|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. apríla 2022
SND bude v apríli hostiť najlepšie inscenácie uplynulej sezóny
Akadémia divadelných tvorcov pripravila v apríli prehliadku 10 inscenácií nominovaných na Cenu Akadémie za divadelnú inscenáciu sezóny 2020/21. V Slovenskom národnom divadle môžu diváci vidieť až ...
Zdieľať
1.4.2022 (Webnoviny.sk) - Akadémia divadelných tvorcov pripravila v apríli prehliadku 10 inscenácií nominovaných na Cenu Akadémie za divadelnú inscenáciu sezóny 2020/21. V Slovenskom národnom divadle môžu diváci vidieť až polovicu z nich.
V rámci aprílovej prehliadky inscenácií nominovaných na Cenu Akadémie bude Slovenské národné divadlo hostiť tri výnimočné inscenácie zo Štátneho divadle Košice, Divadla Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene a Slovenského komorného divadla v Martine.
Diváci tak budú mať jedinečnú príležitosť v SND vidieť to najlepšie, čo za uplynulú sezónu vzniklo v slovenskom divadelníctve.
Aj Slovenské národné divadlo má medzi nominovanými inscenáciami zastúpenie. Akadémia divadelných tvorcov na Cenu Akadémie nominovala až dve inscenácie režiséra Matúša Bachynca - Milada a Hriech/Její pastorkyňa.
SND okrem svojich inscenácií v rámci aprílovej prehliadky ponúkne nasledujúce tituly:2.4. Borodáč alebo Tri sestry (Štátne divadlo Košice)
Janko Borodáč patrí k zakladateľským osobnostiam slovenského profesionálneho divadla a je nerozlučne spätý so vznikom SND, ale i so Štátnym divadlom Košice. Výrazne ovplyvnil vývoj a smerovanie slovenského divadla, stal sa súčasťou dôležitých politických zlomov. Jeho životný príbeh nie je len príbehom umelca, ale aj muža a pedagóga. Je strojcom a nositeľom dedičstva, s ktorým sa musela vyrovnať každá divadelná generácia.
Pôvodnú hru pre Štátne divadlo Košice vytvorila trojica autorov Karol Horák, Michal Ditte, Michal Baláž. Každý z nich je zástupca inej generácie aj poetiky, a preto prinášajú aj rôzne pohľady na Borodáčovu osobnosť.
Hru na divadelné javisko preniesla režisérka Júlia Rázusová. Životný príbeh Borodáča sa v nej odohráva na pozadí skúšobného procesu inscenácie Tri sestry od Antona Pavloviča Čechova, ktorá sa stala jeho najvýznamnejšou inscenáciou počas pôsobenia v Košiciach.
"Borodáčov život neponúka dramatické životné turbulencie, ani škandály bohémskeho umeleckého života, nesie v sebe to, čo terajšiemu človeku chýba - konzistentnosť. Rovnako ide v jeho prípade o akýsi "americký sen", keď sa chlapec z najchudobnejšej štvrte v Prešove stane zakladateľom slovenského profesionálneho divadelníctva,” hovorí o inscenácii režisérka Rázusová
"V neposlednom rade ma k tejto téme prilákal genius loci Janka Borodáča vo vzťahu ku košickému divadlu, Borodáčova politická kontroverznosť a v jednoduchosti príbeh človeka - umelca v jeho vzostupoch a pádoch,” dodáva.
Košický súbor bude s inscenáciou Borodáč alebo Tri sestry hosťovať v Slovenskom národnom divadle v sobotu 2. apríla o 19,00 h.8.4. Čepiec (Divadlo Jozefa Gregora Tajovského)
Inscenácia Čepiec sa začína podobne ako rovnomenná kniha Kataríny Kucbelovej, podľa ktorej vznikla. Katka opúšťa rušné mesto a prichádza na Šumiac, kde ju očakáva jedna z posledných žien, ktorá ešte vie ušiť tradičný šumiacky čepiec. Túto ženu bude volať Iľka a bude sa u nej učiť tento čepiec ušiť.
Spomienky oboch žien sa prelínajú a Katka nachádza viacero paralel so svojím životom. Spoznáva život vo vyľudňujúcej sa obci a je konfrontovaná s jej každodennými problémami. Niektoré vyplývajú z povrchného čierno-bieleho myslenia, iné zo strachu odhodiť ochranný obal a odhaliť vnútro. Šitie sa miestami stáva terapiou a pomenúvajú sa popri ňom aj zamlčané a tabuizované témy, dôležité pri hľadaní vlastných koreňov.
Peter Palik ako režisér a dramatizátor vytiahol z knihy Čepiec tie najinšpiratívnejšie motívy. Viaceré z nich sa týkajú regiónu, v ktorom Divadlo Jozefa Gregora Tajovského pôsobí, keďže dej sa odohráva v obci Šumiac pod Kráľovou hoľou a autorkine spomienky sa dotýkajú detstva v Banskej Bystrici.
"Kniha je skôr dokumentáciou alebo denníkovým zápiskom Katky, ktorá sa vybrala do obce Šumiac s cieľom naučiť sa šiť šumiacky čepiec. Zaujímavé na tom je, ako postupne odkrýva jednotlivé témy, či už vo vzťahu k folklóru, k ľudovej kultúre alebo k svojmu životu, hodnotí, skúma ho. Výraznou linkou je aj spolužitie ľudí v tomto regióne s rómskou komunitou a to ma zaujalo,” priblížil režisér Peter Palik.
Divadlo Jozefa Gregora Tajovského bude s inscenáciou Čepiec hosťovať v Slovenskom národnom divadle v piatok 8. apríla o 19,00 h.21.4. D1 (pracovný názov) (Slovenské komorné divadlo Martin)
Bola to len otázka času, kedy vznikne inscenácia o nekonečnej stavbe slovenskej diaľnice D1, ktorá by mala spojiť Bratislavu s Košicami. Ťahá sa to desaťročia a koniec je stále v nedohľadne. Vlády sa striedajú, termíny sa posúvajú, rozpočty navyšujú, sľuby sa sľubujú. A občania čakajú.
D1, to je súčasť tisícročného úsilia Slovákov, nesplnený sen, nekonečná a navždy neukojená túžba, romantická vízia, kultúrno-historická epopeja, národný mýtus, metafora národnej povahy. Babylonská veža, čas a priestor na sľuby politikov, návštevy zahraničných hviezd a domácich kapiel, pracovné príležitosti, hlbinné tunelovanie.
"Je to téma, ktorá je od základov spolitizovaná, a preto je aj tak smiešno-trápna. Tlačíme to pred sebou ako odsunutú úlohu, no v inscenácii nám ide ešte o čosi viac – vnímať to trochu metaforicky ako prízrak našej národnej ťapákovčiny,” hovorí o inscenácii režisér Lukáš Brutovský.
Inscenáciu poňal ako stavebný proces, javisko sa tak počas predstavenia mení na stavenisko. Herci sú robotníkmi, tanečníkmi aj bábkohercami.
A čo bude potom, keď sa jedného dňa podarí spojiť Bratislavu s Košicami?
Slovenské komorné divadlo uvedie inscenáciu D1 (pracovný názov) v Slovenskom národnom divadle vo štvrtok 21. apríla o 19,00 h.
Akadémia divadelných tvorcov prvýkrát udelila divadelné ceny v roku 2019. Vznikla vtedy ako nová iniciatíva, ktorá spája osobnosti slovenskej divadelnej kultúry a prostredníctvom Ceny chce podnietiť diskusiu o divadle medzi divadelnou kritikou a tvorcami divadla.
Tentoraz sa do Ceny Akadémie divadelných tvorcov prihlásilo 28 divadiel s 33 inscenáciami. Porota vybrala desiatku nominácií. Ich prehliadka sa bude konať v Bratislave v dňoch 2. 4. - 2. 5. 2022 v štyroch divadlách: SND, Ticho a spol., A4 a LAB VŠMU.
V rámci prehliadky sa v piatok 8. 4. o 14.00 h bude v Modrom salóne SND konať aj okrúhly stôl na tému: Kto moderuje a nastavuje vývoj a smerovanie divadelného života na Slovensku? Význam celoslovenských projektov a ich organizačno-finančný backround.
Na záver prehliadky v pondelok 2. mája o 18.00 h v Modrom salóne SND slávnostne vyhlásia aj víťaza Ceny Akadémie 2020/21. Cenu odovzdá posledný držiteľ Ceny – režisér inscenácie Ruské denníky - Roman Polák.
Informačný servis
V rámci aprílovej prehliadky inscenácií nominovaných na Cenu Akadémie bude Slovenské národné divadlo hostiť tri výnimočné inscenácie zo Štátneho divadle Košice, Divadla Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene a Slovenského komorného divadla v Martine.
Diváci tak budú mať jedinečnú príležitosť v SND vidieť to najlepšie, čo za uplynulú sezónu vzniklo v slovenskom divadelníctve.
Aj Slovenské národné divadlo má medzi nominovanými inscenáciami zastúpenie. Akadémia divadelných tvorcov na Cenu Akadémie nominovala až dve inscenácie režiséra Matúša Bachynca - Milada a Hriech/Její pastorkyňa.
SND okrem svojich inscenácií v rámci aprílovej prehliadky ponúkne nasledujúce tituly:
2.4. Borodáč alebo Tri sestry (Štátne divadlo Košice)
réžia: Júlia Rázusová
Janko Borodáč patrí k zakladateľským osobnostiam slovenského profesionálneho divadla a je nerozlučne spätý so vznikom SND, ale i so Štátnym divadlom Košice. Výrazne ovplyvnil vývoj a smerovanie slovenského divadla, stal sa súčasťou dôležitých politických zlomov. Jeho životný príbeh nie je len príbehom umelca, ale aj muža a pedagóga. Je strojcom a nositeľom dedičstva, s ktorým sa musela vyrovnať každá divadelná generácia.
Pôvodnú hru pre Štátne divadlo Košice vytvorila trojica autorov Karol Horák, Michal Ditte, Michal Baláž. Každý z nich je zástupca inej generácie aj poetiky, a preto prinášajú aj rôzne pohľady na Borodáčovu osobnosť.
Hru na divadelné javisko preniesla režisérka Júlia Rázusová. Životný príbeh Borodáča sa v nej odohráva na pozadí skúšobného procesu inscenácie Tri sestry od Antona Pavloviča Čechova, ktorá sa stala jeho najvýznamnejšou inscenáciou počas pôsobenia v Košiciach.
"Borodáčov život neponúka dramatické životné turbulencie, ani škandály bohémskeho umeleckého života, nesie v sebe to, čo terajšiemu človeku chýba - konzistentnosť. Rovnako ide v jeho prípade o akýsi "americký sen", keď sa chlapec z najchudobnejšej štvrte v Prešove stane zakladateľom slovenského profesionálneho divadelníctva,” hovorí o inscenácii režisérka Rázusová
"V neposlednom rade ma k tejto téme prilákal genius loci Janka Borodáča vo vzťahu ku košickému divadlu, Borodáčova politická kontroverznosť a v jednoduchosti príbeh človeka - umelca v jeho vzostupoch a pádoch,” dodáva.
Košický súbor bude s inscenáciou Borodáč alebo Tri sestry hosťovať v Slovenskom národnom divadle v sobotu 2. apríla o 19,00 h.
8.4. Čepiec (Divadlo Jozefa Gregora Tajovského)
réžia: Peter Palik
Inscenácia Čepiec sa začína podobne ako rovnomenná kniha Kataríny Kucbelovej, podľa ktorej vznikla. Katka opúšťa rušné mesto a prichádza na Šumiac, kde ju očakáva jedna z posledných žien, ktorá ešte vie ušiť tradičný šumiacky čepiec. Túto ženu bude volať Iľka a bude sa u nej učiť tento čepiec ušiť.
Spomienky oboch žien sa prelínajú a Katka nachádza viacero paralel so svojím životom. Spoznáva život vo vyľudňujúcej sa obci a je konfrontovaná s jej každodennými problémami. Niektoré vyplývajú z povrchného čierno-bieleho myslenia, iné zo strachu odhodiť ochranný obal a odhaliť vnútro. Šitie sa miestami stáva terapiou a pomenúvajú sa popri ňom aj zamlčané a tabuizované témy, dôležité pri hľadaní vlastných koreňov.
