|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. júla 2013
Slovensko je rekordne zadĺžené, sekera závratne stúpa
Verejný dlh Slovenska atakuje hranicu 55 % hrubého domáceho produktu. Podľa aktuálnej správy európskeho štatistického úradu Eurostat totiž v prvom kvartáli tohto roku stúpol na 54,9 % ...
Zdieľať
BRATISLAVA 22. júla (WEBNOVINY) - Verejný dlh Slovenska atakuje hranicu 55 % hrubého domáceho produktu.
Podľa aktuálnej správy európskeho štatistického úradu Eurostat totiž v prvom kvartáli tohto roku stúpol na 54,9 % výkonu ekonomiky.
Za prvé tri mesiace tohto roka tak jeho pomer k hrubému domácemu produktu stúpol o 2,7 percentuálneho bodu. Medziročne bol verejný dlh krajiny vyšší až o 8,5 % hrubého domáceho produktu.
Slovensko tak stále patrí k štátom, ktoré majú v rámci Európskej únie relatívne nižšie dlhy a naďalej sa drží pod priemerným dlhom eurozóny aj Európskej únie ako celku.
Negatívnejšou správou je však tempo, akým slovenský verejný dlh v posledných mesiacoch stúpa. V medziročnom porovnaní totiž rástol verejný dlh na Slovensku v porovnaní k výkonu ekonomiky šiestym najrýchlejším tempom v rámci únie.
Rýchlejšie dlh rástol iba problémovým krajinám, ako sú Grécko, Írsko, Španielsko, Portugalsko a Cyprus.
Pomoc chudobným dlh nezaťažuje
Väčšinu verejného dlhu Slovenska tvorili vydané štátne cenné papiere, ktorých podiel na hrubom domácom produkte predstavoval 48,7 %. Ostatné pôžičky sa na verejnom dlhu krajiny podieľali objemom vyše 6 % výkonu ekonomiky.
Zahraničná pomoc, do ktorej sa Slovensko zapojilo v rámci boja proti dlhovej kríze v eurozóne, sa na výške dlhu podieľala 2,2 % hrubého domáceho produktu. V nominálnom vyjadrením verejný dlh Slovenska v sledovanom období predstavoval takmer 39,4 mld. eur.
Slovenská vláda pritom v aktuálnom Programe stability, ktorý zasielala na posúdenie do Bruselu, plánuje v tomto roku udržať verejný dlh pod hranicou 55 % vo výške 54,8 % hrubého domáceho produktu.
V ďalších rokoch by však mal dlh stúpnuť na vyše 56 % a znižovať by sa mal začať až v roku 2016, kedy sa očakáva na úrovni 55,9 % výkonu ekonomiky.
Spustí sa dlhová brzda
Hranica 55 % je pritom už treťou hranicou ústavnej dlhovej brzdy.
Jej prekročenie by znamenalo, že rezort financií by musel viazať 3 % výdavkov z rozpočtu, zablokovala by sa rezerva vlády a premiéra a zároveň by kabinet musel predložiť rozpočet bez medziročného rastu výdavkov.
Rovnako by si nemohli rast výdavkov v rozpočtoch naplánovať ani samosprávy. Už pri prekročení 53-percentnej hranice pritom kabinet musí na rokovanie parlamentu predložiť návrh opatrení, ktorými sa má dlh znížiť a zároveň sa zmrazia platy členov kabinetu.
Prvú 50-percentnú hranicu dlhovej brzdy pritom slovenský verejný dlh prekročil už v minulom roku. Vyplývala z toho povinnosť pre rezort financií predložiť do Národnej rady SR správu o tom, prečo dlh stúpol a čo vláda navrhuje na jeho zníženie.
Minister financií Peter Kažimír si túto povinnosť splnil listom zaslaným predsedovi parlamentu Pavlovi Paškovi. Opozícia však žiadala širšiu diskusiu na túto tému a zvolala mimoriadnu schôdzu parlamentu, kde jej však poslanci vládneho Smeru neodsúhlasili program. Opozícia však tvrdí, že mimoriadnu schôdzu k verejnému dlhu sa pokúsi zvolať opäť na jeseň.
Podľa aktuálnej správy európskeho štatistického úradu Eurostat totiž v prvom kvartáli tohto roku stúpol na 54,9 % výkonu ekonomiky.
Za prvé tri mesiace tohto roka tak jeho pomer k hrubému domácemu produktu stúpol o 2,7 percentuálneho bodu. Medziročne bol verejný dlh krajiny vyšší až o 8,5 % hrubého domáceho produktu.
Slovensko tak stále patrí k štátom, ktoré majú v rámci Európskej únie relatívne nižšie dlhy a naďalej sa drží pod priemerným dlhom eurozóny aj Európskej únie ako celku.
Negatívnejšou správou je však tempo, akým slovenský verejný dlh v posledných mesiacoch stúpa. V medziročnom porovnaní totiž rástol verejný dlh na Slovensku v porovnaní k výkonu ekonomiky šiestym najrýchlejším tempom v rámci únie.
Rýchlejšie dlh rástol iba problémovým krajinám, ako sú Grécko, Írsko, Španielsko, Portugalsko a Cyprus.
Pomoc chudobným dlh nezaťažuje
Väčšinu verejného dlhu Slovenska tvorili vydané štátne cenné papiere, ktorých podiel na hrubom domácom produkte predstavoval 48,7 %. Ostatné pôžičky sa na verejnom dlhu krajiny podieľali objemom vyše 6 % výkonu ekonomiky.
Zahraničná pomoc, do ktorej sa Slovensko zapojilo v rámci boja proti dlhovej kríze v eurozóne, sa na výške dlhu podieľala 2,2 % hrubého domáceho produktu. V nominálnom vyjadrením verejný dlh Slovenska v sledovanom období predstavoval takmer 39,4 mld. eur.
Slovenská vláda pritom v aktuálnom Programe stability, ktorý zasielala na posúdenie do Bruselu, plánuje v tomto roku udržať verejný dlh pod hranicou 55 % vo výške 54,8 % hrubého domáceho produktu.
V ďalších rokoch by však mal dlh stúpnuť na vyše 56 % a znižovať by sa mal začať až v roku 2016, kedy sa očakáva na úrovni 55,9 % výkonu ekonomiky.
Spustí sa dlhová brzda
Hranica 55 % je pritom už treťou hranicou ústavnej dlhovej brzdy.
Jej prekročenie by znamenalo, že rezort financií by musel viazať 3 % výdavkov z rozpočtu, zablokovala by sa rezerva vlády a premiéra a zároveň by kabinet musel predložiť rozpočet bez medziročného rastu výdavkov.
Rovnako by si nemohli rast výdavkov v rozpočtoch naplánovať ani samosprávy. Už pri prekročení 53-percentnej hranice pritom kabinet musí na rokovanie parlamentu predložiť návrh opatrení, ktorými sa má dlh znížiť a zároveň sa zmrazia platy členov kabinetu.
Prvú 50-percentnú hranicu dlhovej brzdy pritom slovenský verejný dlh prekročil už v minulom roku. Vyplývala z toho povinnosť pre rezort financií predložiť do Národnej rady SR správu o tom, prečo dlh stúpol a čo vláda navrhuje na jeho zníženie.
Minister financií Peter Kažimír si túto povinnosť splnil listom zaslaným predsedovi parlamentu Pavlovi Paškovi. Opozícia však žiadala širšiu diskusiu na túto tému a zvolala mimoriadnu schôdzu parlamentu, kde jej však poslanci vládneho Smeru neodsúhlasili program. Opozícia však tvrdí, že mimoriadnu schôdzu k verejnému dlhu sa pokúsi zvolať opäť na jeseň.