|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. júna 2011
Slovensko vlani opäť prvé vo výrobe áut na 1000 obyvateľov
V minulom roku automobilky na Slovensku vyrobili 562 tis. vozidiel, čo predstavuje medziročný ...
Zdieľať
Výroba automobilov v montážnej hale závodu Volkswagen Slovakia a.s. BratislavaFoto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 15. júna (WEBNOVINY) - V minulom roku automobilky na Slovensku vyrobili 562 tis. vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast na úrovni 21 %. Rástli aj tržby sektora, keď medziročne posilnili o 35,7 % na 13,903 mld. eur a pomaly sa vracajú na úroveň z roku 2008. Ako na stredajšej tlačovej besede uviedol prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR Jozef Uhrík, minuloročné čísla jasne dokazujú, že sa slovenský automobilový priemysel po problémoch z dvoch predošlých rokoch opäť nadýchol.
Slovensko vlani obsadilo opäť prvé miesto v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov, keď s počtom 103,4 vozidiel predbehlo Českú republiku, kde na tisíc obyvateľov pripadá 101,5 automobilov. Zamestnanosť v automobilovom priemysle na Slovensku rastie miernejšie v porovnaní so stúpajúcimi tržbami, keďže podľa Uhríka sa vo firmách zvyšuje produktivita práce. Automobilový priemysel vlani zamestnával 69,8 tis. pracovníkov, čo reprezentuje medziročný rast na úrovni 2,6 %. „V tomto roku očakávame, že by sme sa mali vrátiť na úroveň 75 tis. pracovníkov,“ povedal Uhrík.
Podiel automobilového priemyslu na priemysle Slovenskej republiky v uplynulom roku predstavoval 37 %, keď oslabil o 0,8 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2009. Na Slovensko sa v roku 2010 doviezlo 71 tis. nových vozidiel, keď ich počet medziročne oslabil o 21,5 %. Vlani klesol taktiež dovoz jazdených automobilov, a to o 16 % na 66 tis. vozidiel.
Slovensko a Česko budú v najbližších rokoch podľa Uhríka hrať rozhodujúcu úlohu pokiaľ ide o dynamiku výroby automobilov v strednej Európe. Len u nás by sa malo v tomto roku vyrobiť 630 tis. vozidiel a tržby sektora by mali dosiahnuť až 16 mld. eur. Jeho slová potvrdzujú aj jednotlivé automobilky. Spoločnosť Kia Motors Slovakia plánuje v tomto roku podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka vyrobiť 240 tis. automobilov, ale aktuálne túto hranicu prehodnocuje, keďže za prvých päť mesiacov už zaznamenala medziročný rast na úrovni až 60 %. Spoločnosť plánuje v lete dvojtýždňovú odstávku výroby, keďže sa pripravuje na príchod nového modelu, s výrobou ktorého začne na jeseň. "Zároveň budeme počas leta pripravovať linky na ďalší model, ktorý by mal prísť v roku 2012," uviedol Dvořák s tým, že automobilka by tak mohla vytvoriť 900 až 1 000 nových pracovných miest. Dodávatelia by podľa jeho slov mohli vytvoriť ďalších zhruba 4 tis. miest.
Trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën podľa hovorcu Petra Šveca v minulom roku vyrobila 187 tis. automobilov, pričom v tomto roku by mala produkcia spoločnosti zostať na približne rovnakej úrovni. PSA sa taktiež pripravuje na príchod nového modelu, ktorý by mal vytvoriť 900 nových pracovných pozícií. Objem investície sa oproti pôvodným predpokladom zvýšil na 130 mil. eur. Výroba nového modelu by sa podľa Šveca mala rozbehnúť v júni budúceho roku a trnavský závod tak začne postupne napĺňať svoju maximálnu výrobnú kapacitu, ktorá predstavuje 300 tis. vozidiel ročne. "Nebude to ešte v roku 2012, ale v tomto roku začne ten nábeh," upresnil Švec. Prvých zamestnancov do výroby začne PSA Peugeot Citroën prijímať už v januári budúceho roku.
Spoločnosť Volkswagen Slovakia vlani vyrobila 144 tis. vozidiel a v tomto roku plánuje produkciu na úrovni nad 200 tis. automobilov. Podľa Uhríka spoločnosť spustí v auguste tohto roku výrobu troch nových modelov a celkovo tak bratislavský závod bude vyrábať pod piatimi značkami. "Celkovo sa pripravuje kapacita závodu na 400 tisíc vozidiel," povedal Uhrík s tým, že automobilka bude potrebovať okrem tých pracovníkov, ktorých už teraz prijíma, minimálne ďalších tisíc ľudí. Podľa jeho slov bude prelomovým rokom pre automobilový sektor na Slovensku koniec budúceho roku a začiatok 2013, kedy by sa na Slovensku mohlo produkovať 800 až 900 tis. vozidiel.
Slovensko vlani obsadilo opäť prvé miesto v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov, keď s počtom 103,4 vozidiel predbehlo Českú republiku, kde na tisíc obyvateľov pripadá 101,5 automobilov. Zamestnanosť v automobilovom priemysle na Slovensku rastie miernejšie v porovnaní so stúpajúcimi tržbami, keďže podľa Uhríka sa vo firmách zvyšuje produktivita práce. Automobilový priemysel vlani zamestnával 69,8 tis. pracovníkov, čo reprezentuje medziročný rast na úrovni 2,6 %. „V tomto roku očakávame, že by sme sa mali vrátiť na úroveň 75 tis. pracovníkov,“ povedal Uhrík.
Podiel automobilového priemyslu na priemysle Slovenskej republiky v uplynulom roku predstavoval 37 %, keď oslabil o 0,8 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2009. Na Slovensko sa v roku 2010 doviezlo 71 tis. nových vozidiel, keď ich počet medziročne oslabil o 21,5 %. Vlani klesol taktiež dovoz jazdených automobilov, a to o 16 % na 66 tis. vozidiel.
Slovensko a Česko budú v najbližších rokoch podľa Uhríka hrať rozhodujúcu úlohu pokiaľ ide o dynamiku výroby automobilov v strednej Európe. Len u nás by sa malo v tomto roku vyrobiť 630 tis. vozidiel a tržby sektora by mali dosiahnuť až 16 mld. eur. Jeho slová potvrdzujú aj jednotlivé automobilky. Spoločnosť Kia Motors Slovakia plánuje v tomto roku podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka vyrobiť 240 tis. automobilov, ale aktuálne túto hranicu prehodnocuje, keďže za prvých päť mesiacov už zaznamenala medziročný rast na úrovni až 60 %. Spoločnosť plánuje v lete dvojtýždňovú odstávku výroby, keďže sa pripravuje na príchod nového modelu, s výrobou ktorého začne na jeseň. "Zároveň budeme počas leta pripravovať linky na ďalší model, ktorý by mal prísť v roku 2012," uviedol Dvořák s tým, že automobilka by tak mohla vytvoriť 900 až 1 000 nových pracovných miest. Dodávatelia by podľa jeho slov mohli vytvoriť ďalších zhruba 4 tis. miest.
Trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën podľa hovorcu Petra Šveca v minulom roku vyrobila 187 tis. automobilov, pričom v tomto roku by mala produkcia spoločnosti zostať na približne rovnakej úrovni. PSA sa taktiež pripravuje na príchod nového modelu, ktorý by mal vytvoriť 900 nových pracovných pozícií. Objem investície sa oproti pôvodným predpokladom zvýšil na 130 mil. eur. Výroba nového modelu by sa podľa Šveca mala rozbehnúť v júni budúceho roku a trnavský závod tak začne postupne napĺňať svoju maximálnu výrobnú kapacitu, ktorá predstavuje 300 tis. vozidiel ročne. "Nebude to ešte v roku 2012, ale v tomto roku začne ten nábeh," upresnil Švec. Prvých zamestnancov do výroby začne PSA Peugeot Citroën prijímať už v januári budúceho roku.
Spoločnosť Volkswagen Slovakia vlani vyrobila 144 tis. vozidiel a v tomto roku plánuje produkciu na úrovni nad 200 tis. automobilov. Podľa Uhríka spoločnosť spustí v auguste tohto roku výrobu troch nových modelov a celkovo tak bratislavský závod bude vyrábať pod piatimi značkami. "Celkovo sa pripravuje kapacita závodu na 400 tisíc vozidiel," povedal Uhrík s tým, že automobilka bude potrebovať okrem tých pracovníkov, ktorých už teraz prijíma, minimálne ďalších tisíc ľudí. Podľa jeho slov bude prelomovým rokom pre automobilový sektor na Slovensku koniec budúceho roku a začiatok 2013, kedy by sa na Slovensku mohlo produkovať 800 až 900 tis. vozidiel.