![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Sobota 19.4.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Jela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
17. júna 2015
Slováci sa najčastejšie sťažujú na Čechov a služby v cestovnom ruchu
Slovenskí spotrebitelia sa pri nákupoch za hranicami najviac sťažujú na problémy spojené so službami cestovného ruchu či dopravou. Podnety tohto druhu najčastejšie ...
Zdieľať

Centrum poskytuje spotrebiteľom bezplatnú pomoc a informácie pri cezhraničných nákupoch, mimosúdne rieši reklamácie a spory. Od roku 2006 sa zaoberalo približne 4000 podnetmi. Asi tretina z nich sa týka nákupov cez internet. Najčastejšie sťažnosti Slovákov smerovali na obchodníkov v oblasti cestovného ruchu (24,3 %), dopravy (19 %), ale aj na odevy a obuv (16,4 %), alebo vybavenie domácností (14,4 %).
Problémy mali slovenskí spotrebitelia najmä s obchodníkmi z Česka, na ktorých sa sťažovalo až 36 %, nasledovali Nemci a Poliaci. Vyplýva to z toho, že Slováci najviac nakupujú práve v týchto štátoch. "Súvisí to aj s našou polohou, máme tu hranice konkrétne s týmito krajinami," uviedla riaditeľka spotrebiteľského centra Dženšída Veliová na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.
Naopak, na slovenských obchodníkov sa tento rok najviac ponosujú maďarskí spotrebitelia, celkovo za deväť rokov vedú v sťažnostiach Rakúšania (19,3 %). Prekážali im predovšetkým služby v doprave (56,5 %). "Patrí tam letecká doprava, ale napríklad aj prenájom auta. Je to meškanie a zrušenie letov, poškodenie či strata batožiny," opísala Veliová.
Podobné trendy možno pozorovať vo väčšine krajín Európskej únie. Európske spotrebiteľské centrum v SR je súčasťou siete 30 európskych spotrebiteľských centier, ktoré sa venujú zvyšovaniu dôvery a ochrany spotrebiteľov. Práve tento rok oslavuje sieť 10. výročie svojho vzniku, pričom od začiatku pomáhala spotrebiteľom v zhruba 300.000 konkrétnych cezhraničných sporoch s podnikateľmi. Vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa jej podľa Veliovej darí dosiahnuť mimosúdne riešenie.
Iba 12 % európskych spotrebiteľov pozná podľa prieskumu svoje základné práva. Aj táto skutočnosť viedla Európsku komisiu k spusteniu informačnej kampane na zvýšenie povedomia o spotrebiteľských právach. Kampaň sa zameriava na päť kľúčových práv, ktoré platia vo všetkých členských krajinách EÚ.
Ide o právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru či právo vrátiť tovar zakúpený cez internet do 14 dní. Spotrebitelia majú zároveň právo na pravdivú reklamu a na zmluvy, ktoré neobsahujú neprijateľné ustanovenia. V prípade problémov so zahraničným obchodníkom majú právo na bezplatnú pomoc európskych spotrebiteľských centier.
Do kampane, ktorá prebieha v 14 členských krajinách EÚ, sa zapojilo aj Ministerstvo hospodárstva SR. "Uvedomujeme si, že nie je podstatné iba garantovať určité práva v legislatíve, ale možno ešte dôležitejšie je zabezpečiť, aby si spotrebitelia svoje práva skutočne uvedomovali a následne ich aj využívali," zdôraznila zástupkyňa rezortu Ivana Kopčanová.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR