|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 3.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Oldrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. septembra 2010
Smer-SD chce mimoriadne rokovanie k diaľniciam
Minister dopravy Ján Figeľ vážnym spôsobom poškodil záujmy Slovenskej republiky. Tvrdí to šéf opozičného Smeru-SD v súvislosti so zastavením ...
Zdieľať
Robert Fico
Foto: SITA/Nina Bednáriková
BRATISLAVA 27. septembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ vážnym spôsobom poškodil záujmy Slovenskej republiky. Tvrdí to šéf opozičného Smeru-SD v súvislosti so zastavením prvého balíka PPP diaľničných projektov. Podľa Fica totiž zastavením tohto projektu obral o prácu 5 tis. ľudí, obral štátny rozpočet o 120 mil. eur mesačne na dani z pridanej hodnoty a zároveň nasmeroval dopravu cez Maďarsko. Opozičný Smer-SD chce preto podľa Fica zvolať na túto tému mimoriadne rokovanie parlamentu. "Chceme aby minister vystúpil pred Národnou radou SR a odôvodnil, prečo klamal slovenskú verejnosť. Vláda bez PPP projektov nie je schopná stavať diaľnice. Pokiaľ nebudeme cítiť od pána Figeľa nejakú sebareflexiu tak nevylučujem, že po mimoriadnej schôdzi príde aj návrh na jeho odvolanie," konštatoval Fico.
Ako pokračoval, nepodpísanie PPP projektu po tom, čo koncesionár ponúkol zníženie ročnej splátky z 289 mil. eur na 190 až 210 mil. eur, považuje za vlastizradu. Predchádzajúca vláda totiž podľa Fica bola pripravená za horších podmienok na trhu podpísať projekt aj pri ročnej splátke 289 mil. eur, lebo ju považovala za únosnú. "Neschopnosť ministra dopravy je do neba volajúca. Zdá sa, že jediné, čo tento pán vie, je povedať nie, nedá sa, nejde to," povedal Fico na adresu ministra dopravy Jána Figeľa.
Fico zároveň odmieta tvrdenia, že zastavením PPP projektu vznikajú dodatočné náklady v sume 81 mil. eur. Túto sumu treba totiž podľa ministra dopravy Jána Figeľa vynaložiť či už na prípravné práce, konzerváciu stavby, za poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky, či za majetkové vysporiadanie. Podľa Fica totiž nie je čo konzervovať, ak chce nová vláda v stavbe pokračovať. Otázne je však podľa Fica to, z čoho takúto výstavbu platiť. Zároveň vidí problém v predlžovaní výstavby. "Tri úseky sú pripravené tak, že by mohli ísť do verejného obstarávania, dva nie. Ak všetko prebehne optimálne, čo je nereálne, pretože stále niekto z účastníkov súťaže namieta rozhodnutia, skôr ako za 18 mesiacov sa ani nezakopne na týchto troch úsekoch, na ktorých sa už mohlo začať stavať," dodal.
Ministerstvo dopravy v tejto súvislosti už aj predložilo vláde návrh na navýšenie rozpočtovej kapitoly rezortu dopravy o uvedených 81 mil. eur. Podľa návrhu uznesenia žiada navýšenie rozpočtu realizovať už do 15. októbra. Z celkovej sumy má ísť pritom na uhradenie faktúry za prípravné práce takmer 38 mil. eur. Okrem nákladov na prípravné práce sa majú uhradiť aj náklady na konzerváciu staveniska v sume 13,4 mil. eur a náklady na poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky a majetkovo-právne vysporiadanie vo výške 29,6 mil. eur.
Ako Figeľ v pondelok zdôraznil, na príčine takéhoto vývoja bol politický tlak, keď predchádzajúca vláda v snahe dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do konca roku 2010 stanovila nerealistické termíny. To odradilo niektorých potenciálnych uchádzačov a spôsobilo nárast nákladov na výstavbu diaľnic. Úverujúce banky vnímali tento projekt ako rizikovejší a tomu zodpovedala aj vyššia cena úverov.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice sú aj firmy Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA
BRATISLAVA 27. septembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ vážnym spôsobom poškodil záujmy Slovenskej republiky. Tvrdí to šéf opozičného Smeru-SD v súvislosti so zastavením prvého balíka PPP diaľničných projektov. Podľa Fica totiž zastavením tohto projektu obral o prácu 5 tis. ľudí, obral štátny rozpočet o 120 mil. eur mesačne na dani z pridanej hodnoty a zároveň nasmeroval dopravu cez Maďarsko. Opozičný Smer-SD chce preto podľa Fica zvolať na túto tému mimoriadne rokovanie parlamentu. "Chceme aby minister vystúpil pred Národnou radou SR a odôvodnil, prečo klamal slovenskú verejnosť. Vláda bez PPP projektov nie je schopná stavať diaľnice. Pokiaľ nebudeme cítiť od pána Figeľa nejakú sebareflexiu tak nevylučujem, že po mimoriadnej schôdzi príde aj návrh na jeho odvolanie," konštatoval Fico.
Ako pokračoval, nepodpísanie PPP projektu po tom, čo koncesionár ponúkol zníženie ročnej splátky z 289 mil. eur na 190 až 210 mil. eur, považuje za vlastizradu. Predchádzajúca vláda totiž podľa Fica bola pripravená za horších podmienok na trhu podpísať projekt aj pri ročnej splátke 289 mil. eur, lebo ju považovala za únosnú. "Neschopnosť ministra dopravy je do neba volajúca. Zdá sa, že jediné, čo tento pán vie, je povedať nie, nedá sa, nejde to," povedal Fico na adresu ministra dopravy Jána Figeľa.
Fico zároveň odmieta tvrdenia, že zastavením PPP projektu vznikajú dodatočné náklady v sume 81 mil. eur. Túto sumu treba totiž podľa ministra dopravy Jána Figeľa vynaložiť či už na prípravné práce, konzerváciu stavby, za poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky, či za majetkové vysporiadanie. Podľa Fica totiž nie je čo konzervovať, ak chce nová vláda v stavbe pokračovať. Otázne je však podľa Fica to, z čoho takúto výstavbu platiť. Zároveň vidí problém v predlžovaní výstavby. "Tri úseky sú pripravené tak, že by mohli ísť do verejného obstarávania, dva nie. Ak všetko prebehne optimálne, čo je nereálne, pretože stále niekto z účastníkov súťaže namieta rozhodnutia, skôr ako za 18 mesiacov sa ani nezakopne na týchto troch úsekoch, na ktorých sa už mohlo začať stavať," dodal.
Ministerstvo dopravy v tejto súvislosti už aj predložilo vláde návrh na navýšenie rozpočtovej kapitoly rezortu dopravy o uvedených 81 mil. eur. Podľa návrhu uznesenia žiada navýšenie rozpočtu realizovať už do 15. októbra. Z celkovej sumy má ísť pritom na uhradenie faktúry za prípravné práce takmer 38 mil. eur. Okrem nákladov na prípravné práce sa majú uhradiť aj náklady na konzerváciu staveniska v sume 13,4 mil. eur a náklady na poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky a majetkovo-právne vysporiadanie vo výške 29,6 mil. eur.
Ako Figeľ v pondelok zdôraznil, na príčine takéhoto vývoja bol politický tlak, keď predchádzajúca vláda v snahe dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do konca roku 2010 stanovila nerealistické termíny. To odradilo niektorých potenciálnych uchádzačov a spôsobilo nárast nákladov na výstavbu diaľnic. Úverujúce banky vnímali tento projekt ako rizikovejší a tomu zodpovedala aj vyššia cena úverov.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice sú aj firmy Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA