|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. januára 2016
Slovenské firmy si uvedomujú reputačné riziko pri podnikaní
Dobre poznať svojich obchodných partnerov sa oplatí nielen preto, že to vyžaduje zákon, prípadne materská firma. V stávke môže byť aj schopnosť plniť si ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván
Bratislava 21. januára (TASR) – Dobre poznať svojich obchodných partnerov sa oplatí nielen preto, že to vyžaduje zákon, prípadne materská firma. V stávke môže byť aj schopnosť plniť si vlastné obchodné záväzky či celková reputácia firmy. Podľa zistení záujmového združenia právnických osôb Slovak Compliance Circle (SCC) si slovenské spoločnosti toto riziko uvedomujú. Reputačné riziko pritom v priemere hodnotia známkou 2,2 z 5, rovnako ako obchodné riziko.Spôsob, akým mnohé slovenské firmy pristupujú k preverovaniu obchodných partnerov, podľa SCC naznačuje, že to nerobia adresne a efektívne. Bežná firma má totiž veľa obchodných partnerov, dodávateľov, odberateľov či sprostredkovateľov, a obmedzené zdroje. Stojí teda pred otázkou, ako identifikovať a adresovať riziká pri minimálnych nákladoch.
Ako združenie upozornilo, systém preverovania je potrebné prispôsobiť konkrétnym podmienkam, teda veľkosti spoločnosti, predmetu podnikania či rizikovosti prostredia, v ktorom operuje. Pre menšie firmy pôsobiace v menej rizikovom prostredí môže stačiť napríklad jednoduchý súbor pravidiel a postupov, ak je vhodne nastavený.
Za jednu z najdôležitejších výziev pri preverovaní obchodných partnerov označuje SCC získavanie informácií o právnických a fyzických osobách. "Vďaka globalizácii a digitalizácii informácií sa dnes už aj bežný človek z pohodlia domova či kancelárie vie dostať k veľkému množstvu dát. Treba však vedieť analyzovať relevantnosť a dôveryhodnosť informácií. Ak s nimi neviete správne pracovať, namiesto toho, aby ste eliminovali riziko, vytvoríte chaos," varuje špecialistka na oblasť Corporate Inteligence KPMG na Slovensku Lygia Fullbrook.
Na Slovensku je podľa SCC k dispozícii množstvo verejne dostupných informácií, ktoré sú pri bežnej previerke obchodných partnerov postačujúce. "Či ide o bezplatný online obchodný register, štátne a samosprávne zmluvy, účtovné uzávierky, dotačné datasety alebo mnoho iných typov finančných dát. V konkrétnych prípadoch je naozaj možné v dátach, ktoré štát ponúka, objaviť dôkazy korupcie a neférovosti. No často o nich nevie ani odborná verejnosť," zdôraznila Eva Vozárová z Aliancie Fair-Play.
Za ďalší problém považuje združenie netransparentnosť vlastníckej štruktúry niektorých firiem. K vyššej transparentnosti by mal prispieť register konečných vlastníkov, ktorý by mali zaviesť štáty Európskej únie do dvoch rokov. "Obávam sa, či implementácia tejto smernice nebude iba formalita. Účinným nástrojom pre podnikateľov však určite zostanú dobre nastavené interné procesy preverovania obchodných partnerov a odmietnutie spolupráce s osobou, ktorej vlastnícke pozadie vzbudzuje pochybnosti," domnieva sa partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Andrej Leontiev.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR