|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. februára 2009
Slovenská pošta vydala známku s námetom Veľkej noci
Slovenská pošta, a. s. zajtra (v piatok) 27.2.2009 vydáva poštovú známku, na ktorej je zobrazený veľkonočný námet – Veľká noc 2009 – Kraslice, informoval o tom Juraj Danielis, hovorca Slovenskej ...
Zdieľať
BRATISLAVA 26. februára (WN/PR) - Slovenská pošta, a. s. zajtra (v piatok) 27.2.2009 vydáva poštovú známku, na ktorej je zobrazený veľkonočný námet – Veľká noc 2009 – Kraslice, informoval o tom Juraj Danielis, hovorca Slovenskej pošty.
Na poštovej známke je stvárnený ľudový symbol veľkonočných sviatkov –maľovaná kraslica.
Poštová známka s motívom Kraslíc s nominálnou hodnotou 0,33 €, vychádza v náklade 2,5 mil. kusov a je vytlačená ofsetom. Známka rozmerov 26,5 × 33,9 mm vyjde vo forme tlačového listu s počtom 50 kusov poštových známok. Poštovú známku vytlačili v Poštovní tiskárně cenin Praha, a . s.
Autorom výtvarného návrhu známky, obálky prvého dňa (FDC) a pečiatky je akad. mal. Júlia Piačková. Náklad FDC je v počte 3200 kusov a je vytlačené ofsetovou technikou v tlačiarni TAB, s.r.o. v Zohore.
K emisii Veľkej noci Slovenská pošta prvýkrát vydáva špeciálnu edíciu známkových zošitkov so samolepkovými známkami s vôňou Narcisov, ktorou chce podporiť informačnú kampaň Ligy proti rakovine – Deň narcisov. Vôňa narcisov je aplikovaná do tlačiarenskej farby a uvoľňuje sa teplom a trením po pošúchaní známky prstami. Kartónové balenie známok obsahuje 10 ks a je vydané v limitovanom náklade 20 tisíc kusov.
Maľované alebo zdobené vajíčka sa nerozlučne spájajú s Veľkou nocou. Symbolizujú jar a nový život, v kresťanskej rovine sa spájajú so vzkriesením a zmŕtvychvstaním Ježiša Krista. Symbolika vajca siaha hlboko do pohanských čias, kedy sa spájalo s plodnosťou a kolobehom života. V mnohých starovekých kultúrach sa často stretávame so zvykom vkladania vajec mŕtvym do hrobu. Podobný zvyk je v slovanskom prostredí doložený už v 9. storočí, kedy súčasťou hrobovej výbavy v Kyjevskej Rusi boli tzv. písanky – zdobené modely vajec vyrobené z hliny. V širšom slovanskom prostredí sa dodnes stretávame so zvykom zdobenia vajec v súvislosti so sviatkami jari. V rozličných regiónoch Slovenska sa používajú rôzne techniky zdobenia kraslíc, k tradičným patrí napríklad voskovanie, batikovanie, leptanie, vyškrabovanie, oblepovanie trávami a slamou či odrôtovanie vajíčok. Okrem rôzne zdobených vajec – kraslíc, ktoré slúžili na ozdobu a obdarovanie, sa so sviatkom Veľkej noci spája aj zvyk varenia a jedenia vajec. Vajcia ako symbol života tu najmä v minulosti mali zabezpečiť životnú silu a regeneráciu po náročnom období zimy.
Na poštovej známke je stvárnený ľudový symbol veľkonočných sviatkov –maľovaná kraslica.
Poštová známka s motívom Kraslíc s nominálnou hodnotou 0,33 €, vychádza v náklade 2,5 mil. kusov a je vytlačená ofsetom. Známka rozmerov 26,5 × 33,9 mm vyjde vo forme tlačového listu s počtom 50 kusov poštových známok. Poštovú známku vytlačili v Poštovní tiskárně cenin Praha, a . s.
Autorom výtvarného návrhu známky, obálky prvého dňa (FDC) a pečiatky je akad. mal. Júlia Piačková. Náklad FDC je v počte 3200 kusov a je vytlačené ofsetovou technikou v tlačiarni TAB, s.r.o. v Zohore.
K emisii Veľkej noci Slovenská pošta prvýkrát vydáva špeciálnu edíciu známkových zošitkov so samolepkovými známkami s vôňou Narcisov, ktorou chce podporiť informačnú kampaň Ligy proti rakovine – Deň narcisov. Vôňa narcisov je aplikovaná do tlačiarenskej farby a uvoľňuje sa teplom a trením po pošúchaní známky prstami. Kartónové balenie známok obsahuje 10 ks a je vydané v limitovanom náklade 20 tisíc kusov.
Maľované alebo zdobené vajíčka sa nerozlučne spájajú s Veľkou nocou. Symbolizujú jar a nový život, v kresťanskej rovine sa spájajú so vzkriesením a zmŕtvychvstaním Ježiša Krista. Symbolika vajca siaha hlboko do pohanských čias, kedy sa spájalo s plodnosťou a kolobehom života. V mnohých starovekých kultúrach sa často stretávame so zvykom vkladania vajec mŕtvym do hrobu. Podobný zvyk je v slovanskom prostredí doložený už v 9. storočí, kedy súčasťou hrobovej výbavy v Kyjevskej Rusi boli tzv. písanky – zdobené modely vajec vyrobené z hliny. V širšom slovanskom prostredí sa dodnes stretávame so zvykom zdobenia vajec v súvislosti so sviatkami jari. V rozličných regiónoch Slovenska sa používajú rôzne techniky zdobenia kraslíc, k tradičným patrí napríklad voskovanie, batikovanie, leptanie, vyškrabovanie, oblepovanie trávami a slamou či odrôtovanie vajíčok. Okrem rôzne zdobených vajec – kraslíc, ktoré slúžili na ozdobu a obdarovanie, sa so sviatkom Veľkej noci spája aj zvyk varenia a jedenia vajec. Vajcia ako symbol života tu najmä v minulosti mali zabezpečiť životnú silu a regeneráciu po náročnom období zimy.