|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. augusta 2009
Slovensko uzatvorilo prvý PPP projekt v histórii
Slovensko začne stavať prostredníctvom prvého projektu PPP vo svojej histórii rýchlostnú komunikáciu R1 od Nitry po Tekovské Nemce. Rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií považuje uzatvorenie ...
Zdieľať
BRATISLAVA 28. augusta (WEBNOVINY) - Slovensko začne stavať prostredníctvom prvého projektu PPP vo svojej histórii rýchlostnú komunikáciu R1 od Nitry po Tekovské Nemce. Rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií považuje uzatvorenie koncesnej zmluvy s konzorciom Gravia, na základe ktorej sa bude 52 kilometrov rýchlostnej komunikácie stavať, za jednoznačný úspech Slovenska. Súčasná hodnota platieb, ktoré by štát za výstavbu R1 mal za 30 rokov konzorciu zaplatiť, pritom dosahuje 1,757 mld. eur.
"Rokovali sme dlho a aj tvrdo. Výsledkom je však zmluva, ktorú môžeme smelo porovnať s podobnými kontraktmi v Európe, pričom v zásadných bodoch sme dosiahli viac, ako krajiny, ktoré majú s PPP oveľa viac skúseností," konštatoval minister dopravy Ľubomír Vážny pri príležitosti uzatvorenia finančnej stránky projektu.
Minister dopravy v piatok na tlačovej besede, ktorej sa zúčastnili aj zástupcovia konzorcia Gravia a Európskej banky pre obnovu a rozvoj, ocenil aj konečný vzorec, podľa ktorého sa bude deliť zisk z refinancovania projektu medzi konzorciom a štátom. Slovensko bude mať v prvom období podľa dohodnutého mechanizmu nárok na 90 % zisku z refinancovania a neskôr by sa tento podiel mal znížiť na 75 %. Európsky priemer deľby zisku pritom predstavuje 50:50. Slovensko podľa slov ministra Vážneho uzatvorením finančných podmienok prvého PPP projektu nastavilo latku veľmi vysoko. Po uzatvorení finančných podmienok bude podľa neho nasledovať etapa rázneho začiatku výstavby.
Konečné rokovania o finančnom uzatvorení koncesnej zmluvy hodnotí rezort dopravy ako tvrdé, ale korektné a profesionálne. Na financovaní projektu sa podieľa 13 európskych bánk, vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Tá poskytne na financovanie výstavby R1 pôžičku vo výške 250 mil. eur. Banka by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na rýchlostnej ceste.
Víťazné konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Zhruba dve tretiny z tejto sumy by mali predstavovať stavebné náklady, pričom zvyšok tvoria náklady na prevádzku a údržbu úsekov počas 30 rokov trvania koncesie. Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.
Vláda na mimoriadnom rokovaní v polovici júla však schválila na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho aj druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a. s., ktorú založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci. Dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch.
Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Tri úseky R1 by mali byť dokončené v júli a septembri 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v júli 2012. Termíny boli opätovne predĺžené, keďže do konca júna nebol projekt R1 ešte finančne pripravený.
Posunutie termínu výstavby rýchlostnej komunikácie R1 a jej predraženie kritizuje opozičná SDKÚ-DS. Podľa najsilnejšej opozičnej strany je to dôkazom zlej a nezodpovednej prípravy vlády.
SITA
"Rokovali sme dlho a aj tvrdo. Výsledkom je však zmluva, ktorú môžeme smelo porovnať s podobnými kontraktmi v Európe, pričom v zásadných bodoch sme dosiahli viac, ako krajiny, ktoré majú s PPP oveľa viac skúseností," konštatoval minister dopravy Ľubomír Vážny pri príležitosti uzatvorenia finančnej stránky projektu.
Minister dopravy v piatok na tlačovej besede, ktorej sa zúčastnili aj zástupcovia konzorcia Gravia a Európskej banky pre obnovu a rozvoj, ocenil aj konečný vzorec, podľa ktorého sa bude deliť zisk z refinancovania projektu medzi konzorciom a štátom. Slovensko bude mať v prvom období podľa dohodnutého mechanizmu nárok na 90 % zisku z refinancovania a neskôr by sa tento podiel mal znížiť na 75 %. Európsky priemer deľby zisku pritom predstavuje 50:50. Slovensko podľa slov ministra Vážneho uzatvorením finančných podmienok prvého PPP projektu nastavilo latku veľmi vysoko. Po uzatvorení finančných podmienok bude podľa neho nasledovať etapa rázneho začiatku výstavby.
Konečné rokovania o finančnom uzatvorení koncesnej zmluvy hodnotí rezort dopravy ako tvrdé, ale korektné a profesionálne. Na financovaní projektu sa podieľa 13 európskych bánk, vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Tá poskytne na financovanie výstavby R1 pôžičku vo výške 250 mil. eur. Banka by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na rýchlostnej ceste.
Víťazné konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Zhruba dve tretiny z tejto sumy by mali predstavovať stavebné náklady, pričom zvyšok tvoria náklady na prevádzku a údržbu úsekov počas 30 rokov trvania koncesie. Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.
Vláda na mimoriadnom rokovaní v polovici júla však schválila na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho aj druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a. s., ktorú založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci. Dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch.
Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Tri úseky R1 by mali byť dokončené v júli a septembri 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v júli 2012. Termíny boli opätovne predĺžené, keďže do konca júna nebol projekt R1 ešte finančne pripravený.
Posunutie termínu výstavby rýchlostnej komunikácie R1 a jej predraženie kritizuje opozičná SDKÚ-DS. Podľa najsilnejšej opozičnej strany je to dôkazom zlej a nezodpovednej prípravy vlády.
SITA
Súvisiace články:
Pre PPP projekty sa má meniť zákon o verejnom obstarávaní (24. 6. 2009)
PPP projekty majú prioritu, tvrdia ministri (3. 6. 2009)
Vážny tají, kto predložil jedinú ponuku v 3. balíku PPP (13. 5. 2009)
Finančná kríza výrazne zasiahla aj prípravu PPP projektov (18. 2. 2009)
Konzorcium s Doprastavom a Váhostavom uspelo v 1. balíku PPP (18. 2. 2009)
Ponuku v prvom balíku PPP projektov podali dve konzorciá (4. 2. 2009)
PPP projekty sú podľa Počiatka dobrou možnosťou stimulácie (4. 2. 2009)
Kabinet schválil informáciu o výsledku ponúk v 2. balíku PPP (14. 1. 2009)
Premiéry na jednotku (31. 8. 2005)
nasledujúci článok >>
Odpoveď Vysokej školy ekonómie a manažmentu verejnej správy v Bratislave na agentúrnu správu Na jeseň sa má zvýšiť počet univerzít na dvanásť
Odpoveď Vysokej školy ekonómie a manažmentu verejnej správy v Bratislave na agentúrnu správu Na jeseň sa má zvýšiť počet univerzít na dvanásť