Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

26. septembra 2005

Slovensku chýbajú nákupné centrá



Na Slovensku znova v niečom dobiehame nielen vyspelú Európu, ale aj susedov.



Zdieľať
Podľa analytika trhu Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno, spotrebitelia vo vyspelých štátoch už čiastočne upúšťajú od návštev nákupných centier, ale na Slovensku ich obľuba stále rastie. Čiastočne je to spôsobené tým, že na našom trhu ide stále o pomerne nový fenomén, ktorý sa, navyše, zatiaľ vyskytuje iba v piatich mestách. K Bratislave, ku Košiciam, k Žiline a k Trnave pribudol tento víkend ešte aj Pezinok s novopostaveným centrom Mólo.
Podľa Ľ. Drahovského je to naozaj veľmi málo. Ďalšie centrá by sa mali postupne vybudovať nielen v krajských mestách, ale aj v menších sídlach. Takže do roku 2010 by mali stáť vo väčšine okresných miest, a to aj v takých, ktoré majú len okolo 20-tisíc obyvateľov. Po čase sa pravdepodobne aj slovenskí spotrebitelia nasýtia nákupov na týchto miestach a začnú sa viac vracať do centier miest a na pešie zóny. Zatiaľ však nákupné strediská prežívajú veľký rozkvet, čo potvrdzuje aj prieskum agentúry GfK Slovakia, zameraný na nákupné správanie obyvateľov Bratislavy v apríli 2005.
Podľa výsledkov vidieť, že Slováci tieto miesta obchodu a zábavy skutočne využívajú. Takmer 90 % Bratislavčanov navštívilo nákupné centrum aspoň raz. Zaujímavá je aj frekvencia. Ukazuje, že takmer polovica Bratislavčanov chodí do nákupných centier aspoň raz týždenne. Hlavným motívom zostávajú nákupy a využívanie ostatných služieb bez toho, aby sa bolo treba presunúť na iné miesto. Zábava a oddych, posedenia s priateľmi, prípadne obchodné stretnutia sú pre väčšinu ľudí druhoradé. Sprievodné akcie v týchto centrách však nemožno podceňovať, varuje Drahovský. Dôležité je vybudovať si imidž a pritiahnuť pozornosť.

Zaujímavá je situácia okolo možného odchodu siete Carrefour zo slovenského trhu. Práve táto francúzska spoločnosť má prenajaté priestory vo viacerých nákupných centrách. Hovorkyňa reťazca Jana Havlíčková síce odmietla komentovať možný odchod zo Slovenska, ale všetky indície napovedajú, že je to viac ako pravdepodobné. Podľa našich informácii z centrály Carrefouru, spoločnosť naznačila, že sa chce v budúcnosti viac zamerať na ázijský a americký obchodný priestor. Druhým argemuntom, ktorý hovorí o odchode, je skutočnosť, že posledné tri roky Carrefour na našom trhu stagnoval a nevytvoril si ani vhodné distribučné a logistické centrum. Viac ako konečný osud obchodnej siete je však zaujímavý vlažný postoj zodpovedných pracovníkov v objektoch, kde má spoločnosť prenajaté priestory. Nikto nebol ochotný sa k tomuto problému vyjadriť a všetci nás odkazovali iba na vedenie Carrefouru. Konečné rozhodnutie centrály možno už onedlho nepríjemne prekvapí viacerých ľudí na slovenskom trhu. 

Ako často navštevujú Bratislavčania nákupné centrá?
Viackrát denne     1,1 %
Denne                        2,6 %
5- až 6-krát týždenne      1,4 %
3- až 4-krát týždenne                7,9 %
1- až 2-krát týždenne                33,2 %
Menej ako 1-krát týždenne        53,9 %
Zdroj: GfK Slovakia 
Martin Augustín


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Rusko odmieta podiel viny na predražení KIA
<< predchádzajúci článok
V skratke