|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. marca 2010
SMK: Viac hodín slovenčiny nechceme
Foto: Ilustračné foto SITA/Michal Burza BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo Most-Híd by prijal posilnenie výučby slovenského jazyka na maďarských školách na úkor jedného zo svetových jazykov, Strana maďarskej ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA/Michal Burza
BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo Most-Híd by prijal posilnenie výučby slovenského jazyka na maďarských školách na úkor jedného zo svetových jazykov, Strana maďarskej koalície (SMK) namieta. „Je neprijateľné ďalšie zvyšovanie hodinovej dotácie slovenčiny a tiež vyučovanie ďalšieho iného predmetu na maďarských školách v slovenčine,“ uviedol na dnešnej tlačovej besede podpredseda SMK pre školstvo László Szigeti. SMK navrhuje znížiť rozsah gramatiky a literatúry a na úkor toho posilniť konverzáciu.
Úplné zrušenie druhého svetového jazyka pre žiakov maďarskej národnosti by vraj bolo diskriminačným riešením. Mali by mať možnosť učiť sa dva cudzie jazyky rovnako ako ich rovesníci. V súčasnosti sa na menšinových školách vyučujú okrem národnostného jazyka a slovenčiny aj dva svetové jazyky. Žiaci na slovenských školách tak majú o jeden jazyk menej. „Možno uvažovať nad tým, že by sa druhý svetový jazyk začal učiť až vo vyššom ročníku ako v šiestom, prípadne až na strednej škole, ale nemali by sme o neho ukrátiť populáciu,“ konštatuje Szigeti.
Krokom k zvýšeniu kvality výučby slovenčiny v menšinových školách by podľa SMK bolo rozdelenie žiakov na menšie skupiny. „Je rozdiel, keď vyučujete jazyk v skupine ôsmich alebo osemnástich žiakov,“ tvrdí Szigeti. Skupiny s nižším počtom žiakov by vyšli štát drahšie, ale ak Slovensku záleží na kvalitnej výučbe slovenčiny, malo by podľa SMK zainvestovať. Strana ďalej navrhuje inovovať učebnice a pracovné zošity pre vyučovanie slovenčiny, či zavedenie nového študijného programu na vysokých školách, špeciálne pre vyučovanie slovenčiny v národnostnom školstve.
SMK je presvedčená, že otázka skvalitnenia výučby slovenčiny nie je určená politikom a odpovedať by na ňu mali len odborníci. To je vraj dôvod, prečo sa strana k avizovaným kontrolám slovenčiny zo strany Štátnej školskej inšpekcie na maďarských školách nevyjadrovala. SMK sa rozhodla prehovoriť, pretože téma v posledných dňoch zarezonovala a odmieta, aby sa stala súčasťou takzvanej maďarskej karty. Metodiku vyučovania slovenčiny treba podľa SMK vložiť do rúk predmetových komisií, Slovenskej akadémie vied, Zväzu maďarských pedagógov a ďalších odborníkov.
Szigeti sa nazdáva, že urgentná snaha ministra školstva Jána Mikolaja (SNS) riešiť problematiku slovenčiny na maďarských školách dva mesiace pred voľbami nesúvisí s úprimným záujmom skvalitňovať úroveň štátneho jazyka. „Vieme, za akých okolností vznikol tento program,“ uviedol Szigeti. Narážal na to, že Mikolaj prišiel s návrhom pár dní po výrokoch maďarského prezidenta Lászlóa Solyóma, že Maďari na Slovensku, v Srbsku a Rumunsku by sa mali štátny jazyk učiť ako cudzí jazyk. „Pokiaľ je tu snaha pomôcť týmto školám a žiakom, mala to byť bežná úloha pre ministerstvo školstva, malo na to štyri roky,“ konštatoval Szigeti s tým, že by bolo korektné robiť zmeny na menšinových školách až po komplexnej analýze úrovne vyučovania slovenčiny na menšinových školách. „Konanie na základe istej politickej hystérie, to nie je korektné,“ dodal Szigeti.
SITA
BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo Most-Híd by prijal posilnenie výučby slovenského jazyka na maďarských školách na úkor jedného zo svetových jazykov, Strana maďarskej koalície (SMK) namieta. „Je neprijateľné ďalšie zvyšovanie hodinovej dotácie slovenčiny a tiež vyučovanie ďalšieho iného predmetu na maďarských školách v slovenčine,“ uviedol na dnešnej tlačovej besede podpredseda SMK pre školstvo László Szigeti. SMK navrhuje znížiť rozsah gramatiky a literatúry a na úkor toho posilniť konverzáciu.
Úplné zrušenie druhého svetového jazyka pre žiakov maďarskej národnosti by vraj bolo diskriminačným riešením. Mali by mať možnosť učiť sa dva cudzie jazyky rovnako ako ich rovesníci. V súčasnosti sa na menšinových školách vyučujú okrem národnostného jazyka a slovenčiny aj dva svetové jazyky. Žiaci na slovenských školách tak majú o jeden jazyk menej. „Možno uvažovať nad tým, že by sa druhý svetový jazyk začal učiť až vo vyššom ročníku ako v šiestom, prípadne až na strednej škole, ale nemali by sme o neho ukrátiť populáciu,“ konštatuje Szigeti.
Krokom k zvýšeniu kvality výučby slovenčiny v menšinových školách by podľa SMK bolo rozdelenie žiakov na menšie skupiny. „Je rozdiel, keď vyučujete jazyk v skupine ôsmich alebo osemnástich žiakov,“ tvrdí Szigeti. Skupiny s nižším počtom žiakov by vyšli štát drahšie, ale ak Slovensku záleží na kvalitnej výučbe slovenčiny, malo by podľa SMK zainvestovať. Strana ďalej navrhuje inovovať učebnice a pracovné zošity pre vyučovanie slovenčiny, či zavedenie nového študijného programu na vysokých školách, špeciálne pre vyučovanie slovenčiny v národnostnom školstve.
SMK je presvedčená, že otázka skvalitnenia výučby slovenčiny nie je určená politikom a odpovedať by na ňu mali len odborníci. To je vraj dôvod, prečo sa strana k avizovaným kontrolám slovenčiny zo strany Štátnej školskej inšpekcie na maďarských školách nevyjadrovala. SMK sa rozhodla prehovoriť, pretože téma v posledných dňoch zarezonovala a odmieta, aby sa stala súčasťou takzvanej maďarskej karty. Metodiku vyučovania slovenčiny treba podľa SMK vložiť do rúk predmetových komisií, Slovenskej akadémie vied, Zväzu maďarských pedagógov a ďalších odborníkov.
Szigeti sa nazdáva, že urgentná snaha ministra školstva Jána Mikolaja (SNS) riešiť problematiku slovenčiny na maďarských školách dva mesiace pred voľbami nesúvisí s úprimným záujmom skvalitňovať úroveň štátneho jazyka. „Vieme, za akých okolností vznikol tento program,“ uviedol Szigeti. Narážal na to, že Mikolaj prišiel s návrhom pár dní po výrokoch maďarského prezidenta Lászlóa Solyóma, že Maďari na Slovensku, v Srbsku a Rumunsku by sa mali štátny jazyk učiť ako cudzí jazyk. „Pokiaľ je tu snaha pomôcť týmto školám a žiakom, mala to byť bežná úloha pre ministerstvo školstva, malo na to štyri roky,“ konštatoval Szigeti s tým, že by bolo korektné robiť zmeny na menšinových školách až po komplexnej analýze úrovne vyučovania slovenčiny na menšinových školách. „Konanie na základe istej politickej hystérie, to nie je korektné,“ dodal Szigeti.
SITA