![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
24. júna 2010
Slovensko zaostáva v elektronických faktúrach
Len necelých 30 % slovenských spotrebiteľov prijíma elektronické faktúry, pričom napríklad v Dánsku je to takmer 80 %. Vyplýva to z medzinárodného prieskumu, ktorý ...
Zdieľať

Prieskum ukázal významné rozdiely v miere elektronizácie a jej vnímaní medzi regiónmi. Elektronizácia fakturačných procesov je najvyvinutejšia v severských krajinách. Okrem nich sa na popredných pozíciách objavili pobaltské štáty. Štáty strednej a východnej Európy zaostávajú. Papierové spracovanie dokumentov je však stále veľmi rozšírené a populárne aj v západoeurópskych krajinách ako Nemecko, Rakúsko či veľká Británia. V týchto krajinách prijíma elektronické faktúry len približne 30 % spotrebiteľov, pričom ale 95 % zákazníkov prijíma aspoň jednu papierovú faktúru mesačne.
V spotrebiteľskom sektore je zjavný aj rozdiel medzi dvoma formami elektronizácie príjmu faktúr. Zatiaľ čo v severských krajinách prevládajú spotrebitelia, ktorí by najradšej uvítali príjem faktúr priamo cez internetové bankovníctvo, v ostatných krajinách, medzi ktoré patrí aj Slovensko, prevláda dopyt po elektronických faktúrach zasielaných prostredníctvom elektronickej pošty. Svoj podiel na tom majú aktuálne možnosti bánk, ako aj legislatíva súvisiaca s elektronickým podpisom.
Najotvorenejší elektronickým faktúram sú zákazníci, ktorí aktívne používajú elektronické bankovníctvo. Takisto platí, že čím viac faktúr spotrebiteľ prijíma, tým viac preferuje prechod na elektronickú formu. Tempo elektronizácie spotrebiteľského a firemného sektora je rozdielne. Spoločnosti sa stále v drvivej väčšine spoliehajú na prácu s papierovými faktúrami. Bariérou v prechode na elektronickú fakturáciu je okrem konzervativizmu firiem a jednotlivcov aj relatívna technologická náročnosť procesu. Ak by ho mali firmy realizovať samy, nutnosť udržiavať paralelne po dlhý čas aj kapacity na prácu s papierom a nedostatok externých partnerov, ktorí by podobné služby na Slovensku ponúkali.
SITA