28. apríla 2016
Posilňovňa, ilustračné foto. Foto: TASR/Pavol ĎurčoBratislava 28. apríla (TASR) – Nie všetky fitnescentrá na Slovensku poskytujú služby na základe všeobecných obchodných podmienok v súlade so zákonom. Ukázala to kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) zameraná na ekonomické záujmy spotrebiteľa v týchto prevádzkach. Inšpektori v októbri a novembri 2015 vykonali celkovo 95 kontrol vo fitnescentrách. Informuje o tom SOI na svojej internetovej stránke.
Výsledky kontrolnej akcie potvrdili, že najčastejšie opakujúcim sa nedostatkom bol nesúlad všeobecných obchodných podmienok s platnými právnymi predpismi, spočívajúci predovšetkým v ukladaní povinnosti spotrebiteľom bez právneho dôvodu. V 21 posudzovaných dokumentoch našla inšpekcia 78 neprijateľných zmluvných podmienok.
Išlo napríklad o riešenie sporov výlučne prostredníctvom rozhodcovského súdu, jednostrannú zmenu všeobecných obchodných podmienok, jednostranné navýšenie ceny za poskytovanie služby či odmietnutie zodpovednosti za majetok spotrebiteľa. Pri zmene otváracích hodín z dôvodu opravy a údržby fitnescentra nemal spotrebiteľ nárok na zníženie členského príspevku, hoci ho nemohol využívať. Vyskytlo sa tiež vyhradenie práva prevádzkovateľa odmietnuť poskytnutie služieb
„hocikomu“.
„
Vo všetkých prípadoch zistení neprijateľných zmluvných podmienok boli kontrolovaným subjektom uložené záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov. Nedostatky boli vo väčšine prípadov dobrovoľne odstránené, čo potvrdili aj následné kontroly,“ konštatovala SOI. V opačnom prípade hrozia prevádzkam sankcie.
Inšpektori okrem toho zistili aj jeden prípad predaja výrobku v nesprávnej miere a jedno nesprávne účtovanie v neprospech spotrebiteľa.
„Pokiaľ ide o kvalitu doplnkového sortimentu ponúkaného spotrebiteľovi, počas kontrolnej akcie bolo zistených 11 druhov potravinárskych výrobkov a jeden druh kozmetického výrobku po dátume spotreby,“ priblížila obchodná inšpekcia.
Povinnosť predávajúceho vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku alebo služby bola porušená v šiestich prípadoch. V ďalších piatich prípadoch vydaný doklad o kúpe neobsahoval všetky zákonom stanovené náležitosti, teda názov výrobku, adresu prevádzkovej jednotky alebo názov služby.
„
Informačné povinnosti neboli splnené v 64 prípadoch, pričom u 21 druhov výrobkov nebol spotrebiteľ informovaný o cene a u 43 druhov výrobkov nebol spotrebiteľ žiadnym spôsobom informovaný o hmotnosti, respektíve množstve predávaného výrobku,“ dodala SOI.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR