|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. marca 2006
Slovensko vynakladá na vzdelávanie menej ako sú ciele EÚ
KOŠICE 27. marca (WN/SITA) – Európska komisia a Rada Európy vytýčili pre členské krajiny cieľ vynaložiť na vzdelávanie, vedu a výskum tri percentá z ročného objemu hrubého domáceho produktu (HDP) do roku 2010. O téme ...
Zdieľať
KOŠICE 27. marca (WN/SITA) – Európska komisia a Rada Európy vytýčili pre členské krajiny cieľ vynaložiť na vzdelávanie, vedu a výskum tri percentá z ročného objemu hrubého domáceho produktu (HDP) do roku 2010. O téme Európska únia a vzdelávanie hovoril dnes na tlačovej besede v Košiciach eurokomisár Ján Figeľ. Dodal, že išlo o iniciatívu zdola, od členských krajín a nebolo to nadiktované zhora. ,,Z tých troch percent by malo byť jedno percento z verejných zdrojov, zvyšné dve zo súkromných zdrojov, predovšetkým z podnikateľskej sféry. Je dôležité, aby do toho bola viac zapojená ekonomika ako taká a nie len štát,“ povedal Figeľ.
Slovensko v súčasnosti na školstvo, vedu a výskum vynakladá len necelých 0,6 percenta HDP ročne a do roku 2010 je cieľom dosiahnuť 1,6 percenta HDP. ,,Je to výrazne menej ako cieľ vyspelých krajín EÚ. Dôležitý je však rastúci trend, v ktorom by Slovensko nemalo poľaviť,“ povedal Figeľ. Podľa neho krajina, ktorá chce budovať vzdelanostnú ekonomiku produkujúcu s vysokou pridanou hodnotou, musí investovať ročne dve percentá HDP predovšetkým do vyššieho vzdelávania.
V tomto smere za dôležitý cieľ označil Figeľ aj zriadenie Európskeho technického inštitútu. ,,ETI môže byť novým modelom pre podporu excelentných výskumných centier a prenosu nových poznatkov i technológií do praxe. Rozhodujúce pre jeho fungovanie bude okrem iného spojenie existujúcich centier kvalitného vzdelávania a výskumu so silnými ekonomickými subjektmi,“ povedal Figeľ.
Zdôraznil aj nutnosť celoživotného vzdelávania, ktoré sa podľa EÚ stáva strategickým. Do konca roka 2006 by každá krajina mala mať udržateľný systém celoživotného vzdelávania. Ako povedal Figeľ, EÚ bude aj ekonomicky participovať na zvyšovaní a skvalitňovaní celoživotného vzdelávania, keď vytýčila cieľ dosiahnuť do roku 2010, aby do celoživotného vzdelávania bolo zapojených 12,5 percenta dospelej populácie EÚ. V súčasnosti je priemer v EÚ okolo 10 percent, no sú krajiny, ktoré dosahujú aj tridsaťpercentný podiel populácie zapojenej do celoživotného vzdelávania. Na Slovensku je do celoživotného vzdelávania zapojených okolo sedem percent dospelej populácie.
FOTO:SITA