|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. júla 2009
Slováci napriek nižším príjmom platia európske ceny
Ceny niektorých tovarov v nových členských štátoch Európskej únie (EÚ) vrátane Slovenska sú napriek nižším príjmom rovnaké alebo aj vyššie než je európsky priemer. Vyplýva to z prieskumu ...
Zdieľať
BRATISLAVA 21. júla (WEBNOVINY) - Ceny niektorých tovarov v nových členských štátoch Európskej únie (EÚ) vrátane Slovenska sú napriek nižším príjmom rovnaké alebo aj vyššie než je európsky priemer. Vyplýva to z prieskumu Európskeho spotrebiteľského centra v SR pri ministerstve hospodárstva, ktoré sa zapojilo do európskeho prieskumu cien vo vybraných obchodoch. Z výsledkov prieskumu sa však nedá vyvodiť záver, že jedna krajina je drahšia než druhá. "Aj v rámci jednotlivých reťazcov sú výrobky a ich ceny rozdielne. V jednom štáte sú napr. drahšie vybrané dámske tovary, pričom naopak vybrané pánske alebo iná skupina dámskych tovarov sú lacnejšie ako v druhom štáte," informuje rezort hospodárstva. Jedným zo záverov prieskumu je aj fakt, že cenové rozdiely pre určité výrobky netvoria vždy reprezentatívnu vzorku pre trh vo všeobecnosti a teda spotrebiteľ, ktorý má možnosť nakupovať cezhranične, nemôže výhodný nákup v jednom tovare zovšeobecňovať na celý sortiment alebo na celý trh. Napriek tomu však cenové rozdiely medzi krajinami existujú a v blízkej budúcnosti aj zotrvajú. "Preto by mali spotrebitelia využiť možnosti, ktoré ponúka jednotný trh. Rozmach predaja cez internet a rozvoj spotrebiteľskej legislatívy v EÚ teraz umožňuje jednoduchšie porovnať ceny v rámci celej Európskej únie," odporúča rezort hospodárstva.
V krajinách mimo eurozóny sú pritom cenové rozdiely podľa záverov prieskumu zreteľnejšie. "V Maďarsku, Česku, Dánsku, Nórsku alebo vo Veľkej Británii sa ceny vzďaľujú európskemu priemeru viac ako ceny v rámci eurozóny s výnimkou Portugalska," uvádza rezort hospodárstva. U výrobkov zaradených do prieskumu boli ceny v Portugalsku vyhodnotené ako najvýhodnejšie. Napríklad rifle boli v niektorých prípadoch o 10 eur lacnejšie než vo Fínsku, Taliansku, Rakúsku, Írsku či Luxembursku. V prípade kozmetických výrobkov je v priemere cenový rozdiel tri eurá v prospech Portugalska. Škandinávske krajiny boli v priemere drahšie než zvyšok európskych krajín.
Európske spotrebiteľské centrum (ESC) zriadené pri Ministerstve hospodárstva SR sa zapojilo do prieskumu cien vo vybraných obchodoch v rámci siete Európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net). Spoločný prieskum sa uskutočnil pod vedením Európskeho spotrebiteľského centra v Luxemburgu za asistencie centier z Rakúska a Írska v máji 2009. Posudzovali sa však ceny iba niektorých výrobkov, pretože obchodné reťazce nemajú zastúpenie vo všetkých štátoch zapojených do prieskumu, resp. spoločnosti neponúkajú všade rovnaké výrobky. Napriek tomu výsledky prieskumu pomerne jasne demonštrujú, že nakupovanie vybraných výrobkov je v niektorých štátoch lacnejšie než v ostatných.
Za reprezentatívne vzorky organizátori prieskumu vybrali najbežnejšie textilné výrobky spoločností Zara, H&M, C&A a kozmetické výrobky spoločnosti Body Shop. Porovnávali sa ceny tovarov určených pre dámy aj pre pánov. "Na dosiahnutie hodnoverného obrazu o cenách bolo potrebné vziať do úvahy viacero faktorov a usporiadať výsledky do správneho kontextu. Prihliadalo sa na preferencie spotrebiteľov, obchodné stratégie, distribučné kanály, mzdy, odvody, náklady na dopravu, nehnuteľnosti, poistenie, financie, marketing, ďalšie služby ako aj výmenný kurz meny mimo eurozóny," uvádza rezort hospodárstva.
Sieť Európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net), do ktorej patrí aj ESC v SR, poskytuje spotrebiteľom informácie a priamu pomoc pri cezhraničných reklamáciách a sťažnostiach. Podľa vyjadrenia európskej komisárky pre ochranu spotrebiteľa Megleny Kunevovej sa táto sieť stala jedným z kľúčových nástrojov na posilnenie postavenia občanov pri presadzovaní svojich práv.
SITA
V krajinách mimo eurozóny sú pritom cenové rozdiely podľa záverov prieskumu zreteľnejšie. "V Maďarsku, Česku, Dánsku, Nórsku alebo vo Veľkej Británii sa ceny vzďaľujú európskemu priemeru viac ako ceny v rámci eurozóny s výnimkou Portugalska," uvádza rezort hospodárstva. U výrobkov zaradených do prieskumu boli ceny v Portugalsku vyhodnotené ako najvýhodnejšie. Napríklad rifle boli v niektorých prípadoch o 10 eur lacnejšie než vo Fínsku, Taliansku, Rakúsku, Írsku či Luxembursku. V prípade kozmetických výrobkov je v priemere cenový rozdiel tri eurá v prospech Portugalska. Škandinávske krajiny boli v priemere drahšie než zvyšok európskych krajín.
Európske spotrebiteľské centrum (ESC) zriadené pri Ministerstve hospodárstva SR sa zapojilo do prieskumu cien vo vybraných obchodoch v rámci siete Európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net). Spoločný prieskum sa uskutočnil pod vedením Európskeho spotrebiteľského centra v Luxemburgu za asistencie centier z Rakúska a Írska v máji 2009. Posudzovali sa však ceny iba niektorých výrobkov, pretože obchodné reťazce nemajú zastúpenie vo všetkých štátoch zapojených do prieskumu, resp. spoločnosti neponúkajú všade rovnaké výrobky. Napriek tomu výsledky prieskumu pomerne jasne demonštrujú, že nakupovanie vybraných výrobkov je v niektorých štátoch lacnejšie než v ostatných.
Za reprezentatívne vzorky organizátori prieskumu vybrali najbežnejšie textilné výrobky spoločností Zara, H&M, C&A a kozmetické výrobky spoločnosti Body Shop. Porovnávali sa ceny tovarov určených pre dámy aj pre pánov. "Na dosiahnutie hodnoverného obrazu o cenách bolo potrebné vziať do úvahy viacero faktorov a usporiadať výsledky do správneho kontextu. Prihliadalo sa na preferencie spotrebiteľov, obchodné stratégie, distribučné kanály, mzdy, odvody, náklady na dopravu, nehnuteľnosti, poistenie, financie, marketing, ďalšie služby ako aj výmenný kurz meny mimo eurozóny," uvádza rezort hospodárstva.
Sieť Európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net), do ktorej patrí aj ESC v SR, poskytuje spotrebiteľom informácie a priamu pomoc pri cezhraničných reklamáciách a sťažnostiach. Podľa vyjadrenia európskej komisárky pre ochranu spotrebiteľa Megleny Kunevovej sa táto sieť stala jedným z kľúčových nástrojov na posilnenie postavenia občanov pri presadzovaní svojich práv.
SITA