BRATISLAVA 27. decembra (WEBNOVINY) - Protimonopolný úrad SR (PMÚ) udelil spoločnosti Slovak Telekom, a.s. (ST) pokutu vo výške 525,8 mil. Sk.
Ako informovala hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová, firma Slovak Telekom totiž zneužila dominantné postavenie nastavením veľkoobchodných a maloobchodných cien. Podľa úradu predstavuje nastavenie veľkoobchodných a maloobchodných cien zo strany ST protisúťažnú praktiku stláčania marží tzv. margin squeeze. "Margin squeeze je praktika takého nastavenia veľkoobchodných a maloobchodných cien dominanta, ktorého následkom je vylúčenie alebo obmedzenie súťaže," dodala Bernáthová.
Podľa PMÚ v rokoch 2004 a 2005 spoločnosť ST uviedla v rámci jednotlivých volacích programov na maloobchodný trh tarify, ktoré v určitom čase umožňovali zákazníkom realizovať 30-minútový hovor za 1 Sk a tarify, ktoré umožňovali zákazníkom v určitom čase telefonovať bezplatne. "Krátko na to 1. augusta 2005 vstúpili na trh alternatívni operátori, ktorí musia za každý hovor svojho zákazníka prostredníctvom voľby operátora platiť spoločnosti ST veľkoobchodnú cenu - tzv. prepojovacie poplatky," doplnila Bernáthová. Úrad podľa nej konštatoval, že voľné minúty, ktoré spoločnosť ST poskytuje vo svojich volacích programoch v spojení so službou pripojenia, obmedzujú súťaž a uzatvárajú časť trhu pre alternatívnych operátorov. "Bežný zákazník je totiž ekonomicky motivovaný tieto voľné minúty minúť. Významná časť telekomunikačných potrieb je tak realizovaná výhradne cez spoločnosť ST," vysvetlila Bernáthová.
Úrad ďalej konštatoval, že podmieňovanie pripojenia do siete spolu s odberom hlasových služieb má vylučovací efekt voči konkurentom poskytujúcim hlasové služby a zároveň získava benefity od zákazníkov, ktorí by si inak kupovali od ST iba pripojenie . "Toto konanie úrad definoval ako viazanie. Úrad hodnotí ako viazanie aj skutočnosť, že podnikateľ ST podmieňoval odoberanie internetových služieb na odber hlasových služieb," konštatovala Bernáthová.
SITA