|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. januára 2006
Skryté tajomstvá prezentácie
Čaká vás prezentácia seba samého, produktu alebo firmy, ktorú zastupujete? Nájdite si dostatok času na prípravu a nácvik, výrazne zvýšite šancu, že budete úspešný.
Zdieľať
Je jedno, či ste skúsený rečník, alebo začiatočník, starostlivým plánovaním a precvičovaním možno vždy zlepšiť prezentačné zručnosti a zvýšiť dôveryhodnosť a účinnosť prejavu.
Základom úspechu je stanovenie cieľa, ktorému treba podriadiť všetko ostatné - obsah, aj spôsob prezentácie. Zamyslite sa nad tým, čo chcete povedať a čo chcete dosiahnuť. Zamerajte sa na cieľ prezentácie v každom jej kroku a podľa toho naplňte jej obsah a spôsob podania, aby ste dosiahli relevantný a účinný výsledok. Podľa jedného z prieskumov si poslucháči zapamätajú iba 7 % z toho, čo počuli. Na druhej strane si až 93 % z nich dokáže spomenúť, akým spôsobom boli myšlienky podané. V rámci prípravy je dobré spoznať protihráčov, teda tých, ktorí rozhodnú o prípadnom úspechu či neúspechu vašej prezentácie, ale aj konkurentov (súperov, ostatných prednášajúcich a pod.). Zistite si preto čo najviac údajov o účastníkoch prezentácie. Pozvali ste niekoho z poslucháčov osobne? Sú poslucháčmi vaši kolegovia? Ak si o poslucháčoch a ďalších prítomných zistíte všetko, čo sa dá, môžete obsah prezentácie zostaviť tak, aby ste získali čo najlepšiu odozvu.
Ak je to možné, navštívte vopred miesto konania prezentácie. Keď je návšteva neefektívna, prípadne nemožná, požiadajte o zaslanie základných informácií. Ak vás čaká klasická prezentácia v miestnosti, prezrite si osvetlenie, zatienenie, vykurovanie, akustiku, rozmiestnenie stoličiek a zásuviek elektrického prúdu, atď.
Nepodceňujte zhromažďovanie a triedenie materiálu. Úspešná a efektívna prezentácia sa vždy začína starostlivým prieskumom informačných zdrojov. Vaši poslucháči musia cítiť, že spolu s číslami, faktmi a so zisteniami im poskytujete najnovšie a najčerstvejšie informácie a že sa v nich s prehľadom orientujete.
Najlepším začiatkom pre úspešnú prezentáciu je používanie viet s jednoduchou konštrukciou. Pri príprave textu prezentácie myslite na to, že všetko musí znieť prirodzene. Predstavte si poslucháčov ako jednu osobu. Ak to dokážete, každý z poslucháčov bude mať dojem, že obsah prezentácie je určený práve jemu. Zamyslite sa nad použitím audiovizuálnych prostriedkov. Hoci máte širokú možnosť výberu, myslite na to, že čím budú pomôcky komplikovanejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že vás vzdialia od poslucháčov. Skôr ako budete robiť prezentáciu, naučte sa všetky pomôcky dokonale ovládať.
Dôležitou súčasťou prípravy je zosúladenie vášho zovňajšku s cieľom prezentácie. Pozrite sa na seba očami ľudí, ktorí vás budú počúvať a posudzovať a snažte sa čo najviac priblížiť ich predstavám. Pri extrémnych požiadavkách závisí od vás, koľko ste schopný a ochotný obetovať a aké sú hranice vašej tolerantnosti.
Nezabúdajte ani na pár záverečných pravidiel. Poslucháčov nezavaľujte detailmi. Nezabúdajte, že občasné zhrnutia dôležitých bodov zvyšujú pozornosť. Občas zmeňte pozíciu alebo pristúpte bližšie, resp. nižšie k publiku. Zostaňte taký, aký v skutočnosti ste. Nehrajte sa na profesionálneho moderátora alebo učiteľa s dlhoročnou praxou. Nenapodobňujte štýl niekoho iného, znelo by to falošne.
Jana Hyžová
Ak je to možné, navštívte vopred miesto konania prezentácie. Keď je návšteva neefektívna, prípadne nemožná, požiadajte o zaslanie základných informácií. Ak vás čaká klasická prezentácia v miestnosti, prezrite si osvetlenie, zatienenie, vykurovanie, akustiku, rozmiestnenie stoličiek a zásuviek elektrického prúdu, atď.
Nepodceňujte zhromažďovanie a triedenie materiálu. Úspešná a efektívna prezentácia sa vždy začína starostlivým prieskumom informačných zdrojov. Vaši poslucháči musia cítiť, že spolu s číslami, faktmi a so zisteniami im poskytujete najnovšie a najčerstvejšie informácie a že sa v nich s prehľadom orientujete.
Najlepším začiatkom pre úspešnú prezentáciu je používanie viet s jednoduchou konštrukciou. Pri príprave textu prezentácie myslite na to, že všetko musí znieť prirodzene. Predstavte si poslucháčov ako jednu osobu. Ak to dokážete, každý z poslucháčov bude mať dojem, že obsah prezentácie je určený práve jemu. Zamyslite sa nad použitím audiovizuálnych prostriedkov. Hoci máte širokú možnosť výberu, myslite na to, že čím budú pomôcky komplikovanejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že vás vzdialia od poslucháčov. Skôr ako budete robiť prezentáciu, naučte sa všetky pomôcky dokonale ovládať.
Dôležitou súčasťou prípravy je zosúladenie vášho zovňajšku s cieľom prezentácie. Pozrite sa na seba očami ľudí, ktorí vás budú počúvať a posudzovať a snažte sa čo najviac priblížiť ich predstavám. Pri extrémnych požiadavkách závisí od vás, koľko ste schopný a ochotný obetovať a aké sú hranice vašej tolerantnosti.
Nezabúdajte ani na pár záverečných pravidiel. Poslucháčov nezavaľujte detailmi. Nezabúdajte, že občasné zhrnutia dôležitých bodov zvyšujú pozornosť. Občas zmeňte pozíciu alebo pristúpte bližšie, resp. nižšie k publiku. Zostaňte taký, aký v skutočnosti ste. Nehrajte sa na profesionálneho moderátora alebo učiteľa s dlhoročnou praxou. Nenapodobňujte štýl niekoho iného, znelo by to falošne.
Jana Hyžová