|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. februára 2012
Slovensko často bojuje proti korupcii len na papieri
Slovensko má na európske pomery štandardnú legislatívu v boji proti korupcii, no často len na papieri. Vyplýva to z komplexnej štúdie o existencii etických a protikorupčných programov ...
Zdieľať
BRATISLAVA 26. februára (WEBNOVINY) - Slovensko má na európske pomery štandardnú legislatívu v boji proti korupcii, no často len na papieri.
Vyplýva to z komplexnej štúdie o existencii etických a protikorupčných programov Národný systém integrity spravovania, ktorú urobila Transparency International minulý rok v 25 krajinách Európy.
Hodnotenie bolo zamerané na stav legislatívy, ako aj prax v období od marca 2009 do septembra 2011, slovenskú štúdiu písali experti z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).
Uplatňovanie v praxi je stále nedostatočné. "Medzi najslabšie články patria polícia, súdy, úrad prezidenta a zo špecializovaných inštitúcií Úrad pre verejné obstarávanie," uviedol Ctibor Košťál z SGI. Skúmané inštitúcie vo väčšine prípadov netrpia nedostatkom finančných, ľudských či technických zdrojov, avšak v praxi sa niektoré stretávajú so zásahmi do ich nezávislosti. Slabou stránkou sú chýbajúce etické kódexy, pravidlá konfliktu záujmov a ochrany oznamovateľov nekalej činnosti v rámci inštitúcie.
Viaceré inštitúcie sú pasívne
"Nevyužívanie potenciálu je prítomné aj v prípade prínosu k boju proti korupcii, kde viaceré silnejšie inštitúcie ostávajú pasívne (ombudsman, prezident)," uvádza SGI. Medzi najslabšie hodnotené inštitúcie patria tie, ktoré v poslednom období fungujú v nestálom prostredí, alebo sa protikorupčnými aktivitami a mechanizmami integrity nezaoberajú.
Do prvej skupiny radí SGI políciu, súdnictvo, prokuratúru a Úrad pre verejné obstarávanie, v ktorých v poslednom období nastali zmeny, avšak ich implementácia nebola dokončená alebo prebieha a výsledok nie je zrejmý. Do druhej skupiny zaradil SGI prezidenta, podnikateľské prostredie a miestnu štátnu správu, pretože neposkytujú dostatok informácií o svojej činnosti a sú pasívne v boji proti korupcii.
Médiá sú na tom lepšie
Naopak, medzi úspešnejšie oblasti z hľadiska protikorupčných aktivít patria médiá a občianska spoločnosť, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri vykonávaní kontrolných aktivít. Medzi oblasti s dobrým hodnotením rátajú SGI a Transparency International aj tie, ktoré majú predpoklady byť silnou súčasťou protikorupčných aktivít a v ostatnom čase prispeli k zavedeniu vyššej transparentnosti a protikorupčných opatrení, konkrétne Národná rada SR a vláda SR.
"Rovnako silným potenciálom disponujú aj ďalšie inštitúcie ako Najvyšší kontrolný úrad SR, ombudsman a politické strany," konštatuje SGI v správe. K hlavným odporúčaniam správy patrí odpolitizovanie štátnej správy, posilnenie ochrany nahlasovateľov korupčných praktík z prostredia zamestnancov a zriadenie stálej volebnej komisie pre kontrolu financovania straníckych aktivít i majetkových priznaní politikov.
Vyplýva to z komplexnej štúdie o existencii etických a protikorupčných programov Národný systém integrity spravovania, ktorú urobila Transparency International minulý rok v 25 krajinách Európy.
Hodnotenie bolo zamerané na stav legislatívy, ako aj prax v období od marca 2009 do septembra 2011, slovenskú štúdiu písali experti z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).
Uplatňovanie v praxi je stále nedostatočné. "Medzi najslabšie články patria polícia, súdy, úrad prezidenta a zo špecializovaných inštitúcií Úrad pre verejné obstarávanie," uviedol Ctibor Košťál z SGI. Skúmané inštitúcie vo väčšine prípadov netrpia nedostatkom finančných, ľudských či technických zdrojov, avšak v praxi sa niektoré stretávajú so zásahmi do ich nezávislosti. Slabou stránkou sú chýbajúce etické kódexy, pravidlá konfliktu záujmov a ochrany oznamovateľov nekalej činnosti v rámci inštitúcie.
Viaceré inštitúcie sú pasívne
"Nevyužívanie potenciálu je prítomné aj v prípade prínosu k boju proti korupcii, kde viaceré silnejšie inštitúcie ostávajú pasívne (ombudsman, prezident)," uvádza SGI. Medzi najslabšie hodnotené inštitúcie patria tie, ktoré v poslednom období fungujú v nestálom prostredí, alebo sa protikorupčnými aktivitami a mechanizmami integrity nezaoberajú.
Do prvej skupiny radí SGI políciu, súdnictvo, prokuratúru a Úrad pre verejné obstarávanie, v ktorých v poslednom období nastali zmeny, avšak ich implementácia nebola dokončená alebo prebieha a výsledok nie je zrejmý. Do druhej skupiny zaradil SGI prezidenta, podnikateľské prostredie a miestnu štátnu správu, pretože neposkytujú dostatok informácií o svojej činnosti a sú pasívne v boji proti korupcii.
Médiá sú na tom lepšie
Naopak, medzi úspešnejšie oblasti z hľadiska protikorupčných aktivít patria médiá a občianska spoločnosť, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri vykonávaní kontrolných aktivít. Medzi oblasti s dobrým hodnotením rátajú SGI a Transparency International aj tie, ktoré majú predpoklady byť silnou súčasťou protikorupčných aktivít a v ostatnom čase prispeli k zavedeniu vyššej transparentnosti a protikorupčných opatrení, konkrétne Národná rada SR a vláda SR.
"Rovnako silným potenciálom disponujú aj ďalšie inštitúcie ako Najvyšší kontrolný úrad SR, ombudsman a politické strany," konštatuje SGI v správe. K hlavným odporúčaniam správy patrí odpolitizovanie štátnej správy, posilnenie ochrany nahlasovateľov korupčných praktík z prostredia zamestnancov a zriadenie stálej volebnej komisie pre kontrolu financovania straníckych aktivít i majetkových priznaní politikov.