|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. januára 2012
Škola na východe diskriminuje rómske deti
Základná škola v Šarišských Michaľanoch v okrese Sabinov sa vzdelávaním rómskych detí v oddelených segregovaných triedach dopustila nezákonného konania. Ako agentúre SITA povedal ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. januára (WEBNOVINY) - Základná škola v Šarišských Michaľanoch v okrese Sabinov sa vzdelávaním rómskych detí v oddelených segregovaných triedach dopustila nezákonného konania.
Ako agentúre SITA povedal Štefan Ivanco z Poradne pre občianske a ľudské práva, 5. decembra 2011 o tom rozhodol Okresný súd v Prešove. Verdikt zatiaľ nie je právoplatný, škola sa voči nemu môže odvolať.
Podľa súdu ZŠ porušila zásadu rovnakého zaobchádzania, ktoré zakotvuje antidiskriminačný zákon a dopustila sa diskriminácie rómskych detí z dôvodu ich etnickej príslušnosti. Ide o vôbec prvé súdne rozhodnutie týkajúce sa segregácie rómskych detí vo vzdelávaní na Slovensku.
„Prvýkrát slovenský súd odsúdil rozšírenú a nezákonnú prax segregovaného vzdelávania rómskych detí, ktorá sa dotýka tisícov detí. Táto prax negatívne ovplyvňuje ich budúcnosť, vyčleňuje ich na okraj spoločnosti a vystavuje chudobe a diskriminácii,“ povedala Školy by sa mali naučiť vnímať rôznorodosť kolektívu
Ivanco vraví, že rozhodnutie prešovského súdu sa netýka len základnej školy v Šarišských Michaľanoch, ale hovorí mnoho o základnom vzdelávaní na Slovensku, ktorému chýba inkluzívny prístup. "Školy sa musia naučiť vnímať rôznorodosť kolektívu - či už etnickú, kultúrnu, sociálnu a akúkoľvek inú - ako prirodzený fakt a ako cennú pridanú hodnotu v procese výchovy a vzdelávania," uviedol Ivanco.
Inkluzívne vzdelávanie v rôznorodom kolektíve podľa neho vedie dieťa nielen k poznaniu, ale aj k schopnosti byť priateľským, tolerantným, ohľaduplným a zodpovedným človekom v spoločnosti, ktorá je zo svojej podstaty rôznorodá. Černušáková z londýnskej pobočky Amnesty International sa nazdáva, že rozhodnutie Okresného súdu v Prešove by malo podnietiť kompetentných vládnych predstaviteľov k tomu, aby rázne konali. "Všetky politické strany, ktoré sformujú novú vládu po marcových voľbách, musia prijať záväzok, že odstránia systémovú diskrimináciu a segregáciu v rámci školského systému v krajine,“ povedala Černušáková.Barbora Černušáková z Amnesty International Londýn.
Agentúra SITA sa snaží získať aj stanovisko ZŠ v Šarišských Michaľanoch, Ivanco však zatiaľ nemá informáciu, že by sa škola odvolala.
Školu zažalovala mimovládka
Pre podozrenie z porušenia antidiskriminačného zákona zažalovala školu mimovládna organizácia Poradňa pre občianske a ľudské práva ešte v júni 2010. Mimovládka namietala, že škola v Šarišských Michaľanoch má dlhodobo zriadené segregované triedy, ktoré navštevujú výhradne žiaci rómskeho etnického pôvodu. Tieto triedy boli navyše umiestnené na samostatnom poschodí v budove školy. V školskom roku 2008/2009 boli do segregovaných tried preradené ďalšie rómske deti, ktoré dovtedy navštevovali triedy spoločne s deťmi z majority. Vzdelávaním rómskych detí v segregovaných triedach škola podľa žalujúcej organizácie diskriminovala deti na základe etnického pôvodu. Počas súdneho konania poslala súdu svoje stanovisko aj Amnesty International.
Žalovaná škola svoje konanie obhajovala tým, že oddelené triedy sú určené pre rómske deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Tieto triedy podľa nej umožňujú učiteľom rozvíjať individuálny prístup k rómskym žiakom a majú vyrovnávací charakter s cieľom odstrániť deficit, plynúci z ich sociálneho znevýhodnenia. Škola však podľa mimovládnych organizácií vyrovnávací charakter týchto tried nijako nepreukázala a bolo zjavné, že rómske deti sú v oddelených triedach vzdelávané dlhodobo.
Súd odmietol argumentáciu školy
Podľa súdu sa špecifické formy a metódy vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia nemôžu uplatňovať spôsobom, ktorý je v rozpore s platnou vnútroštátnou a medzinárodnou legislatívou na ochranu ľudských práv. Odmietol argumentáciu školy, že len vzdelávanie rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia v oddelených triedach môže zabezpečiť rovnú kvalitu vzdelávania pre všetky deti. Súd konštatoval, že žalovaná škola svojím konaním rezignovala na svoju úlohu v procese vzdelávania, keď uprednostnila protiprávne segregované vzdelávanie pred rozvíjaním inkluzívneho vzdelávania.
Súd nariadil žalovanej základnej škole napraviť nezákonný stav a taktiež publikovať plné znenie rozsudku v Učiteľských novinách tak, aby sa s rozhodnutím súdu oboznámili aj iné základné školy a rozhodnutie malo preventívny charakter. "Škola sa musí usilovať o rozvíjanie inkluzívneho vzdelávania ako protiváhy k existujúcej segregácii. Uvedomujeme si, že to pre školu nebude jednoduché, ale iná cesta nie je," konštatoval Ivanco. Poradňa pre občianske a ľudské práva je ochotná v prípade záujmu školy pomôcť pri tvorbe interného desegregačného plánu a napĺňaní rozhodnutia súdu.
Ako agentúre SITA povedal Štefan Ivanco z Poradne pre občianske a ľudské práva, 5. decembra 2011 o tom rozhodol Okresný súd v Prešove. Verdikt zatiaľ nie je právoplatný, škola sa voči nemu môže odvolať.
Podľa súdu ZŠ porušila zásadu rovnakého zaobchádzania, ktoré zakotvuje antidiskriminačný zákon a dopustila sa diskriminácie rómskych detí z dôvodu ich etnickej príslušnosti. Ide o vôbec prvé súdne rozhodnutie týkajúce sa segregácie rómskych detí vo vzdelávaní na Slovensku.
„Prvýkrát slovenský súd odsúdil rozšírenú a nezákonnú prax segregovaného vzdelávania rómskych detí, ktorá sa dotýka tisícov detí. Táto prax negatívne ovplyvňuje ich budúcnosť, vyčleňuje ich na okraj spoločnosti a vystavuje chudobe a diskriminácii,“ povedala Školy by sa mali naučiť vnímať rôznorodosť kolektívu
Ivanco vraví, že rozhodnutie prešovského súdu sa netýka len základnej školy v Šarišských Michaľanoch, ale hovorí mnoho o základnom vzdelávaní na Slovensku, ktorému chýba inkluzívny prístup. "Školy sa musia naučiť vnímať rôznorodosť kolektívu - či už etnickú, kultúrnu, sociálnu a akúkoľvek inú - ako prirodzený fakt a ako cennú pridanú hodnotu v procese výchovy a vzdelávania," uviedol Ivanco.
Inkluzívne vzdelávanie v rôznorodom kolektíve podľa neho vedie dieťa nielen k poznaniu, ale aj k schopnosti byť priateľským, tolerantným, ohľaduplným a zodpovedným človekom v spoločnosti, ktorá je zo svojej podstaty rôznorodá. Černušáková z londýnskej pobočky Amnesty International sa nazdáva, že rozhodnutie Okresného súdu v Prešove by malo podnietiť kompetentných vládnych predstaviteľov k tomu, aby rázne konali. "Všetky politické strany, ktoré sformujú novú vládu po marcových voľbách, musia prijať záväzok, že odstránia systémovú diskrimináciu a segregáciu v rámci školského systému v krajine,“ povedala Černušáková.Barbora Černušáková z Amnesty International Londýn.
Agentúra SITA sa snaží získať aj stanovisko ZŠ v Šarišských Michaľanoch, Ivanco však zatiaľ nemá informáciu, že by sa škola odvolala.
Školu zažalovala mimovládka
Pre podozrenie z porušenia antidiskriminačného zákona zažalovala školu mimovládna organizácia Poradňa pre občianske a ľudské práva ešte v júni 2010. Mimovládka namietala, že škola v Šarišských Michaľanoch má dlhodobo zriadené segregované triedy, ktoré navštevujú výhradne žiaci rómskeho etnického pôvodu. Tieto triedy boli navyše umiestnené na samostatnom poschodí v budove školy. V školskom roku 2008/2009 boli do segregovaných tried preradené ďalšie rómske deti, ktoré dovtedy navštevovali triedy spoločne s deťmi z majority. Vzdelávaním rómskych detí v segregovaných triedach škola podľa žalujúcej organizácie diskriminovala deti na základe etnického pôvodu. Počas súdneho konania poslala súdu svoje stanovisko aj Amnesty International.
Žalovaná škola svoje konanie obhajovala tým, že oddelené triedy sú určené pre rómske deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Tieto triedy podľa nej umožňujú učiteľom rozvíjať individuálny prístup k rómskym žiakom a majú vyrovnávací charakter s cieľom odstrániť deficit, plynúci z ich sociálneho znevýhodnenia. Škola však podľa mimovládnych organizácií vyrovnávací charakter týchto tried nijako nepreukázala a bolo zjavné, že rómske deti sú v oddelených triedach vzdelávané dlhodobo.
Súd odmietol argumentáciu školy
Podľa súdu sa špecifické formy a metódy vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia nemôžu uplatňovať spôsobom, ktorý je v rozpore s platnou vnútroštátnou a medzinárodnou legislatívou na ochranu ľudských práv. Odmietol argumentáciu školy, že len vzdelávanie rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia v oddelených triedach môže zabezpečiť rovnú kvalitu vzdelávania pre všetky deti. Súd konštatoval, že žalovaná škola svojím konaním rezignovala na svoju úlohu v procese vzdelávania, keď uprednostnila protiprávne segregované vzdelávanie pred rozvíjaním inkluzívneho vzdelávania.
Súd nariadil žalovanej základnej škole napraviť nezákonný stav a taktiež publikovať plné znenie rozsudku v Učiteľských novinách tak, aby sa s rozhodnutím súdu oboznámili aj iné základné školy a rozhodnutie malo preventívny charakter. "Škola sa musí usilovať o rozvíjanie inkluzívneho vzdelávania ako protiváhy k existujúcej segregácii. Uvedomujeme si, že to pre školu nebude jednoduché, ale iná cesta nie je," konštatoval Ivanco. Poradňa pre občianske a ľudské práva je ochotná v prípade záujmu školy pomôcť pri tvorbe interného desegregačného plánu a napĺňaní rozhodnutia súdu.
Škola na východe diskriminuje rómske deti - diskusné fórum čitateľov