|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. októbra 2009
SNS nepodporí liberalizáciu interrupcií pre neplnoleté
Slovenská národná strana (SNS) nesúhlasí s novelou zákona o zdravotnej starostlivosti, ktorá má umožniť neplnoletým žiadateľkám o umelé prerušenie tehotenstva podať žiadosť o ...
Zdieľať
Daniel KlačkoBRATISLAVA 1. októbra (WEBNOVINY) - Slovenská národná strana (SNS) nesúhlasí s novelou zákona o zdravotnej starostlivosti, ktorá má umožniť neplnoletým žiadateľkám o umelé prerušenie tehotenstva podať žiadosť o interrupciu bez súhlasu ich zákonného zástupcu. Novelu predložilo do legislatívneho procesu ministerstvo zdravotníctva. Kritike ho však podrobil štátny tajomník tohto rezortu, inak nominant SNS, Daniel Klačko. Národniari sa s jeho kritikou novely zhodujú. Ako uviedol Klačko dnes pre agentúru SITA, úmysel umožniť interrupciu neplnoletým bez vedomia rodiča je neprípustný z viacerých dôvodov. "Morálnych, etických, zdravotných a právnych," zdôraznil.
Podľa Klačka zodpovedné využitie práva robiť rozhodnutia, ktoré sa týkajú reprodukcie, má zahŕňať aj príslušnú legislatívu. "Táto má byť tvorená tak, aby dospievajúca mládež mohla pozitívne a zodpovedne nakladať so svojou sexualitou. Adolescenti sú obzvlášť zraniteľní v tejto oblasti vzhľadom na častokrát neadekvátnu úroveň vedomostí, neprimerané a nedostatočné informácie a často aj výskyt rizikového sexuálneho správania. Za takýchto podmienok je nemožné pre žiadateľku o umelé prerušenie tehotenstva učiniť zodpovedné rozhodnutie pre takýto výkon s plným ohľadom na možné budúce následky. S týmto návrh ministerstva nepočíta," vyhlásil Klačko.
Podľa Klačka je všeobecne známe, že umelé prerušenie tehotenstva je faktor, ktorý je vysoko významný pri vzniku následnej neplodnosti ženy. A to zvlášť v situáciách, keď ide o prvé tehotenstvo a u neplnoletých. "Z tohto dôvodu je potrebné mimoriadne citlivo zvážiť možnosť voľného prístupu neplnoletých osôb k rozhodovaniu o rodičovstve práve s ohľadom na budúcu plodnosť. Ide o mimoriadne dôležitý záujem žiadateliek o umelé prerušenie tehotenstva, ktoré nie sú plnoleté v čase podania žiadosti a v tomto veku častokrát nedokážu plne zhodnotiť možné budúce následky svojho rozhodnutia. Ani s týmto návrh rezortu nepočíta," upozornil štátny tajomník ministerstva zdravotníctva.
Klačko nesúhlasí s takým výkladom platného zákona o umelom prerušení tehotnosti, ktorým sa žene vo veku 16 až 18 rokov v otázke rozhodovania o podaní žiadosti o interrupciu podľa doterajšieho prístupu de facto priznávala plnoletosť. "Zo znenia tohto paragrafu ani z celého citovaného zákona v skutočnosti nevyplýva pre žiadateľky v tomto veku možnosť podať žiadosť o interrupciu bez vedomia a podpisu zákonného zástupcu," zdôraznil. Doterajšia prax až do poslednej novelizácie zákona o zdravotnej starostlivosti bola v rozpore s ochranou budúcich záujmov žiadateliek vo veku od 16 do 18 rokov, umožňovala podať žiadosť o umelé prerušenie tehotenstva neplnoletým v tomto veku bez súhlasu ich zákonného zástupcu. "Aj návrh ďalšej novelizácie tohto zákona, ktorý je pripravovaný príslušnou sekciou ministerstva zdravotníctva má okrem iného úmysel znovu umožniť takúto prax, je v rozpore s inými paragrafmi tohto zákona vyžadujúcimi informovaný súhlas a podpis zákonného zástupcu neplnoletého pred poskytnutím úkonu zdravotnej starostlivosti ako aj pred vykonaním invazívneho zákroku v celkovej anestézii u tejto osoby. Takýmto úkonom je aj umelé prerušenie tehotenstva. Ani s touto skutočnosťou návrh ministerstva nepočíta," vyhlásil Klačko.
Možnosť pre neplnoleté osoby žiadať o umelé prerušenie tehotenstva a podstúpiť ho bez súhlasu ich zákonného zástupcu nielenže podľa Klačka porušuje morálne, etické a právne normy, ale súčasne obmedzuje možnosť výchovného vplyvu v otázkach sexuálneho a reprodukčného zdravia. "Taktiež priamo bráni aj zodpovednosti zákonného zástupcu za také konanie zverenej osoby, ktoré priamo ohrozuje jej vývoj, výchovu a rovnako aj budúci záujem," dodal štátny tajomník rezortu zdravotníctva.
SITA
Podľa Klačka zodpovedné využitie práva robiť rozhodnutia, ktoré sa týkajú reprodukcie, má zahŕňať aj príslušnú legislatívu. "Táto má byť tvorená tak, aby dospievajúca mládež mohla pozitívne a zodpovedne nakladať so svojou sexualitou. Adolescenti sú obzvlášť zraniteľní v tejto oblasti vzhľadom na častokrát neadekvátnu úroveň vedomostí, neprimerané a nedostatočné informácie a často aj výskyt rizikového sexuálneho správania. Za takýchto podmienok je nemožné pre žiadateľku o umelé prerušenie tehotenstva učiniť zodpovedné rozhodnutie pre takýto výkon s plným ohľadom na možné budúce následky. S týmto návrh ministerstva nepočíta," vyhlásil Klačko.
Podľa Klačka je všeobecne známe, že umelé prerušenie tehotenstva je faktor, ktorý je vysoko významný pri vzniku následnej neplodnosti ženy. A to zvlášť v situáciách, keď ide o prvé tehotenstvo a u neplnoletých. "Z tohto dôvodu je potrebné mimoriadne citlivo zvážiť možnosť voľného prístupu neplnoletých osôb k rozhodovaniu o rodičovstve práve s ohľadom na budúcu plodnosť. Ide o mimoriadne dôležitý záujem žiadateliek o umelé prerušenie tehotenstva, ktoré nie sú plnoleté v čase podania žiadosti a v tomto veku častokrát nedokážu plne zhodnotiť možné budúce následky svojho rozhodnutia. Ani s týmto návrh rezortu nepočíta," upozornil štátny tajomník ministerstva zdravotníctva.
Klačko nesúhlasí s takým výkladom platného zákona o umelom prerušení tehotnosti, ktorým sa žene vo veku 16 až 18 rokov v otázke rozhodovania o podaní žiadosti o interrupciu podľa doterajšieho prístupu de facto priznávala plnoletosť. "Zo znenia tohto paragrafu ani z celého citovaného zákona v skutočnosti nevyplýva pre žiadateľky v tomto veku možnosť podať žiadosť o interrupciu bez vedomia a podpisu zákonného zástupcu," zdôraznil. Doterajšia prax až do poslednej novelizácie zákona o zdravotnej starostlivosti bola v rozpore s ochranou budúcich záujmov žiadateliek vo veku od 16 do 18 rokov, umožňovala podať žiadosť o umelé prerušenie tehotenstva neplnoletým v tomto veku bez súhlasu ich zákonného zástupcu. "Aj návrh ďalšej novelizácie tohto zákona, ktorý je pripravovaný príslušnou sekciou ministerstva zdravotníctva má okrem iného úmysel znovu umožniť takúto prax, je v rozpore s inými paragrafmi tohto zákona vyžadujúcimi informovaný súhlas a podpis zákonného zástupcu neplnoletého pred poskytnutím úkonu zdravotnej starostlivosti ako aj pred vykonaním invazívneho zákroku v celkovej anestézii u tejto osoby. Takýmto úkonom je aj umelé prerušenie tehotenstva. Ani s touto skutočnosťou návrh ministerstva nepočíta," vyhlásil Klačko.
Možnosť pre neplnoleté osoby žiadať o umelé prerušenie tehotenstva a podstúpiť ho bez súhlasu ich zákonného zástupcu nielenže podľa Klačka porušuje morálne, etické a právne normy, ale súčasne obmedzuje možnosť výchovného vplyvu v otázkach sexuálneho a reprodukčného zdravia. "Taktiež priamo bráni aj zodpovednosti zákonného zástupcu za také konanie zverenej osoby, ktoré priamo ohrozuje jej vývoj, výchovu a rovnako aj budúci záujem," dodal štátny tajomník rezortu zdravotníctva.
SITA