Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

17. mája 2011

Slováci sú konzervatívni, no radi skúšajú exotické príchute



Z medziročného porovnania (2010 vs. 2009) vyplýva, že segment ovocných džúsov, nektárov a nápojov je na Slovensku relatívne stabilizovaný a výkyvy nastávajú v súlade so sezónnymi trendmi.



Zdieľať
Najvýraznejšie rastúcim segmentom, z hľadiska ovocného podielu sú 100 percentné džúsy, ktoré sa na Slovensku tešia stále väčšej obľube.
 
Balenia a príchute
Prvenstvo medzi baleniami si drží 1 litrový kartón, ktorý má na trhu v tomto segmente 45 percentný podiel v objeme a 50 percentný podiel v hodnote predajov (objem znamená počet predaných litrov a hodnota sú predaje v eurách). Dlhodobo sa na prvých troch priečkach najpredávanejších príchutí drží pomaranč, multivitamín a jablko, spolu majú cca 70 percent predaného objemu džúsov, nektárov a ovocných nápojov, avšak od roku 2009 kontinuálne mierne narastá zastúpenie exotickejších príchutí, ako ananás, ružový grapefruit a rôzne kombinácie ovocných chutí. Darí sa však aj tradičným príchutiam ako hruška a čierna ríbezľa. Chuťovými preferenciami sa Slováci najviac podobajú Čechom, odlišné sú napríklad preferencie Rumunov, kde je druhou najobľúbenejšou paradajková šťava.  
Na druhom a treťom mieste v baleniach je dvojlitrový kartón a dvojlitrová PET fľaša.
 
Trendy v ovocných nápojoch
Pri medziročnom porovnaní (2010 vs. 2009) prišlo v segmente ovocných džúsov, nektárov a ovocných nápojov k miernemu nárastu, +3 percentá v objeme a +5 percent v hodnote. Z hľadiska ovocného podielu sú najvýraznejšie rastúcim segmentom 100 percentné ovocné džúsy, ktoré medziročne vzrástli v objeme o 11 percent a v hodnote o 19 percent. 100 percentné džúsy majú takmer 40 percentný podiel na celkovej kategórii. K vývoju na trhu riaditeľka spoločnosti Maspex Slovakia Trade, Wioleta Czaja, uviedla: „Segment ovocných džúsov a nápojov je na Slovensku aj vo svete vysoko konkurenčný. A aj keď je slovenský zákazník cenovo senzitívny a segment nápojov sleduje sezónne výkyvy, teší ma, že spotrebitelia vnímajú rozdiely v kvalite a okrem obalu si všímajú aj kvalitatívne parametre, ako podiel ovocnej šťavy, absenciu konzervačných látok a podobne“.
 
Značky
V medziročnom porovnaní ovocných džúsov, nektárov a nápojov sa darilo najmä značkám Caprio, Relax, Happy day a Rio. Všeobecným trendom v kategórii ovocných džúsov, nektárov a ovocných nápojov je pretrvávajúci pokles v objeme aj hodnote predaja privátnych značiek, z 57 percent na začiatku roka 2010 na 43 percent na konci roka 2010.
 
Výrobcovia
Počas roka 2010 zvýšili svoje trhové podiely v kategórii ovocných džúsov, nektárov a ovocných nápojov Maspex (z 12,9 na 18 percent – drží si prvenstvo v kategórii) a MC Carter (zo 6,5 na 8,9 percent, druhý v kategórii).
 
Ďalšie kategórie trhu
V medziročnom porovnaní rástol segment energetických nápojov, pribúdajú tiež nové príchute v kategórii vôd a v sýtených nápojoch sa najviac darí kolovej príchuti, ostatné príchute dlhodobo stagnujú.


Spotreba ovocných džúsov a nektárov na obyvateľa za rok, v litroch.
 dzusy
 

















Informácie poskytla spoločnosť Maspex Slovakia Trade, výrobca ovocných džúsov, nektárov a nápojov značiek Relax, Kubík a ďalšie, podľa štatistických údajov ACNielsen.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Radek John odovzdal premiérovi svoju rezignáciu
<< predchádzajúci článok
RADIČOVÁ: Hlasovanie je dobrou správou pre Slovensko