Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami
Od 1. júla tohto roka platí na Slovensku revidovaná norma pre projektovanie ciest a diaľnic. Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami. Upravená norma totiž zavádza viaceré úsporné ...
BRATISLAVA 1. júla (WEBNOVINY) - Od 1. júla tohto roka platí na Slovensku revidovaná norma pre projektovanie ciest a diaľnic. Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami. Upravená norma totiž zavádza viaceré úsporné opatrenia, pričom k najdôležitejším patrí zúženie diaľnice o dva metre oproti súčasným 26,5 metra. Dosiahne sa to zúžením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov z 3,75 na 3,5 metra. Agentúru SITA o tom v utorok informovala vedúca služobného úradu na Úrade pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS) Zuzana Oprchalová. Zníženie minimálnej šírky diaľnice umožňuje Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou. Úrad upravil normu pre projektovanie ciest a diaľnic vzhľadom na hospodársky a spoločenský tlak na urýchlenie výstavby diaľnic.
"Výstavba diaľnic sa postupne dostáva do hornatých a horských oblastí a budovať rýchlostné komunikácie v mimoriadne náročných terénnych podmienkach by podľa pôvodnej normy bolo značne komplikované a neefektívne," zdôvodnil ÚNMS zmenu spomínanej normy. Podobný prístup podľa neho uplatňujú aj iné európske krajiny.
Štát tak bude môcť budovať investične menej náročný užší typ diaľnice, ktorý sa na Slovensku nevyužíval. Generálna riaditeľka Slovenského ústavu technickej normalizácie (SÚTN) Božena Tušová v tejto súvislosti uviedla: "To však neznamená, že bude musieť stavať len užšie diaľnice. Ich šírka sa bude prispôsobovať náročnosti výstavby, intenzite dopravy a ďalším parametrom". Vyššiu bezpečnosť ciest prinesú podľa nej miernejšie oblúky zákrut. To znamená, že nové úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií budú rovnejšie. Projektanti tak nebudú môcť prispôsobovať trasu podmienkam terénu ako doteraz. Nová norma zároveň umožňuje zvýšiť maximálny sklon stúpania zo štyroch na šesť percent.
"Šoféri sa však nemusia obávať dlhých tiahlych stúpaní, lebo takéto úseky budú môcť byť len krátkodobé,“ spresnila Tušová. Upravenú normu pripomienkovali mnohé stavebné organizácie a podniky, polícia a hasiči, ako aj ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a Výskumný ústav dopravný.
Poslaním ÚNMS je informovať podnikateľské subjekty a širokú verejnosť o technických požiadavkách na výrobky v krajinách Európskej únie a Svetovej obchodnej organizácie (WTO). Zabezpečuje fungovanie nástrojov, na ktorých je založená dôveryhodnosť merania a obchodných transakcií. Sleduje takisto dodržiavanie zákonných požiadaviek na výrobky z hľadiska posudzovania zhody, aby ich na európskom a celosvetovom trhu akceptoval každý zákazník. ÚNMS je zriaďovateľom SÚTN.
SITA