|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. júla 2016
Slovenská strela začala premávať presne pred 80 rokmi
Legendárny motorový vlak Slovenská strela spájajúci Bratislavu a Prahu sa na svoju prvú jazdu vydal pred 80 rokmi 13. júla 1936.
Zdieľať
Slovenská strela Foto: Miloš Slávik
Praha/Bratislava 13. júla (TASR) - Legendárny motorový vlak Slovenská strela spájajúci Bratislavu a Prahu sa na svoju prvú jazdu vydal pred 80 rokmi 13. júla 1936.Železničný motorový vozeň s aerodynamickými tvarmi s technickým označením M 290.0 a s názvom Slovenská strela vyrobili v roku 1936 v závode Ringhoffer-Tatra v Kopřivnici v bývalom Československu. Unikátny elektromechanický prenos výkonu navrhol Josef Sousedík zo Vsetína (dnes Česko). Pri skúškach dosiahla Slovenská strela rýchlosť až 148 kilometrov za hodinu.
Na objednávku vtedajšieho ministerstva železníc boli vyrobené dva motorové vozne pokrokovej technickej koncepcie, určené pre rýchlu osobnú prepravu medzi Bratislavou a Prahou. Slovenská strela bola pridelená do depa a domovskej stanice v Bratislave. Vlak premával na trase Bratislava - Brno - Praha priemernou cestovnou rýchlosťou 92 km/h. Cestujúci sa z Bratislavy do Prahy dostali za 4 hodiny 51 minút. Vlak bol v Československu prvým povinne miestenkovým a mal aj bufet. Disponoval 72 dvoma miestami na sedenie druhej triedy. V Brne stál 35 minút.
Rozpad Československej republiky (ČSR) v roku 1939 znamenal ukončenie expresného vlakového spojenia najväčších miest vtedajšej predvojnovej republiky. Počas druhej svetovej vojny stála Slovenská strela v bratislavskom železničnom depe. V roku 1953 bola Slovenská strela odstavená a neskôr sa dostala do Vagónky Studénka (dnes Česko). V roku 1960 ju odovzdali do podnikového múzea Tatry v českej Kopřivnici. Vo februári 2010 sa železničný motorový vozeň M 290.0 (Slovenská strela) stal českou národnou kultúrnou pamiatkou.
V súčasnosti premáva medzi Prahou a Bratislavou rýchlik EuroCity(EC) s názvom Slovenská strela.