|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. júna 2014
Slovensko mešká s ombudsmanom pre deti, má len webstránku
Na Slovensku stále chýba detský ombudsman, ktorý by riešil problémy detí, preto je potrebné sa ich právam a problémom venovať 365 dní v roku.
Zdieľať
BRATISLAVA 3. júna (WEBNOVINY) - Na Slovensku stále chýba detský ombudsman, ktorý by riešil problémy detí, preto je potrebné sa ich právam a problémom venovať 365 dní v roku.
Odporúčame:
Deti v polepšovniach hladujú, potvrdili to aj ombudsmanke
Slovensko si nesplnilo povinnosť
Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová k tomu vyzýva všetkých rodičov, učiteľov či zástupcov štátnych inštitúcií, ktorí prichádzajú do kontaktu s deťmi, uvádza sa v tlačovej správe, ktorú agentúre SITA poskytol ombudsmankin poradca pre médiá a komunikáciu Ján Glovičko.
Kancelária verejného ochrancu práv opätovne upozorňuje, že Slovensko si nesplnilo svoj záväzok zriadiť túto funkciu. "Slovensku hrozí napomenutie od OSN, keďže úvahy o zriadení ombudsmana pre deti zostávajú len na papieri a jeho zriadenie sa presúva z roka na rok," poznamenala Dubovcová.
Funkciu detského ombudsmana čiastočne nahrádza internetová stránka Kancelárie verejného ochrancu práv www.detskyombudsman.sk, ktorá je v prevádzke päť rokov. Deti na nej nájdu nielen množstvo užitočných informácií o problematike ochrany svojich práv, no zároveň môžu prostredníctvom nej hľadať riešenia svojich problémov a dostať odpovede na svoje otázky.
Na web smerovali tisícky otázok
Od 1. júna 2009 právnici kancelárie ombudsmanky prostredníctvom tejto stránky odpovedali na 3071 detských otázok. O mnohom svedčí aj fakt, že počet otázok každým rokom rastie. "Z nášho pohľadu je dôležité, že kým iní len dookola hovoria o tom, akým spôsobom ustanoviť detského ombudsmana, naša kancelária každý deň rieši niekoľko konkrétnych detských problémov. Poskytujeme deťom usmernenia a pomáhame im často aj v hraničných životných situáciách," uviedol vedúci kancelárie Marián Török.
Na každú otázku príde deťom elektronická odpoveď najneskôr do troch pracovných dní, a to aj napriek tomu, že právnici kancelárie to robia nad rámec svojich pracovných povinností. "Najčastejšie sú to problémy, ktoré sa týkajú školy, hlavne vzťahov medzi učiteľmi a deťmi alebo aj medzi deťmi navzájom. Mnohokrát riešime šikanu, ale medzi podnetmi sú aj bežné problémy v rodine, vzťahy s rodičmi, výživné, rozvody," priblížila pre agentúru SITA právnička kancelárie Janka Milan Laššáková. Ako dodala, rodinné problémy deti trápia, riešia tiež zlé vzťahy medzi rodičmi.
Počas letných prázdnin pribúdajú otázky o brigádach, hľadaní si práce, no aj vážne témy súvisiace s alkoholom. Na stránke sú tiež zverejnené odpovede a rady na najčastejšie sa opakujúce detské otázky, ktoré sú tematicky rozdelené do základných kategórií Ty a rodina, Ty a škola, Ty, spoločnosť a štát, Ty a ďalšie problémy.
Stránka odhalila aj nedostatky polepšovní
Stránka detského ombudsmana otvorila aj celospoločenský problém reedukačných centier, na ktorý upozorňuje ombudsmanka od minulého roka. "Ešte vo februári 2013 sa na kanceláriu obrátil prostredníctvom stránky maloletý, ktorému prekážal postup reedukačného centra spočívajúci v používaní telesných trestov, v neprimeranom používaní ochrannej miestnosti, vo vyvíjaní psychického nátlaku a v hrozbách vychovávateľov reedukačného centra," píše Dubovcová v správe o svojej činnosti za rok 2013.
Maloletého chlapca následne zamestnanci kancelárie navštívili v reedukačnom centre a spísali s ním podnet. Deň po ich návšteve chlapec spolu s ďalším chovancom z reedukačného centra ušli a s prosbou o pomoc prišli do sídla ombudsmanky v Bratislave. Obaja maloletí mali skúsenosti s fyzickými trestami a tvrdili, že sa obávajú vrátiť sa. Kancelária skontaktovala príslušné úrady práce, sociálnych vecí a rodiny a chlapcov umiestnili do krízového centra.
Deti v polepšovniach hladujú, potvrdili to aj ombudsmanke
Slovensko si nesplnilo povinnosť
Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová k tomu vyzýva všetkých rodičov, učiteľov či zástupcov štátnych inštitúcií, ktorí prichádzajú do kontaktu s deťmi, uvádza sa v tlačovej správe, ktorú agentúre SITA poskytol ombudsmankin poradca pre médiá a komunikáciu Ján Glovičko.
Kancelária verejného ochrancu práv opätovne upozorňuje, že Slovensko si nesplnilo svoj záväzok zriadiť túto funkciu. "Slovensku hrozí napomenutie od OSN, keďže úvahy o zriadení ombudsmana pre deti zostávajú len na papieri a jeho zriadenie sa presúva z roka na rok," poznamenala Dubovcová.
Funkciu detského ombudsmana čiastočne nahrádza internetová stránka Kancelárie verejného ochrancu práv www.detskyombudsman.sk, ktorá je v prevádzke päť rokov. Deti na nej nájdu nielen množstvo užitočných informácií o problematike ochrany svojich práv, no zároveň môžu prostredníctvom nej hľadať riešenia svojich problémov a dostať odpovede na svoje otázky.
Na web smerovali tisícky otázok
Od 1. júna 2009 právnici kancelárie ombudsmanky prostredníctvom tejto stránky odpovedali na 3071 detských otázok. O mnohom svedčí aj fakt, že počet otázok každým rokom rastie. "Z nášho pohľadu je dôležité, že kým iní len dookola hovoria o tom, akým spôsobom ustanoviť detského ombudsmana, naša kancelária každý deň rieši niekoľko konkrétnych detských problémov. Poskytujeme deťom usmernenia a pomáhame im často aj v hraničných životných situáciách," uviedol vedúci kancelárie Marián Török.
Na každú otázku príde deťom elektronická odpoveď najneskôr do troch pracovných dní, a to aj napriek tomu, že právnici kancelárie to robia nad rámec svojich pracovných povinností. "Najčastejšie sú to problémy, ktoré sa týkajú školy, hlavne vzťahov medzi učiteľmi a deťmi alebo aj medzi deťmi navzájom. Mnohokrát riešime šikanu, ale medzi podnetmi sú aj bežné problémy v rodine, vzťahy s rodičmi, výživné, rozvody," priblížila pre agentúru SITA právnička kancelárie Janka Milan Laššáková. Ako dodala, rodinné problémy deti trápia, riešia tiež zlé vzťahy medzi rodičmi.
Počas letných prázdnin pribúdajú otázky o brigádach, hľadaní si práce, no aj vážne témy súvisiace s alkoholom. Na stránke sú tiež zverejnené odpovede a rady na najčastejšie sa opakujúce detské otázky, ktoré sú tematicky rozdelené do základných kategórií Ty a rodina, Ty a škola, Ty, spoločnosť a štát, Ty a ďalšie problémy.
Stránka odhalila aj nedostatky polepšovní
Stránka detského ombudsmana otvorila aj celospoločenský problém reedukačných centier, na ktorý upozorňuje ombudsmanka od minulého roka. "Ešte vo februári 2013 sa na kanceláriu obrátil prostredníctvom stránky maloletý, ktorému prekážal postup reedukačného centra spočívajúci v používaní telesných trestov, v neprimeranom používaní ochrannej miestnosti, vo vyvíjaní psychického nátlaku a v hrozbách vychovávateľov reedukačného centra," píše Dubovcová v správe o svojej činnosti za rok 2013.
Maloletého chlapca následne zamestnanci kancelárie navštívili v reedukačnom centre a spísali s ním podnet. Deň po ich návšteve chlapec spolu s ďalším chovancom z reedukačného centra ušli a s prosbou o pomoc prišli do sídla ombudsmanky v Bratislave. Obaja maloletí mali skúsenosti s fyzickými trestami a tvrdili, že sa obávajú vrátiť sa. Kancelária skontaktovala príslušné úrady práce, sociálnych vecí a rodiny a chlapcov umiestnili do krízového centra.