|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. januára 2013
Slováci sklamali obchodníkov, pre šetrenie im klesajú tržby
Tržby v maloobchode pokračovali v závere vlaňajška v medziročnom prepade. V novembri podľa údajov Štatistického úradu SR medziročne poklesli o 2,2 % na 1,53 mld. eur, kým v októbri vykázali ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. januára (WEBNOVINY) - Tržby v maloobchode pokračovali v závere vlaňajška v medziročnom prepade. V novembri podľa údajov Štatistického úradu SR medziročne poklesli o 2,2 % na 1,53 mld. eur, kým v októbri vykázali 1,8-percentný a v septembri 1,7-percentný pokles.
Pokračoval tak negatívny trend z predchádzajúcich mesiacov, keď posledný medziročný nárast maloobchodné tržby vykázali ešte v máji. Celkovo za jedenásť mesiacov minulého roka poklesli tržby v maloobchode medziročne o 0,7 % na 16,195 mld. eur.
Novembrový vývoj podľa štatistikov ovplyvnili najmä nižšie tržby v maloobchode mimo predajní, stánkov a trhov a v maloobchode ostatného tovaru v špecializovaných predajniach zhodne o 3 %. Tržby v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach poklesli o 2,9 %, pričom nárast tržieb vykázal len maloobchod v nešpecializovaných predajniach, a to o 1,6 %.
Obchodníci veria vianočným predajom
Vianočná sezóna sa na obchodných tržbách v novembri podľa analytika Home Credit Michala Kozuba ešte neprejavila.
"Vlaňajší rok je pre obchodníkov veľkým sklamaním, a napriek tomu, že ekonomika ako celok rastie, spotrebitelia nemajú náladu príliš utrácať. Pre obchody to ale nie je ešte konečná - hlavná sezóna je v decembri aj v januári, kedy začínajú veľké kolotoče zliav a výpredajov. Na tie sa chystá veľa ľudí, a preto majú obchody šancu dobehnúť v predajoch to, čo nestihli pred Vianocami," dodáva Kozub.
Podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka sa pokles tržieb v novembri sústredil v nepotravinovom segmente, kde tržby medzimesačne klesali po sezónnom očistení o 0,9 %, pričom medziročne boli nižšie o 3,8 %.
"Tržby v nepotravinovom segmente aj v posledných mesiacoch vykazujú prevažne klesajúci trend a potvrdzujú tak stále nízky spotrebiteľský dopyt," konštatuje Koršňák. Tržby v stabilnejšom a na kúpyschopný dopyt menej citlivom potravinovom segmente v novembri podľa jeho slov vzrástli o 0,8 % medzimesačne a medziročne boli vyššie o 1,1 %.
Oživenie tržieb je v nedohľadne
Vzhľadom na stále nízku spotrebiteľskú dôveru a očakávané spomalenie ekonomického rastu pritom Ľubomír Koršňák nepredpokladá zásadnejšie oživenie maloobchodných tržieb v najbližších mesiacoch.
Tržby vo veľkoobchode vykázali v jedenástom mesiaci prvýkrát v minulom roku medziročný pokles. V porovnaní s novembrom 2011 sa znížili o 2,2 % a dosiahli 2,063 mld. eur. Poklesli najmä tržby v sprostredkovaní veľkoobchodu o 10 %, vo veľkoobchode so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie o 9,4 % a v nešpecializovanom veľkoobchode o 4,7 %.
Vyššie tržby boli len vo veľkoobchode s poľnohospodárskymi surovinami a živými zvieratami o 57 % a vo veľkoobchode s potravinami, nápojmi a tabakom o 1,4 %. Tržby v ubytovaní sa v novembri podľa štatistikov znížili o 2 % na 25,5 mil. eur.
V predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov tržby v novembri druhý mesiac po sebe medziročne klesli. Oproti novembru 2011 sa znížili o 1,4 % na 364,8 mil. eur. "Klesli tržby za predaj motorových vozidiel, za opravu a údržbu motorových vozidiel zhodne o 1 % a za predaj dielov a príslušenstva motorových vozidiel o 0,9 %," informuje štatistický úrad.
Išla aspoň oprava a predaj áut
V medzimesačnom porovnaní v novembri 2012 z jednotlivých činností vnútorného obchodu medzimesačne vzrástli tržby za vlastné výkony a tovar v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov o 2,8 % a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 0,7 %. Naopak poklesli vo veľkoobchode o 2,2 %, v ubytovaní o 0,9 % a v maloobchode o 0,1 %.
Tržby v obchode majú pritom za sebou už tri roky poklesu. Sektor totiž pocítil dopad hospodárskej krízy a tiež nákupnej turistiky, čo spôsobilo ešte v roku 2009 medziročný prepad tržieb v maloobchode až o vyše 10 %.
Medziročné poklesy však vykázali maloobchodné tržby aj nasledujúce dva roky, v roku 2011 o 2,8 %. Pokračujúci slabý spotrebiteľský dopyt však výraznejšie šance obchodu na obnovenie silnejšieho rastu tržieb zatiaľ stále nedáva.
Pokračoval tak negatívny trend z predchádzajúcich mesiacov, keď posledný medziročný nárast maloobchodné tržby vykázali ešte v máji. Celkovo za jedenásť mesiacov minulého roka poklesli tržby v maloobchode medziročne o 0,7 % na 16,195 mld. eur.
Novembrový vývoj podľa štatistikov ovplyvnili najmä nižšie tržby v maloobchode mimo predajní, stánkov a trhov a v maloobchode ostatného tovaru v špecializovaných predajniach zhodne o 3 %. Tržby v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach poklesli o 2,9 %, pričom nárast tržieb vykázal len maloobchod v nešpecializovaných predajniach, a to o 1,6 %.
Obchodníci veria vianočným predajom
Vianočná sezóna sa na obchodných tržbách v novembri podľa analytika Home Credit Michala Kozuba ešte neprejavila.
"Vlaňajší rok je pre obchodníkov veľkým sklamaním, a napriek tomu, že ekonomika ako celok rastie, spotrebitelia nemajú náladu príliš utrácať. Pre obchody to ale nie je ešte konečná - hlavná sezóna je v decembri aj v januári, kedy začínajú veľké kolotoče zliav a výpredajov. Na tie sa chystá veľa ľudí, a preto majú obchody šancu dobehnúť v predajoch to, čo nestihli pred Vianocami," dodáva Kozub.
Podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka sa pokles tržieb v novembri sústredil v nepotravinovom segmente, kde tržby medzimesačne klesali po sezónnom očistení o 0,9 %, pričom medziročne boli nižšie o 3,8 %.
"Tržby v nepotravinovom segmente aj v posledných mesiacoch vykazujú prevažne klesajúci trend a potvrdzujú tak stále nízky spotrebiteľský dopyt," konštatuje Koršňák. Tržby v stabilnejšom a na kúpyschopný dopyt menej citlivom potravinovom segmente v novembri podľa jeho slov vzrástli o 0,8 % medzimesačne a medziročne boli vyššie o 1,1 %.
Oživenie tržieb je v nedohľadne
Vzhľadom na stále nízku spotrebiteľskú dôveru a očakávané spomalenie ekonomického rastu pritom Ľubomír Koršňák nepredpokladá zásadnejšie oživenie maloobchodných tržieb v najbližších mesiacoch.
Tržby vo veľkoobchode vykázali v jedenástom mesiaci prvýkrát v minulom roku medziročný pokles. V porovnaní s novembrom 2011 sa znížili o 2,2 % a dosiahli 2,063 mld. eur. Poklesli najmä tržby v sprostredkovaní veľkoobchodu o 10 %, vo veľkoobchode so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie o 9,4 % a v nešpecializovanom veľkoobchode o 4,7 %.
Vyššie tržby boli len vo veľkoobchode s poľnohospodárskymi surovinami a živými zvieratami o 57 % a vo veľkoobchode s potravinami, nápojmi a tabakom o 1,4 %. Tržby v ubytovaní sa v novembri podľa štatistikov znížili o 2 % na 25,5 mil. eur.
V predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov tržby v novembri druhý mesiac po sebe medziročne klesli. Oproti novembru 2011 sa znížili o 1,4 % na 364,8 mil. eur. "Klesli tržby za predaj motorových vozidiel, za opravu a údržbu motorových vozidiel zhodne o 1 % a za predaj dielov a príslušenstva motorových vozidiel o 0,9 %," informuje štatistický úrad.
Išla aspoň oprava a predaj áut
V medzimesačnom porovnaní v novembri 2012 z jednotlivých činností vnútorného obchodu medzimesačne vzrástli tržby za vlastné výkony a tovar v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov o 2,8 % a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 0,7 %. Naopak poklesli vo veľkoobchode o 2,2 %, v ubytovaní o 0,9 % a v maloobchode o 0,1 %.
Tržby v obchode majú pritom za sebou už tri roky poklesu. Sektor totiž pocítil dopad hospodárskej krízy a tiež nákupnej turistiky, čo spôsobilo ešte v roku 2009 medziročný prepad tržieb v maloobchode až o vyše 10 %.
Medziročné poklesy však vykázali maloobchodné tržby aj nasledujúce dva roky, v roku 2011 o 2,8 %. Pokračujúci slabý spotrebiteľský dopyt však výraznejšie šance obchodu na obnovenie silnejšieho rastu tržieb zatiaľ stále nedáva.