|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. novembra 2014
Slovensko nevyužíva potenciál v cestovnom ruchu, tvrdí zväz
Slovensko nevyužíva svoj potenciál v cestovnom ruchu. Ako ďalej reagoval Zväz cestovného ruchu (ZCR SR) na správu Európskej komisie pre cestovný ruch (ETC), Európa z hľadiska dosiahnutých výkonov v ...
Zdieľať
BRATISLAVA 30. novembra (WEBNOVINY) - Slovensko nevyužíva svoj potenciál v cestovnom ruchu. Ako ďalej reagoval Zväz cestovného ruchu (ZCR SR) na správu Európskej komisie pre cestovný ruch (ETC), Európa z hľadiska dosiahnutých výkonov v turizme rastie, Slovensko naopak padá.
Zo spomínanej správy vyplýva, že Európa je v tomto roku stále destináciou číslo jedna z celosvetového pohľadu. Podľa ZCR SR vnútri Európy rastie dopyt po turistických službách z krajín ako Nemecko, Veľká Británia, Taliansko a pozitívne vyhliadky sú aj pre ďalšie roky.
Slovensko nie je izolovaná ostrovná krajina
"Slovenska sa tento stav z nejakého dôvodu netýka. Práve naopak, správa uvádza pokles počtu návštevníkov z týchto najdôležitejších zdrojových trhov," upozornil prezident ZCR SR Marek Harbuľák. Podľa neho za tento stav určite nemôže počasie, pokles kurzu českej koruny, ani konflikt na Ukrajine a menší počet turistov z Ruska.
"Slovensko nie je izolovaná ostrovná krajina s odlišnou klímou, ani výrazne inou štruktúrou návštevníkov ako majú naši susedia. Výsledky, o ktorých hovorí správa Európskej komisie pre cestovný ruch nie sú výsledkom zlej kvality služieb cestovného ruchu alebo nezáujmu podnikateľov v službách cestovného ruchu o turistov," dodal Harbuľák.
Podľa zväzu pokles počtu zahraničných návštevníkov o 13,8 percenta znamená okrem iného aj to, že 106 tisíc zahraničných turistov nebude svojim známym hovoriť svoje zážitky zo Slovenska a robiť tak zadarmo reklamu.
Na Slovensku hľadáme ospravedlnenia
"Podnikatelia v ubytovacích službách prišli o 10 miliónov eur na tržbách z ubytovania. Reštaurácie, ďalšie služby cestovného ruchu, ale aj obchody, doprava a iné nadväzujúce odvetvia prišli o ďalšie milióny eur v tržbách," konštatoval Harbuľák.
Zároveň dodal, že stav turizmu na Slovensku, ktorý vyjadruje výrazný pokles za prvý polrok 2014, je len odrazom dlhodobého nezáujmu o rozvoj a podporu, ale aj odrazom nedostatočnej a málo účinnej propagácie Slovenska v zahraničí.
Správa ETC zohľadňuje údaje od januára do júna tohto roka, a teda nezahŕňa hlavnú časť letnej sezóny. Napriek tomu je výsledok podľa ZCR alarmujúci. "Každá iná vyspelá krajina, ktorá by zaznamenala takýto prepad, by okamžite chrlila opatrenia, ktoré by tento negatívny dopad v krátkom čase minimalizovali. Ale na Slovensku to funguje inak. Hľadáme ospravedlnenia a čakáme, že sa to snáď do konca roka samo nejako napraví," vyhlásil Harbuľák.
Premrhali sme jedinečnú príležitosť
Ospravedlnením pre súčasný stav nie je podľa prezidenta zväzu ani zvýšenie tržieb z aktívneho zahraničného cestovného ruchu o 2,6 percenta v porovnaní s minulým rokom. V rovnakom období totiž stúpol podiel výdavkov na pasívny zahraničný turizmus o 5,8 percenta.
"Inými slovami, nárast tržieb, ktoré priniesli zahraniční návštevníci, bol nižší o toľko, čo sme minuli viac na dovolenkách v zahraničí. Nárast tržieb z aktívneho cestovného ruchu je jediným údajom, ktoré možno vyhodnotiť ako pozitívum, ale tí, čo pracujú v službách cestovného ruchu, vedia, že Slovensko jednoducho premrhalo jedinečnú príležitosť," doplnil Harbuľák.
Zväz cestovného ruchu SR založili zástupcovia siedmich rozhodujúcich celoslovenských združení cestovného ruchu v roku 2011. Pôsobí ako dobrovoľná, apolitická a profesijne zameraná organizácia zamestnávateľov v cestovnom ruchu.
Medzi jeho priority patrí najmä zjednotenie turizmu, aktívny prístup k legislatívnym zmenám v oblasti cestovného ruchu, intenzívnejšia spolupráca so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch pri propagácii Slovenska a podpora domáceho cestovného ruchu.
Zo spomínanej správy vyplýva, že Európa je v tomto roku stále destináciou číslo jedna z celosvetového pohľadu. Podľa ZCR SR vnútri Európy rastie dopyt po turistických službách z krajín ako Nemecko, Veľká Británia, Taliansko a pozitívne vyhliadky sú aj pre ďalšie roky.
Slovensko nie je izolovaná ostrovná krajina
"Slovenska sa tento stav z nejakého dôvodu netýka. Práve naopak, správa uvádza pokles počtu návštevníkov z týchto najdôležitejších zdrojových trhov," upozornil prezident ZCR SR Marek Harbuľák. Podľa neho za tento stav určite nemôže počasie, pokles kurzu českej koruny, ani konflikt na Ukrajine a menší počet turistov z Ruska.
"Slovensko nie je izolovaná ostrovná krajina s odlišnou klímou, ani výrazne inou štruktúrou návštevníkov ako majú naši susedia. Výsledky, o ktorých hovorí správa Európskej komisie pre cestovný ruch nie sú výsledkom zlej kvality služieb cestovného ruchu alebo nezáujmu podnikateľov v službách cestovného ruchu o turistov," dodal Harbuľák.
Podľa zväzu pokles počtu zahraničných návštevníkov o 13,8 percenta znamená okrem iného aj to, že 106 tisíc zahraničných turistov nebude svojim známym hovoriť svoje zážitky zo Slovenska a robiť tak zadarmo reklamu.
Na Slovensku hľadáme ospravedlnenia
"Podnikatelia v ubytovacích službách prišli o 10 miliónov eur na tržbách z ubytovania. Reštaurácie, ďalšie služby cestovného ruchu, ale aj obchody, doprava a iné nadväzujúce odvetvia prišli o ďalšie milióny eur v tržbách," konštatoval Harbuľák.
Zároveň dodal, že stav turizmu na Slovensku, ktorý vyjadruje výrazný pokles za prvý polrok 2014, je len odrazom dlhodobého nezáujmu o rozvoj a podporu, ale aj odrazom nedostatočnej a málo účinnej propagácie Slovenska v zahraničí.
Správa ETC zohľadňuje údaje od januára do júna tohto roka, a teda nezahŕňa hlavnú časť letnej sezóny. Napriek tomu je výsledok podľa ZCR alarmujúci. "Každá iná vyspelá krajina, ktorá by zaznamenala takýto prepad, by okamžite chrlila opatrenia, ktoré by tento negatívny dopad v krátkom čase minimalizovali. Ale na Slovensku to funguje inak. Hľadáme ospravedlnenia a čakáme, že sa to snáď do konca roka samo nejako napraví," vyhlásil Harbuľák.
Premrhali sme jedinečnú príležitosť
Ospravedlnením pre súčasný stav nie je podľa prezidenta zväzu ani zvýšenie tržieb z aktívneho zahraničného cestovného ruchu o 2,6 percenta v porovnaní s minulým rokom. V rovnakom období totiž stúpol podiel výdavkov na pasívny zahraničný turizmus o 5,8 percenta.
"Inými slovami, nárast tržieb, ktoré priniesli zahraniční návštevníci, bol nižší o toľko, čo sme minuli viac na dovolenkách v zahraničí. Nárast tržieb z aktívneho cestovného ruchu je jediným údajom, ktoré možno vyhodnotiť ako pozitívum, ale tí, čo pracujú v službách cestovného ruchu, vedia, že Slovensko jednoducho premrhalo jedinečnú príležitosť," doplnil Harbuľák.
Zväz cestovného ruchu SR založili zástupcovia siedmich rozhodujúcich celoslovenských združení cestovného ruchu v roku 2011. Pôsobí ako dobrovoľná, apolitická a profesijne zameraná organizácia zamestnávateľov v cestovnom ruchu.
Medzi jeho priority patrí najmä zjednotenie turizmu, aktívny prístup k legislatívnym zmenám v oblasti cestovného ruchu, intenzívnejšia spolupráca so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch pri propagácii Slovenska a podpora domáceho cestovného ruchu.