![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Slováci sú podľa Európskeho prieskumu slušní vodiči
Výsledky piateho ročníka Európskeho barometra zodpovednej jazdy autom
Zdieľať

Ako najslušnejší vodiči sa javia Švédi (v priemere je z 5 testovaných je len 1,3 vodiča s neslušným správaním), Slováci (1,5) ďalej Briti (1,7). Najnezdvorilejší vodiči sú Gréci (2,4 vodičov s neslušným správaním v priemere), Španieli (2,2) a Taliani (2,1), v týchto troch krajinách počet neslušne sa správajúcich vodičov narastá.
Európania sa na cestách necítia pokojne: 81 % priznalo strach z agresívneho správania iného vodiča. Rovnaký výsledok platí aj pre 87 % Francúzov, Španielov, Grékov a 84 % Slovákov.
Európania považujú nepozornosť za jednu zo základných príčin smrteľných nehôd na cestách (54 % ; -3 body oproti roku 2017, ale iba 51 % Slovákov) spolu s jazdou pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok (56 %; bez zmeny oproti 58 % Slovákov). Dokonca, za hlavnú príčinu je považovaná v Holandsku (72 %), v Taliansku (69 %), vo Veľkej Británii a v Grécku (57 %).
A hoci je 84 % Európanov (83 % Slovákov) pripravených netelefonovať počas jazdy (či už s hands free zariadením alebo bez neho), a znížiť tak počet mŕtvych na cestách a aj napriek tomu, že tieto nebezpečné praktiky sú v každej krajine rôzne, Európania a rovnako aj Slováci využívajú vo vysokom počte aj naďalej zariadenia na konektivitu počas jazdy.
Takže, nie je prekvapením, že 4 % Slovákov (a 7 % Európanov) už mali alebo takmer mali nehodu z dôvodu používania mobilného telefónu počas jazdy.
Jazda pod vplyvom alkoholu je u slovenských vodičov aj naďalej málo prítomná, pretože iba 2% pripustili, že sa im už stalo, že si za volant sadli aj napriek tomu, že hranica nimi skonzumovaného alkoholu prekročila povolený limit (oproti 10 % Európanov) a 2% vodičov (oproti 4 % európskeho priemeru) jazdilo aj napriek tomu, že účinok alkoholu pociťovali. Je vhodné poznamenať, že na Slovensku je zakázané akékoľvek konzumovanie alkoholických nápojov pred jazdou. Pokiaľ ide o európsku úroveň, skúmalo sa správanie pri otázke po koľkých skonzumovaných pohárikoch odmietnu vodiči sadnúť za volant (1,9 pohára v priemere), toto množstvo veľmi často prekračuje národný tolerovaný limit, dokonca aj v takých krajinách, akou je aj Slovensko, v ktorých deklarovaný priemer je najnižší (1,1 pohára alkoholu v priemere ako dôvod na odmietnutie jazdy) alebo Švédsko (1,1 pohára v priemere). Aj tu to prekračuje národný povolený limit 0,2 g/L, čo predstavuje maximálne jeden pohár. Zhovievavosť v tejto otázke má vážne priame následky, lebo 7 % Európanov (a 4 % Slovákov) priznalo, že z dôvodu neprimeranej konzumácie alkoholického nápoja, mali takmer nehodu.

Nebezpečenstvo vždy prichádza od druhých
Hoci Európania sa priznali k rizikovému správaniu za volantom, predsa len prevažuje u nich spokojnosť a veľmi pozitívne hodnotenie ich vlastného správania počas jazdy. 97 % vodičov (98 % Slovákov) pri popise svojho správania použije minimálne jedno pozitívne adjektívum, za obozretných sa považuje 74 % (66 % Slovákov), za pokojných 57 % (61 % Slovákov) a za slušných 26 % (23 % Slovákov).
Naopak, iba 11 % vodičov priznáva stres (10 % Slovákov) a nikdy sa nepovažuje za agresívnych (3 % Európanov a 2 % Slovákov), nezodpovedných (1 % Európanov, 2 % Slovákov z celej Európy sa hodnotí najprísnejšie pri tomto bode) alebo nebezpečných (1 % Európanov a rovnako aj Slovákov).

Zacielenie na ospanlivosť za volantom
Napriek uvedomeniu si rizika vodiči aj naďalej riskujú, že za volantom zaspia.
Ak 36 % Európanov (41 % Slovákov) identifikovalo mikrospánok za jednu z hlavných príčin smrteľných nehôd na diaľnici, toto číslo je v porovnaní s rokom 2017 na miernom ústupe (+1 pt). Menej citlivo vnímajú však túto skutočnosť ako Francúzi, pre ktorých je mikrospánok aj naďalej, a oprávnene, najspomínanejšou príčinou smrteľných nehôd (52 %).
V skutku, 48 % (=) Slovákov uznalo, že sa už cítili veľmi unavení a aj napriek tomu si zadli za volant , pretože boli nútení (44 % Európanov). Na viac, počet nehôd súvisiacich s ospanlivosťou za jazdy v Európe skôr narastá: 26 % (+1 perc.bod) európskych vodičov už zažilo pocit niekoľkosekundového mikrospánku za jazdy (32 % Slovákov ; + 3 perc.body) a 16 % (+2 perc.body) už prešlo cez odstavný pruh alebo cez krajnicu v momente nepozornosti alebo mikrospánku (20 % Slovákov).
Tieto udalosti, ktoré súvisia s ospanlivosťou nie sú vôbec zanedbateľné, pretože 9 % Európanov malo takmer alebo skutočne nehodu práve kvôli ospanlivosti (6 % Slovákov), čo je vyšší počet ako počet nehôd alebo rizika nehody z dôvodu používania mobilného telefónu za jazdy alebo jazdy pod vplyvom alkoholu (8 % a 4 % Slovákov).
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR