|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. januára 2011
Slabá príprava podľa Figeľa spomalila výstavbu diaľnic
Za jednu z príčin nenaplnenia programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 považuje minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ...
Zdieľať
Foto: SITA/Ľudovít VaniherBRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) - Za jednu z príčin nenaplnenia programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 považuje minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ nedostatočnú prípravu projektov a úsekov. Ďalším dôvodom bolo podľa neho zahrnutie veľkého počtu diaľničných úsekov v dĺžke 150 kilometrov do PPP projektov. Jednoduchšie a rýchlejšie by bolo začať ich výstavbu z eurofondov. "Príčiny tohto stavu sú veľmi dôležitou lekciou aj pre budúcnosť a, samozrejme, pre tieto roky, keďže chceme a potrebujeme urýchliť výstavbu infraštruktúry a chceme ju robiť aj lacnejšie a realistickejšie," povedal Figeľ na tlačovej besede po stredajšom zasadnutí vlády, na ktorom kabinet vzal na vedomie správu o plnení diaľničného programu.
Na Slovensku bolo podľa rezortu dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra. Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %. Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.
Spomalenie výstavby diaľnic podľa Figeľa spôsobilo aj to, že do zásobníka projektov boli zaradené málo pripravené úseky. V dôsledku toho bolo k jeseni minulého roka vyčerpaných z eurofondov na diaľnice necelých 22 % a na rýchlostné cesty okolo 20 % prostriedkov. "Vytvárala sa ilúzia, že výstavba sa rozbehla a išli dopredu len predbežné alebo prípravné práce. Preto aj rozostavanosť a možnosť dokončovať v týchto rokoch výstavbu je výraznejšie limitovaná. Nastal celkový pokles rozostavanosti oproti predchádzajúcim rokom," dodal Figeľ.
Ministerstvo dopravy zároveň pripravuje program prípravy a výstavby diaľnic na roky 2011 až 2014 a vláda by ho mala schváliť v apríli. Figeľ pripomenul, že už bežia verejné súťaže na výstavbu takmer 20-kilometrového úseku D1 Jánovce - Jablonov, ktorý je rozdelený na dve časti pre väčšiu konkurenciu uchádzačov. V tomto roku by podľa neho mohli byť vyhlásené súťaže aj na ďalšie štyri úseky D1 v dĺžke okolo 60 kilometrov, ktoré boli pôvodne súčasťou prvého balíka PPP. "Môžeme v priebehu roka za predpokladu ďalšej kontinuity v realizácii začať viac ako polovicu z toho, čo predchádzajúca vláda začala za štyri roky. Stavať sa bude lacnejšie, dynamicky a transparentnejšie. Je to na prospech Slovenska, jeho ekonomiky a regiónov," uzavrel Figeľ.
Na Slovensku bolo podľa rezortu dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra. Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %. Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.
Spomalenie výstavby diaľnic podľa Figeľa spôsobilo aj to, že do zásobníka projektov boli zaradené málo pripravené úseky. V dôsledku toho bolo k jeseni minulého roka vyčerpaných z eurofondov na diaľnice necelých 22 % a na rýchlostné cesty okolo 20 % prostriedkov. "Vytvárala sa ilúzia, že výstavba sa rozbehla a išli dopredu len predbežné alebo prípravné práce. Preto aj rozostavanosť a možnosť dokončovať v týchto rokoch výstavbu je výraznejšie limitovaná. Nastal celkový pokles rozostavanosti oproti predchádzajúcim rokom," dodal Figeľ.
Ministerstvo dopravy zároveň pripravuje program prípravy a výstavby diaľnic na roky 2011 až 2014 a vláda by ho mala schváliť v apríli. Figeľ pripomenul, že už bežia verejné súťaže na výstavbu takmer 20-kilometrového úseku D1 Jánovce - Jablonov, ktorý je rozdelený na dve časti pre väčšiu konkurenciu uchádzačov. V tomto roku by podľa neho mohli byť vyhlásené súťaže aj na ďalšie štyri úseky D1 v dĺžke okolo 60 kilometrov, ktoré boli pôvodne súčasťou prvého balíka PPP. "Môžeme v priebehu roka za predpokladu ďalšej kontinuity v realizácii začať viac ako polovicu z toho, čo predchádzajúca vláda začala za štyri roky. Stavať sa bude lacnejšie, dynamicky a transparentnejšie. Je to na prospech Slovenska, jeho ekonomiky a regiónov," uzavrel Figeľ.