|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. júna 2011
Smer nehlasoval za novelu o posilnení kompetencií voči EÚ
Parlament dnes odmietol novelu ústavného zákona o spolupráci Národnej rady SR a Vlády SR v záležitostiach Európskej únie. Na prijatie novely bolo totiž potrebných 90 hlasov, ale ...
Zdieľať
Foto: SITA/APBRATISLAVA 1. júna (WEBNOVINY) - Parlament dnes odmietol novelu ústavného zákona o spolupráci Národnej rady SR a Vlády SR v záležitostiach Európskej únie. Na prijatie novely bolo totiž potrebných 90 hlasov, ale nezahlasovala zaň opozícia. Predseda klubu poslancov Smer-SD Pavol Paška nesúhlasný postoj svojej strany zdôvodňoval euroskepticizmom koaličnej väčšiny a zlou spoluprácou v parlamente.
Schválenie novely by znamenalo, že slovenský parlament bude môcť priamo zasiahnuť do tvorby legislatívy EÚ. Poslanci Národnej rady SR by podľa odmietnutej úpravy mohli úniu aj zažalovať, ak by dospeli k názoru, že únia svojou legislatívou porušila zásadu subsidiarity. Takisto dávala parlamentu právomoc schvaľovať v niektorých otázkach spôsob hlasovania predsedu vlády v Európskej rade. Navrhnutá zmena vyplývala z platného znenia Lisabonskej zmluvy.
Silnejší mandát Národnej rady SR sa mal v zákone prejaviť hlavne v dvoch oblastiach – v právomoci parlamentu zaviazať predsedu vlády SR pri hlasovaní v Európskej rade o použití prechodovej klauzuly, tzv. paserelleclause a v posilnení právomoci Národnej rady SR pri dohľade nad dodržiavaním zásady subsidiarity.
Silnejšia právomoc Národnej rady SR pri dohľade nad dodržiavaním zásady subsidiarity, v rámci ktorej môže EÚ konať iba v oblastiach odsúhlasených členskými štátmi, by znamenala, že Národná rada SR môže podať na Súdny dvor EÚ žalobu, ak dospeje k názoru, že EÚ svojou legislatívou zasiahla do oblasti, ktoré sú výsostnou kompetenciou členského štátu.
"Novela preto významne posilňuje národné záujmy Slovenska. Umožňuje totiž Národnej rade SR nielen aktívne vplývať na legislatívu EÚ, ale ju aj zablokovať. Stane sa tak vtedy, ak poslanci väčšinovo dospejú k názoru, že bruselská legislatíva porušuje zásadu subsidiarity,“ vysvetľoval pred odmietnutím novely predseda európskeho výboru parlament Ivan Štefanec (SDKÚ-DS).
Schválenie novely by znamenalo, že slovenský parlament bude môcť priamo zasiahnuť do tvorby legislatívy EÚ. Poslanci Národnej rady SR by podľa odmietnutej úpravy mohli úniu aj zažalovať, ak by dospeli k názoru, že únia svojou legislatívou porušila zásadu subsidiarity. Takisto dávala parlamentu právomoc schvaľovať v niektorých otázkach spôsob hlasovania predsedu vlády v Európskej rade. Navrhnutá zmena vyplývala z platného znenia Lisabonskej zmluvy.
Silnejší mandát Národnej rady SR sa mal v zákone prejaviť hlavne v dvoch oblastiach – v právomoci parlamentu zaviazať predsedu vlády SR pri hlasovaní v Európskej rade o použití prechodovej klauzuly, tzv. paserelleclause a v posilnení právomoci Národnej rady SR pri dohľade nad dodržiavaním zásady subsidiarity.
Silnejšia právomoc Národnej rady SR pri dohľade nad dodržiavaním zásady subsidiarity, v rámci ktorej môže EÚ konať iba v oblastiach odsúhlasených členskými štátmi, by znamenala, že Národná rada SR môže podať na Súdny dvor EÚ žalobu, ak dospeje k názoru, že EÚ svojou legislatívou zasiahla do oblasti, ktoré sú výsostnou kompetenciou členského štátu.
"Novela preto významne posilňuje národné záujmy Slovenska. Umožňuje totiž Národnej rade SR nielen aktívne vplývať na legislatívu EÚ, ale ju aj zablokovať. Stane sa tak vtedy, ak poslanci väčšinovo dospejú k názoru, že bruselská legislatíva porušuje zásadu subsidiarity,“ vysvetľoval pred odmietnutím novely predseda európskeho výboru parlament Ivan Štefanec (SDKÚ-DS).