|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. mája 2015
SND uvádza premiéru opery Šperky Madony
Opera Slovenského národného divadla (SND) uvedie v piatok 29. mája premiéru opery Šperky Madony. Dielo Ermanna Wolfa-Ferrariho hudobne naštudoval Friedrich Haider, režisérom je hosťujúci Manfred ...
Zdieľať
Bratislava 27. mája (TASR) – Opera Slovenského národného divadla (SND) uvedie v piatok 29. mája premiéru opery Šperky Madony. Dielo Ermanna Wolfa-Ferrariho hudobne naštudoval Friedrich Haider, režisérom je hosťujúci Manfred Schweigkofler, dramaturgom Slavomír Jakubek, scénu navrhol Michele Olcese, kostýmy Concetta Nappi, zbormajstrom je Pavol Procházka, choreografiu vytvoril Jaroslav Moravčík. Tri hlavné postavy v alternáciách stvárňujú Kyungho Kim, Michal Lehotský, Adriana Kohútková, Natalia Ushakova, Daniel Čapkovič a Sergej Tolstov. Druhá premiéra je na programe v sobotu 30. mája.
"Dejiny hudobnej recepcie sa od minulosti smerom k našej súčasnosti uberali čoraz rozdielnejšími a svojbytnejšími cestami vo vzťahu k tvorbe či interpretácii. A to, čo sa často uvádza ako spravodlivý súd času, ktorý preoseje dedičstvo minulosti, objektívne oddelí viac od menej hodnotného a prisúdi umeleckej kvalite permanentnú prítomnosť v kultúrnom živote doby, nie je v skutočnosti vždy garantom umeleckej pravdy. Príklon k tomu či onomu skladateľovi alebo dielu je vždy tak trochu závislý i od dobových trendov či jedinečnej atmosféry epochy, ktorá má svoje estetické preferencie. Takto bol pred nie takým dlhým časom objavený opäť v koncertných sieňach podceňovaný Mahler, v hudobnom divadle zabudnutý Vivaldi či vážne diela komediálnych špecialistov Rossiniho a Donizettiho," uvádza v anotácii k premiére jej realizačný tím.
"I v prípade nemecko-talianskeho skladateľa z prelomu 19. a 20. storočia Ermanna Wolfa-Ferrariho majú operné ansámbly čo naprávať. Až donedávna to bolo len zopár diel, zásluhou ktorých neostal len kapitolou v učebniciach hudobných dejín, v opere predovšetkým jednoaktovka Zuzankino tajomstvo a komédia Štyria grobiani. Malým príspevkom k rozšíreniu pohľadu a k znovuobjaveniu tohto pozoruhodného autora chce byť premiéra jeho diela I gioielli della Madonna (Šperky Madony), ktoré je originálnou adaptáciou žánru postromantickej veristickej drámy. Atmosférou talianskeho juhu presiaknutý a skutočnými udalosťami inšpirovaný príbeh je pretavený do bohatej, farbistej a emóciami nabitej partitúry, ktorá sľubuje strhujúci operný zážitok. Titul naštudoval hudobný riaditeľ Opery SND Friedrich Haider, ktorý sa propagácii diela Ermana Wolfa-Ferrariho systematicky venuje už dlhší čas a je medzinárodne uznávaným odborníkom na jeho tvorbu," dodáva k premiére dramaturgia súboru.
"Po štyroch veľkých operných dielach, ktoré sú neustále prítomné v operných repertoároch najznámejších operných scén, prichádzame s titulom, ktorý je vlastne neznámy, je to titul, ktorý napísal málo známy autor. Je ním Ermanno Wolf-Ferrari a jeho Šperky Madony, ktoré zaznievajú v slovenskej premiére a minimálne aj v tomto stredoeurópskom priestore. Hudobné naštudovanie urobil Friedrich Haider, ktorý sa dlhodobo venuje tvorbe Ermanna Wolfa-Ferrariho a snaží sa ju aktualizovať pre dnešný hudobný svet, nie je to tak dávno, čo dostal ocenenie nemeckej gramofónovej kritiky za nahrávky diel tohto autora," uviedol pre TASR na dnešnom stretnutí s médiami dramaturg Slavomír Jakubek.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
"Dejiny hudobnej recepcie sa od minulosti smerom k našej súčasnosti uberali čoraz rozdielnejšími a svojbytnejšími cestami vo vzťahu k tvorbe či interpretácii. A to, čo sa často uvádza ako spravodlivý súd času, ktorý preoseje dedičstvo minulosti, objektívne oddelí viac od menej hodnotného a prisúdi umeleckej kvalite permanentnú prítomnosť v kultúrnom živote doby, nie je v skutočnosti vždy garantom umeleckej pravdy. Príklon k tomu či onomu skladateľovi alebo dielu je vždy tak trochu závislý i od dobových trendov či jedinečnej atmosféry epochy, ktorá má svoje estetické preferencie. Takto bol pred nie takým dlhým časom objavený opäť v koncertných sieňach podceňovaný Mahler, v hudobnom divadle zabudnutý Vivaldi či vážne diela komediálnych špecialistov Rossiniho a Donizettiho," uvádza v anotácii k premiére jej realizačný tím.
"I v prípade nemecko-talianskeho skladateľa z prelomu 19. a 20. storočia Ermanna Wolfa-Ferrariho majú operné ansámbly čo naprávať. Až donedávna to bolo len zopár diel, zásluhou ktorých neostal len kapitolou v učebniciach hudobných dejín, v opere predovšetkým jednoaktovka Zuzankino tajomstvo a komédia Štyria grobiani. Malým príspevkom k rozšíreniu pohľadu a k znovuobjaveniu tohto pozoruhodného autora chce byť premiéra jeho diela I gioielli della Madonna (Šperky Madony), ktoré je originálnou adaptáciou žánru postromantickej veristickej drámy. Atmosférou talianskeho juhu presiaknutý a skutočnými udalosťami inšpirovaný príbeh je pretavený do bohatej, farbistej a emóciami nabitej partitúry, ktorá sľubuje strhujúci operný zážitok. Titul naštudoval hudobný riaditeľ Opery SND Friedrich Haider, ktorý sa propagácii diela Ermana Wolfa-Ferrariho systematicky venuje už dlhší čas a je medzinárodne uznávaným odborníkom na jeho tvorbu," dodáva k premiére dramaturgia súboru.
"Po štyroch veľkých operných dielach, ktoré sú neustále prítomné v operných repertoároch najznámejších operných scén, prichádzame s titulom, ktorý je vlastne neznámy, je to titul, ktorý napísal málo známy autor. Je ním Ermanno Wolf-Ferrari a jeho Šperky Madony, ktoré zaznievajú v slovenskej premiére a minimálne aj v tomto stredoeurópskom priestore. Hudobné naštudovanie urobil Friedrich Haider, ktorý sa dlhodobo venuje tvorbe Ermanna Wolfa-Ferrariho a snaží sa ju aktualizovať pre dnešný hudobný svet, nie je to tak dávno, čo dostal ocenenie nemeckej gramofónovej kritiky za nahrávky diel tohto autora," uviedol pre TASR na dnešnom stretnutí s médiami dramaturg Slavomír Jakubek.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR