![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
22. decembra 2011
Školáci v juhosudánskom Manguo už nemusia sedieť na zemi
Základná škola v osade Manguo neďaleko okresného mesta Maridi v Južnom Sudáne sa vďaka podpore zo Slovenska dožila nevyhnutnej rekonštrukcie. Jej žiaci majú konečne vhodné prostredie na ...
Zdieľať

Budova základnej školy je približne 30 rokov stará a donedávna jej chýbalo základné vybavenie. Na stave budovy sa výrazne podpísalo tropické podnebie s prudkými dažďami a kapacitná preťaženosť školy. "Rekonštrukcia bola nevyhnutná už aj z bezpečnostných dôvodov. Boli dostavené nové triedy, kancelária a zborovňa pre učiteľov," informovala Klára Holá z občianskeho združenia.
Vďaka rozšíreniu školy o nové triedy sa zvýšila dostupnosť vzdelávania pre ďalšie deti z oblasti. Kvalitu vyučovania významne zlepšilo vybavenie školy nábytkom – žiaci už nemusia sedieť na zemi alebo si zvonku nosiť kamene či konáre na sedenie, ale majú školské stoly na písanie a lavice na sedenie. Podobne aj učitelia majú v zborovni nové stoly, stoličky a police na odkladanie školských pomôcok. Vďaka projektu sa pre školu priebežne nakupujú aj potrebné základné školské pomôcky.
Dlhodobé riešenie kritickej hygienickej situácie v okolí školy priniesla výstavba toaliet pre žiakov. "Veľmi dôležité je, že sú postavené oddelene pre chlapcov a dievčatá - pozitívne to vplýva na školskú dochádzku dievčat," hovorí Holá. Po celkovej rekonštrukcii sa škola stala jednou z najlepších v celom okolí. Od marca na nej prebieha denné vyučovanie. V súčasnosti má škola dvanásť tried, pričom od prvého ročníka po štvrtý sú po dve triedy, od piateho po ôsmy po jednej triede. Školu navštevuje vyše 600 detí, priemerne 50 žiakov v jednej triede. Ku škole patrí aj provizórna škôlka, kde sa vyše sto detí pod dozorom dvoch učiteľov zoznamuje s abecedou a získavajú ďalšie základné vedomosti. Školský rok trvá od marca do decembra.
"Aj vďaka nedávno ukončenému projektu obnovy poľnohospodárstva v Maridi podporenému zo SlovakAid môžu žiaci základnej školy získavať vedomosti a praktické zručnosti aj v oblasti pestovania plodín a ďalších prác v záhrade," dodala Holá. Vedenie školy organizuje aj mimoškolské aktivity – športové podujatia, prázdninové tábory a rôzne ďalšie neformálne vzdelávacie aktivity, napríklad na tému ochrany zdravia či rozvoja osobnosti. Vo večerných hodinách prebiehajú v priestoroch novopostavených tried s elektrickým osvetlením alfabetizačné kurzy pre dospelých. Popri základnom vzdelaní si z nich účastníci odnesú aj užitočné informácie z oblasti zdravotnej osvety a ďalšie praktické vedomosti.
Pre učiteľov, z ktorých väčšina má slabú kvalifikáciu, SAVIO tiež organizuje vzdelávacie kurzy. Tie nielen zvyšujú ich vedomosti a pedagogické znalosti a zručnosti, ale tiež prehlbujú ich nasadenie a motiváciu pre výchovu a vzdelávanie novej generácie tejto novej africkej krajiny.
Vzdelávanie je v najmladšej africkej krajine – Južnom Sudáne veľmi žiadané, ale stále ťažko dostupné. "Pritom vzdelanie je spolu s dlhodobým mierom v krajine základnou podmienkou jej úspešného rozvoja. Slovensko môže byť hrdé, že k nemu prispieva svojou troškou, zvlášť v miestach, kde aj školská lavica či elektrina znamená veľký luxus," uzavrela aktivistka.
V meste Maridi a blízkom okolí žije približne 18-tisíc obyvateľov. Počas dlhotrvajúcej občianskej vojny, ktorá skončila pred šiestimi rokmi, bola táto oblasť takmer odrezaná od ostatného sveta. Je tu vysoká miera negramotnosti, čo výrazne spomaľuje sociálny, zdravotný a ekonomický rozvoj oblasti. Oblasť neponúka dostatočné možnosti na vzdelávanie svojich obyvateľov. Existujúce školy nedokážu ponúknuť vzdelanie všetkým deťom školského veku, či už z kapacitných, ekonomických dôvodov alebo kvôli veľkým vzdialenostiam a obmedzeným možnostiam dopravy. Kvalita vzdelávania je nízka kvôli slabému vybaveniu škôl a nedostatku kvalifikovaných učiteľov.