Peter Palik ako režisér a dramatizátor vytiahol z knihy Čepiec tie najinšpiratívnejšie motívy. Viaceré z nich sa týkajú regiónu, v ktorom Divadlo Jozefa Gregora Tajovského pôsobí, keďže dej sa odohráva v obci Šumiac pod Kráľovou hoľou a autorkine spomienky sa dotýkajú detstva v Banskej Bystrici.
"Kniha je skôr dokumentáciou alebo denníkovým zápiskom Katky, ktorá sa vybrala do obce Šumiac s cieľom naučiť sa šiť šumiacky čepiec. Zaujímavé na tom je, ako postupne odkrýva jednotlivé témy, či už vo vzťahu k folklóru, k ľudovej kultúre alebo k svojmu životu, hodnotí, skúma ho. Výraznou linkou je aj spolužitie ľudí v tomto regióne s rómskou komunitou a to ma zaujalo,” priblížil režisér Peter Palik.
Divadlo Jozefa Gregora Tajovského bude s inscenáciou Čepiec hosťovať v Slovenskom národnom divadle v piatok 8. apríla o 19,00 h.
21.4. D1 (pracovný názov) (Slovenské komorné divadlo Martin)
réžia: Lukáš Brutovský
Bola to len otázka času, kedy vznikne inscenácia o nekonečnej stavbe slovenskej diaľnice D1, ktorá by mala spojiť Bratislavu s Košicami. Ťahá sa to desaťročia a koniec je stále v nedohľadne. Vlády sa striedajú, termíny sa posúvajú, rozpočty navyšujú, sľuby sa sľubujú. A občania čakajú.
D1, to je súčasť tisícročného úsilia Slovákov, nesplnený sen, nekonečná a navždy neukojená túžba, romantická vízia, kultúrno-historická epopeja, národný mýtus, metafora národnej povahy. Babylonská veža, čas a priestor na sľuby politikov, návštevy zahraničných hviezd a domácich kapiel, pracovné príležitosti, hlbinné tunelovanie.
"Je to téma, ktorá je od základov spolitizovaná, a preto je aj tak smiešno-trápna. Tlačíme to pred sebou ako odsunutú úlohu, no v inscenácii nám ide ešte o čosi viac – vnímať to trochu metaforicky ako prízrak našej národnej ťapákovčiny,” hovorí o inscenácii režisér Lukáš Brutovský.
Inscenáciu poňal ako stavebný proces, javisko sa tak počas predstavenia mení na stavenisko. Herci sú robotníkmi, tanečníkmi aj bábkohercami.
A čo bude potom, keď sa jedného dňa podarí spojiť Bratislavu s Košicami?
Slovenské komorné divadlo uvedie inscenáciu D1 (pracovný názov) v Slovenskom národnom divadle vo štvrtok 21. apríla o 19,00 h.
Ceny Akadémie divadelných tvorcov
Akadémia divadelných tvorcov prvýkrát udelila divadelné ceny v roku 2019. Vznikla vtedy ako nová iniciatíva, ktorá spája osobnosti slovenskej divadelnej kultúry a prostredníctvom Ceny chce podnietiť diskusiu o divadle medzi divadelnou kritikou a tvorcami divadla.
Tentoraz sa do Ceny Akadémie divadelných tvorcov prihlásilo 28 divadiel s 33 inscenáciami. Porota vybrala desiatku nominácií. Ich prehliadka sa bude konať v Bratislave v dňoch 2. 4. - 2. 5. 2022 v štyroch divadlách: SND, Ticho a spol., A4 a LAB VŠMU.
V rámci prehliadky sa v piatok 8. 4. o 14.00 h bude v Modrom salóne SND konať aj okrúhly stôl na tému: Kto moderuje a nastavuje vývoj a smerovanie divadelného života na Slovensku? Význam celoslovenských projektov a ich organizačno-finančný backround.
Na záver prehliadky v pondelok 2. mája o 18.00 h v Modrom salóne SND slávnostne vyhlásia aj víťaza Ceny Akadémie 2020/21. Cenu odovzdá posledný držiteľ Ceny – režisér inscenácie Ruské denníky - Roman Polák.
Informačný servis
<< predchádzajúci článok
Zomrel český výtvarník Jiří Šalamoun, preslávil sa najmä vďaka Maxipsovi Fíkovi
Zomrel český výtvarník Jiří Šalamoun, preslávil sa najmä vďaka Maxipsovi Fíkovi