|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. decembra 2011
Slovensko opäť čakajú na koľajniciach zmeny
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. plánuje v budúcom roku v osobnej doprave najazdiť 29,35 miliónov vlakokilometrov. Štát by jej mal za tieto výkony vo verejnom záujme ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. decembra (WEBNOVINY) - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. plánuje v budúcom roku v osobnej doprave najazdiť 29,35 miliónov vlakokilometrov.
Štát by jej mal za tieto výkony vo verejnom záujme zaplatiť 199,34 miliónov eur, informovala agentúru SITA hovorkyňa osobného prepravcu Jana Grešnerová. Tieto peniaze sú vyčlenené v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok.
Plánované výkony Železničnej spoločnosti v budúcom roku sú oproti tomuto roku nižšie o redukciu prepravy, uskutočnenú tohto roku v máji.
Je z nich vyňatá aj preprava na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno, ktorú bude od 4. marca 2012 zabezpečovať súkromný dopravca RegioJet. Ten by mal najazdiť 947 tis. vlakokilometrov. Zmluva medzi štátnym dopravcom a ministerstvom dopravy od začiatku budúceho roka nezahŕňa ani jazdy IC vlakov v objeme 1,126 miliónov vlakokilometrov.
Vyše 200-miliónov eur
V tomto roku mala Železničná spoločnosť najazdiť 30,3 miliónov vlakokilometrov, reálne to bude 31,4 miliónov vlakokilometrov. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že uhradilo Železničnej spoločnosti na prevádzku osobnej dopravy na tento rok celú plánovanú sumu 205 miliónov eur.
"Redukcia osobnej železničnej dopravy sa nevykonala v pôvodne uvažovanom termíne k 1. marcu, ale až k 1. máju 2011. Uskutočnila sa však v nižšom rozsahu, ako sa plánovalo," zdôvodnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič pre agentúru SITA navýšenie nákladov dopravcu, ktoré neboli kryté tržbami.
"Z tohto dôvodu sa predpokladá pre rok 2011 vznik istej straty, avšak známa bude až po konečnom vyhodnotení celého roka a v rámci vyhodnotenia bude stanovené, ako sa bude postupovať pri vyrovnaní tejto straty," dodal. Železničná spoločnosť plánuje uzavrieť tento rok predbežne so stratou okolo 7,5 miliónov eur.
Nový vlakový poriadok
Vlaky bez výpravcov
Osobné vlaky už nebude vypravovať výpravca, ale odídu po súhlase danom vlakovou čatou, teda vlakvedúcim alebo sprievodcom osobného vlaku. Vlaky budú odchádzať tak, ako napríklad zo železničnej zastávky, kde nie je výpravca.
Ako upozornila hovorkyňa Železníc (ŽSR) Martina Pavlíková, v železničných staniciach, v ktorých dôjde ku zmene spôsobu vypravovania vlakov, sa cestujúci už nemôžu spoliehať na to, že keď nevidia výpravcu, vlak ešte nemôže odísť. Naďalej však zostáva v platnosti, že pred odchodom vlaku sa dáva výzva na pohotovosť, teda pískanie pred odchodom vlaku.
Na starosti ju budú mať členovia vlakovej čaty. Na zmenu spôsobu vypravovania vlakov budú cestujúci istý čas upozorňovaní aj hlásením v staničných rozhlasoch. Tento spôsob výpravy vlakov nie je podľa Pavlíkovej novinkou, existoval aj doteraz na diaľkovo riadených tratiach, resp. diaľkovo obsluhovaných železničných staniciach, napríklad Bratislava - Trnava, Nové Mesto nad Váhom, Prešov - Plaveč. Zmenou sa znížia náklady v prevádzke ŽSR.
Nový cestovný poriadok v osobnej železničnej doprave začína platiť v nedeľu 11. decembra.
"Výkony ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy vychádzajú z desaťročnej zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme medzi štátom a ZSSK, ktorá bola uzatvorená v decembri 2010," pripomenula Grešnerová.
Železničná spoločnosť spolupracovala pri príprave nového grafikonu so správcom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR).
"Prihliadalo sa i na požiadavky vyšších územných celkov a miestnych samospráv, s ktorými sa uskutočnila séria rokovaní vo všetkých regiónoch. Podľa možností a s ohľadom na celkovú obslužnosť v regióne sa zohľadňovali ich požiadavky tak, aby vyhovovali väčšine cestujúcich," uviedla Grešnerová.
Pri polohovaní a frekvencii spojov brali železničiari do úvahy najmä ich vyťaženosť, súbežnosť s autobusovou dopravou a prípojovosť.
"Na vybraných tratiach sa harmonizoval cestovný poriadok a nastavil striedavú ponuku dopravnej obslužnosti vlakmi a autobusmi a rozšíril sieť prípojov vlak - autobus a autobus - vlak," dodala hovorkyňa.
Nové vlaky
Vo vnútroštátnej diaľkovej doprave je jednou z viacerých noviniek nový IC vlak Chopok, ktorý bude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami v nedeľu. Bratislavu a Banskú Bystricu spojí nový pár rýchlikov Tajov.
V regionálnej doprave budú staré vlaky postupne nahradené ďalšími novými súpravami eurovlakov, či už elektrickými, dieselovými a push-pull vlakmi vo všetkých regiónoch.
ZSSK zavedie taktovú prímestskú dopravu napríklad na trase Košice - Čierna nad Tisou, prípadne zahustí dopravu medzi Bratislavou a Trnavou a Galantou.
Zrušená bude náhradná autobusová doprava na trase Šaľa - Neded.
V medzištátnej doprave súpravy Pendolino nahradia České dráhy vo vlakoch SC Slovenská strela medzi Prahou a Bratislavou klimatizovanými vozňami vyššej kategórie. Súpravy Pendolino by však mali dvakrát do týždňa jazdiť na trase z Prahy do Ostravy až po Žilinu.
Nový vlak Horehronec pôjde z Břeclavi cez Bratislavu do Banskej Bystrice a vo vybraných obdobiach až do Košíc. Ďalšou zmenou je rozšírenie kapacity autovozňov vo vlakoch euronight medzi Košicami a Prahou a radenie výhradne spacích vozňov. Zrušený bude letný vlak Nesebar z Prahy cez Bratislavu do bulharského Burgasu.
Koniec historickej linky
ZSSK končí osobnú prepravu na Trenčianskej elektrickej železnici (TREŽ) v sobotu 10. decembra pre jej vysokú stratovosť.
Električky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice začali premávať ešte v roku 1909.
"Osobná doprava nebude prevádzkovaná z ekonomických dôvodov. Pomer tržieb a nákladov na tejto trati je 1:33. TREŽ preberá záujmové združenie vytvorené obcou Trenčianska Teplá, mestom Trenčianske Teplice a občianskym združením prevádzkujúcim Čiernohorskú lesnú železnicu," informovala Grešnerová.
Štát by jej mal za tieto výkony vo verejnom záujme zaplatiť 199,34 miliónov eur, informovala agentúru SITA hovorkyňa osobného prepravcu Jana Grešnerová. Tieto peniaze sú vyčlenené v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok.
Plánované výkony Železničnej spoločnosti v budúcom roku sú oproti tomuto roku nižšie o redukciu prepravy, uskutočnenú tohto roku v máji.
Je z nich vyňatá aj preprava na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno, ktorú bude od 4. marca 2012 zabezpečovať súkromný dopravca RegioJet. Ten by mal najazdiť 947 tis. vlakokilometrov. Zmluva medzi štátnym dopravcom a ministerstvom dopravy od začiatku budúceho roka nezahŕňa ani jazdy IC vlakov v objeme 1,126 miliónov vlakokilometrov.
Vyše 200-miliónov eur
V tomto roku mala Železničná spoločnosť najazdiť 30,3 miliónov vlakokilometrov, reálne to bude 31,4 miliónov vlakokilometrov. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že uhradilo Železničnej spoločnosti na prevádzku osobnej dopravy na tento rok celú plánovanú sumu 205 miliónov eur.
"Redukcia osobnej železničnej dopravy sa nevykonala v pôvodne uvažovanom termíne k 1. marcu, ale až k 1. máju 2011. Uskutočnila sa však v nižšom rozsahu, ako sa plánovalo," zdôvodnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič pre agentúru SITA navýšenie nákladov dopravcu, ktoré neboli kryté tržbami.
"Z tohto dôvodu sa predpokladá pre rok 2011 vznik istej straty, avšak známa bude až po konečnom vyhodnotení celého roka a v rámci vyhodnotenia bude stanovené, ako sa bude postupovať pri vyrovnaní tejto straty," dodal. Železničná spoločnosť plánuje uzavrieť tento rok predbežne so stratou okolo 7,5 miliónov eur.
Nový vlakový poriadok
Vlaky bez výpravcov
Osobné vlaky už nebude vypravovať výpravca, ale odídu po súhlase danom vlakovou čatou, teda vlakvedúcim alebo sprievodcom osobného vlaku. Vlaky budú odchádzať tak, ako napríklad zo železničnej zastávky, kde nie je výpravca.
Ako upozornila hovorkyňa Železníc (ŽSR) Martina Pavlíková, v železničných staniciach, v ktorých dôjde ku zmene spôsobu vypravovania vlakov, sa cestujúci už nemôžu spoliehať na to, že keď nevidia výpravcu, vlak ešte nemôže odísť. Naďalej však zostáva v platnosti, že pred odchodom vlaku sa dáva výzva na pohotovosť, teda pískanie pred odchodom vlaku.
Na starosti ju budú mať členovia vlakovej čaty. Na zmenu spôsobu vypravovania vlakov budú cestujúci istý čas upozorňovaní aj hlásením v staničných rozhlasoch. Tento spôsob výpravy vlakov nie je podľa Pavlíkovej novinkou, existoval aj doteraz na diaľkovo riadených tratiach, resp. diaľkovo obsluhovaných železničných staniciach, napríklad Bratislava - Trnava, Nové Mesto nad Váhom, Prešov - Plaveč. Zmenou sa znížia náklady v prevádzke ŽSR.
Nový cestovný poriadok v osobnej železničnej doprave začína platiť v nedeľu 11. decembra.
"Výkony ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy vychádzajú z desaťročnej zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme medzi štátom a ZSSK, ktorá bola uzatvorená v decembri 2010," pripomenula Grešnerová.
Železničná spoločnosť spolupracovala pri príprave nového grafikonu so správcom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR).
"Prihliadalo sa i na požiadavky vyšších územných celkov a miestnych samospráv, s ktorými sa uskutočnila séria rokovaní vo všetkých regiónoch. Podľa možností a s ohľadom na celkovú obslužnosť v regióne sa zohľadňovali ich požiadavky tak, aby vyhovovali väčšine cestujúcich," uviedla Grešnerová.
Pri polohovaní a frekvencii spojov brali železničiari do úvahy najmä ich vyťaženosť, súbežnosť s autobusovou dopravou a prípojovosť.
"Na vybraných tratiach sa harmonizoval cestovný poriadok a nastavil striedavú ponuku dopravnej obslužnosti vlakmi a autobusmi a rozšíril sieť prípojov vlak - autobus a autobus - vlak," dodala hovorkyňa.
Nové vlaky
Vo vnútroštátnej diaľkovej doprave je jednou z viacerých noviniek nový IC vlak Chopok, ktorý bude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami v nedeľu. Bratislavu a Banskú Bystricu spojí nový pár rýchlikov Tajov.
V regionálnej doprave budú staré vlaky postupne nahradené ďalšími novými súpravami eurovlakov, či už elektrickými, dieselovými a push-pull vlakmi vo všetkých regiónoch.
ZSSK zavedie taktovú prímestskú dopravu napríklad na trase Košice - Čierna nad Tisou, prípadne zahustí dopravu medzi Bratislavou a Trnavou a Galantou.
Zrušená bude náhradná autobusová doprava na trase Šaľa - Neded.
V medzištátnej doprave súpravy Pendolino nahradia České dráhy vo vlakoch SC Slovenská strela medzi Prahou a Bratislavou klimatizovanými vozňami vyššej kategórie. Súpravy Pendolino by však mali dvakrát do týždňa jazdiť na trase z Prahy do Ostravy až po Žilinu.
Nový vlak Horehronec pôjde z Břeclavi cez Bratislavu do Banskej Bystrice a vo vybraných obdobiach až do Košíc. Ďalšou zmenou je rozšírenie kapacity autovozňov vo vlakoch euronight medzi Košicami a Prahou a radenie výhradne spacích vozňov. Zrušený bude letný vlak Nesebar z Prahy cez Bratislavu do bulharského Burgasu.
Koniec historickej linky
ZSSK končí osobnú prepravu na Trenčianskej elektrickej železnici (TREŽ) v sobotu 10. decembra pre jej vysokú stratovosť.
Električky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice začali premávať ešte v roku 1909.
"Osobná doprava nebude prevádzkovaná z ekonomických dôvodov. Pomer tržieb a nákladov na tejto trati je 1:33. TREŽ preberá záujmové združenie vytvorené obcou Trenčianska Teplá, mestom Trenčianske Teplice a občianskym združením prevádzkujúcim Čiernohorskú lesnú železnicu," informovala Grešnerová.