|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 6.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Renáta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. februára 2011
Slováci získali obrnené autá o tretinu lacnejšie ako Česi
Slovenská armáda zaobstarala obrnené autá Iveco o viac ako tretinu lacnejšie oproti českej armáde, ktorá je odkázaná na sprostredkovateľa. Informuje o tom internetový ...
Zdieľať
Ilustračné fotoFoto: SITA BRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) - Slovenská armáda zaobstarala obrnené autá Iveco o viac ako tretinu lacnejšie oproti českej armáde, ktorá je odkázaná na sprostredkovateľa. Informuje o tom internetový portál českého ekonomického denníka E15. Slováci rokovali priamo s výrobcom a jeden transportér ich stál v prepočte 27 miliónov českých korún, Čechov vyšiel na 43 miliónov. V oboch prípadoch ide o ceny vrátane DPH. "V roku 2010 slovenským ozbrojeným silám dodali desať vozidiel Iveco. Priemerná cena za kus bola 1,051 milióna eur vrátane 19-percentnej DPH," reagovalo na otázku denníka E15 slovenské ministerstvo obrany.
Portál denníka E15 pripomína, že média doteraz porovnávali ceny, za ktoré obrnené autá nakupovali iné krajiny, napríklad Nórsko či Slovinsko. V týchto prípadoch je rozdiel oproti Českej republike síce priepastný, ale nie je jasné, či kalkulácia zahŕňa aj daň. Čísla zverejnené slovenským ministerstvom obrany podľa portálu E15 úplne popierajú tvrdenie bývalého šéfa českého rezortu obrany Martina Bartáka, ktorý so Slovákmi uzavrel memorandum o spoločnom nákupe. Barták uisťoval, že tento postup cenu zníži. Exminister tým obhajoval skutočnosť, že na zákazku nevypísal výberové konanie, ale priamo oslovil obchodné firmy Praga Export a Omnipol. Teraz sa však podľa portálu ukázalo, že slovenská armáda si spoločný nákup predstavovala úplne inak než Barták, pretože so súkromnými sprostredkovateľmi vôbec nerokovala. „Tam je spravidla zakopaný pes,“ poznamenal v narážke na vysokú províziu, ktorú si tieto firmy účtujú Lukáš Milan z tlačové odboru slovenského ministerstva obrany. Dodal, že nákup desiatich transportérov uskutočnil Vojenský opravárenský podnik Trenčín, ktorého stopercentným vlastníkom je štát. „Podnik obstarával vozidlá Iveco priamo od ich výrobcu a zabudoval do nich špeciálnu výbavu požadovanú armádou,“ uviedol pre E15 Milan.
Barták koncom roku 2009 uzavrel zmluvu na dodávku deväťdesiatich obrnencov s nórskymi zbraňovými vežami Kongsberg za 3,6 miliardy českých korún. Ďalších 300 miliónov budú stáť rušičky a iná výbava. České ministerstvo obrany sa v minulosti obhajovalo tvrdením, že za samotné vozidlá zaplatí „asi len“ dve miliardy českých korún, zvyšok podľa úradu pripadá na veže a DPH. To podľa E15 znamená, že práve zbraňové systémy dodávané Omnipolom cenu českých transportérov výrazne predražili. Slováci si pritom vystačia s vežami, ktoré vznikli v spolupráci českého VOP 026 Šternberk a slovenskej firmy EVPÚ Nová Dubnica. Z auditu zákaziek, ktorý nariadil súčasný šéf českého rezortu obrany Alexandr Vondra, vyplynulo, že Praga Export a Omnipol si naúčtovali maržu vo výške viac ako devätnásť percent.
Ministerstvo obrany ČR uzavrelo v roku 2009 zmluvu na dodávku 90 vozidiel Iveco s výhľadom na ďalších 30 kusov. V tom čase už dve desiatky áut už malo. Ministerstvo obrany SR malo v pláne nakúpiť celkom 40 talianskych transportérov, od minulého roka ich má desať. Pre nedostatok peňazí o ďalších neuvažuje.
Portál denníka E15 pripomína, že média doteraz porovnávali ceny, za ktoré obrnené autá nakupovali iné krajiny, napríklad Nórsko či Slovinsko. V týchto prípadoch je rozdiel oproti Českej republike síce priepastný, ale nie je jasné, či kalkulácia zahŕňa aj daň. Čísla zverejnené slovenským ministerstvom obrany podľa portálu E15 úplne popierajú tvrdenie bývalého šéfa českého rezortu obrany Martina Bartáka, ktorý so Slovákmi uzavrel memorandum o spoločnom nákupe. Barták uisťoval, že tento postup cenu zníži. Exminister tým obhajoval skutočnosť, že na zákazku nevypísal výberové konanie, ale priamo oslovil obchodné firmy Praga Export a Omnipol. Teraz sa však podľa portálu ukázalo, že slovenská armáda si spoločný nákup predstavovala úplne inak než Barták, pretože so súkromnými sprostredkovateľmi vôbec nerokovala. „Tam je spravidla zakopaný pes,“ poznamenal v narážke na vysokú províziu, ktorú si tieto firmy účtujú Lukáš Milan z tlačové odboru slovenského ministerstva obrany. Dodal, že nákup desiatich transportérov uskutočnil Vojenský opravárenský podnik Trenčín, ktorého stopercentným vlastníkom je štát. „Podnik obstarával vozidlá Iveco priamo od ich výrobcu a zabudoval do nich špeciálnu výbavu požadovanú armádou,“ uviedol pre E15 Milan.
Barták koncom roku 2009 uzavrel zmluvu na dodávku deväťdesiatich obrnencov s nórskymi zbraňovými vežami Kongsberg za 3,6 miliardy českých korún. Ďalších 300 miliónov budú stáť rušičky a iná výbava. České ministerstvo obrany sa v minulosti obhajovalo tvrdením, že za samotné vozidlá zaplatí „asi len“ dve miliardy českých korún, zvyšok podľa úradu pripadá na veže a DPH. To podľa E15 znamená, že práve zbraňové systémy dodávané Omnipolom cenu českých transportérov výrazne predražili. Slováci si pritom vystačia s vežami, ktoré vznikli v spolupráci českého VOP 026 Šternberk a slovenskej firmy EVPÚ Nová Dubnica. Z auditu zákaziek, ktorý nariadil súčasný šéf českého rezortu obrany Alexandr Vondra, vyplynulo, že Praga Export a Omnipol si naúčtovali maržu vo výške viac ako devätnásť percent.
Ministerstvo obrany ČR uzavrelo v roku 2009 zmluvu na dodávku 90 vozidiel Iveco s výhľadom na ďalších 30 kusov. V tom čase už dve desiatky áut už malo. Ministerstvo obrany SR malo v pláne nakúpiť celkom 40 talianskych transportérov, od minulého roka ich má desať. Pre nedostatok peňazí o ďalších neuvažuje.