Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

26. augusta 2013

Slováci sa majú lepšie ako Česi, ale utrácať nechcú, ukázal prieskum



Finančne sa má až štvrtina Slovákov lepšie ako v minulom roku. Vyplýva z prieskumu ING Životnej poisťovne. A nielen v tomto smere sú Slováci optimistický národ. Pozitívne vidia aj svoju finančnú ...



Zdieľať
Bratislava 26. augusta (TASR) - Finančne sa má až štvrtina Slovákov lepšie ako v minulom roku. Vyplýva z prieskumu ING Životnej poisťovne. A nielen v tomto smere sú Slováci optimistický národ. Pozitívne vidia aj svoju finančnú budúcnosť. Zaujímavosťou je, že v oboch parametroch sú Slováci na tom lepšie Česi.

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Z hľadiska financií sme teda výrazne spokojnejší ako naši českí susedia, z ktorých zlepšenie súčasnej finančnej situácie v porovnaní s rokom minulým deklarovalo len 17 % opýtaných. Samotné zistenie, že Slováci cítia väčšiu finančnú istotu a stabilitu, je pomerne prekvapivé. Všeobecne totiž zarábame výrazne menej ako Česi. Kým priemerný plat Slovákov bol v roku 2012 len 805 eur, Česi priemerne zarobili 984 eur, čo je vyše 20-% rozdiel. Ani to však neuberá slovenskému obyvateľstvu na optimizme - až 24 % z nich o rok očakáva väčší prílev peňazí do svojho privátneho rozpočtu. V Česku takto ružovo vidí svoju budúcnosť iba 15 % opýtaných.

Na druhej strane pre oba národy platí, že peniazom prisudzuje výrazná väčšina (79 % opýtaných v ČR a 74 % v SR) väčšiu dôležitosť ako pred niekoľkými rokmi. Rozvaha vo finančných záležitostiach je základom pre pozitívne vnímanie finančnej situácie dnes aj do budúcnosti. Až 61 % opýtaných Slovákov (v ČR je to 60 %) priznáva, že peniaze sú častým predmetom diskusií v rodine a že si výdavky pravidelne kontrolujú, aby s peniazmi na konci mesiaca vyšli.

"Ide o zaujímavý paradox, nakoľko Slováci vidia svoju budúcnosť optimisticky, vo svojom nákupnom správaní prejavujú túžbu ušetriť na horšie časy," komentuje výsledky prieskumu Renata Mrázová, generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky, ING ČR/SR.

Svoje výplaty Slováci rozhodne nechcú utrácať v obchodoch pri nákupe predraženého tovaru. Takmer 80 % opýtaných sa vždy snaží nájsť najvýhodnejšie ceny a viac ako polovica nakupuje radšej vo veľkom množstve, aby ušetrila. A keď je to potrebné a výhodné, ľudia sa radi uskromnia. Až 54 % respondentov je ochotných zľaviť z nárokov na kvalitu pri nižšej cene výrobku.

Napriek ostražitosti a zodpovednému prístupu k míňaniu svojich financií, niektorí Slováci a Česi prejavujú odvážnosť kúpou neznámeho produktu len na základe reklamy. Výskum ukázal, že 23 % Slovákov si kúpi a vyskúša neoverený a neodporúčaný tovar, tzv. mačku vo vreci alias teleshopping. Na českej strane je to o 10 % menej ľudí.

Prieskum ING Životnej poisťovne "Klientela životného poistenia" prebiehal formou kvantitatívnych osobných rozhovorov na vzorke s 1081 respondentmi zo SR a 1047 respondentmi z ČR.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Slovenský veľvyslanec v Poľsku od roku 2011 porušuje dopravné predpisy
<< predchádzajúci článok
Výrobné linky opustila dnes štvormiliónta Škoda Octavia