poradiť s priestorom, ktorý dostali. No ale to už máme za sebou takže, je čas námahu zhodnocovať. A práve v tomto období sa jedným administratívnym rozhodnutím ide všetko zrušiť, respektíve obmedziť," upozorňuje Mikolaj.
Za veľkú chybu SNS považuje aj rušenie malotriedok. "Školy nie sú fabriky, kde sa racionalizuje výroba tým, že sa vyrábajú v jednej veľkej hale. Školy, najmä základné, zriaďujeme tak, aby sme našim deťom umožnili čo najlepší prístup ku škole a nerobili problémy a starosti ich rodičom. Každé dieťa ma právo vzdelávať sa v materinskom jazyku. Ak nebude mať dostupnú školu, ak bude musieť cestovať 20 kilometrov, tak o to právo príde," tvrdí Mikolaj.
"A štát tým zruší národnostné školstvo. Najmä školy na prvom stupni by mali byť v každej obci, aby prístup ku vzdelaniu bol čo najmenej problémový. Mať čo najviac dobrých škôl je cieľom, nie umelá racionalizácia ich počtu. Aj malá škola môže dosahovať podstatne lepšie výsledky ako veľká. Každé úsilie treba preto podporiť, ak obec školu chce nech ju má. Štát musí pomôcť, nie ju zakázať," dodáva.
Pripravované zmeny podľa Mikolaja prinášajú aj ďalšie negatívne dopady na školy, "ako je navyšovanie počtu žiakov v triedach, chaos v štátnej školskej správe presunom kompetencií na ministerstvo vnútra a podobne."
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR