|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 14.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Irma
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. marca 2016
Škola s krajčírskou minulosťou presedlala na podnikanie
Budovy bývalej firmy OZKN v Prešove. Prešov, 18. marca 2016
Zdieľať
Budovy bývalej firmy OZKN v Prešove. Prešov, 18. marca 2016 Foto: TASR – Milan Kapusta
Prešov 20. marca (TASR) – Odevné závody kpt. Nálepku (OZKN) v Prešove si vychovávali svoj odborný dorast. Škola pre krajčírky vznikla v roku 1951 pod názvom Stredisko pracujúceho dorastu pri Odevných závodoch v Prešove. Do dvojročného učebného odboru pánsky krajčír v prvom roku nastúpilo 27 záujemcov. Škola najprv pôsobila v provizórnych podmienkach. V roku 1955 sa reorganizovala na Závodnú učňovskú školu pri n. p. OZKN. Postupne rástla a v Prešove prebiehala aj príprava absolventov pre závody v Michalovciach, Košiciach, Svidníku a Lipanoch. Vedenie podniku podporovalo odborný rast svojich zamestnancov, a tak pre nich v roku 1961 zriadilo aj Večernú priemyselnú školu odevnú.Dvadsať rokov trvalo, kým škola získala nové moderné priestory. Podarilo sa to za výdatnej pomoci vtedajšieho riaditeľa OZKN Štefana Kravčáka. Žiaci sa mohli presťahovať v školskom roku 1973–74 do novej päťposchodovej budovy. Vtedy to už bolo Stredné odborné učilište s domovom mládeže, školskou jedálňou a telocvičňou. Postupne sa rozširoval aj počet učebných i študijných odborov, okrem pánskeho krajčíra sa ponuka rozšírila o odbor krajčír – dámske odevy, operátor odevnej výroby, odevníctvo, modelárstvo a návrhárstvo odevov. Škola niekoľkokrát zmenila svoj názov, rozdelila sa na učilište a odevnú priemyslovku, v roku 2003 vznikla Združená stredná škola odevná.
O dva roky neskôr už vypúšťa z názvu pomenovanie odevná. Postupne do siete školy pribúdajú nové študijné odbory, z ktorých iba malá časť má niečo spoločné s odevníctvom. Ako napríklad odbory odevný dizajn, grafické systémy v odevníctve, technické a informačné služby v odevníctve a styling a marketing. Ďalšie ako škola podnikania, pracovník marketingu (pre cestovný ruch a obchod), neskôr tiež manažment regionálneho cestovného ruchu a informačné systémy a služby sú predzvesťou, že škola rozširuje svoju ponuku a začína sa odkláňať od tradičného odevníctva.
Od roku 2009 opäť zmenila svoj názov na Strednú odbornú školu podnikania a takto sa volá dodnes. Jej zriaďovateľom je Prešovský samosprávny kraj.
Ako uviedla pre TASR dlhoročná učiteľka školy Štefánia Ondričková, v najlepších rokoch tu študovalo viac ako 1200 žiakov. Učni v prvých dvoch ročníkoch chodili na odborný výcvik a prax do školských dielní, ktoré boli na piatom poschodí v budove školy. Mali tu vlastnú vývojovú dielňu, striháreň a krajčírsku dielňu. Na praxi šili detské, chlapčenské a neskôr aj dámske odevy, blúzky, kostýmy a paletá. Výrobky zo žiackych dielní sa riadne kontrahovali a smerovali do predajní v celom Československu. S vlastnými výrobkami mohla škola obchodovať aj na výstavných a predajných trhoch.
Tretiaci chodievali na prax do výrobných dielní v OZKN, kde šili s krajčírkami za výrobným pásom a mohli si už privyrobiť. V učebnom odbore mali týždeň vyučovanie v škole a týždeň chodili na odbornú prax.
Dnes má Stredná odborná škola podnikania v 17 triedach celkom 420 žiakov. V novom školskom roku by radi otvorili štyri triedy prvákov. Žiaci si môžu vybrať zo siedmich študijných odborov, z nich má k odevníctvu najbližšie odevný dizajn a styling a marketing.
"Boli sme veľmi činnou školou a takou sme aj ostali. Máme veľmi šikovných žiakov, ktorí majú chuť pracovať. Motivácia závisí od učiteľa. Ako s nimi chceme robiť, ako ich chceme posunúť na vyšší piedestál, aby sa vedeli v živote presadiť. V minulosti to bolo zrejme tak, že súťaže boli dosť nalinkované, čo nám prišlo, to sme urobili. Dnes sa snažíme zapájať aj tam, kde nás nikto neposúva. Príkladom je súťaž v darčekovom balení a aranžovaní, na ktorú ideme v pondelok 21. marca. Nemáme študentov v tomto odbore, ale sú to študenti marketingu so zameraním na cestovný ruch, ktorí majú veľkú chuť ísť súťažiť a nemáme problém ich pripraviť na tri súťažné témy a ísť s nimi," uviedla Ondričková.
Zdôraznila, že ich žiačky sú veľmi kreatívne. Po absolvovaní štúdia často pokračujú v štúdiu na vysokých školách, hlavne v odboroch zameraných na výtvarnú výchovu (Prešovská univerzita) a na dizajn (Fakulta umení Technickej univerzity v Košiciach). Viacero ich absolventov podniká a má vlastné módne salóny. Vychovali módnu návrhárku Jitku Mikulovú Klett, ktorá žije v Prahe a úspešne prezentovala svoje kolekcie v Dabline či Dubaji. Ďalší ich absolventi sa uchytili ako módni tvorcovia v USA aj vo Veľkej Británii.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR