|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 24.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adam a Eva
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. júna 2011
ŠKODA radí ako ušetriť cestou na dovolenku 20 % paliva
Väčšina slovenských dovolenkárov využíva pri ceste na dovolenku vlastné auto.
Zdieľať
Odborníci zo spoločnosti ŠKODA, v spolupráci s Gerhardom Plattnerom, majstrom sveta v úspornej jazde, predstavili desať tipov pre dovolenkárov ako znížiť spotrebu paliva automobilu.
Nejazdite vo vysokých otáčkach. Čím nižšie otáčky motora, tým nižšia je aj spotreba paliva. Po rozjazde plynulo preraďujte, až kým nedosiahnete požadovanú rýchlosť. "Plachtenie" na najvyššom prevodovom stupni znižuje nielen hladinu hluku a emisie škodlivín, ale aj náklady na pohonné hmoty.
Jazdite plynule. Zbytočné zrýchľovanie stojí veľa paliva. Najpohodlnejšie možno "plachtiť" so zapnutým tempomatom. Jeho nevýhoda však je, že - na rozdiel od Vás - nepremýšľa. Čo to znamená pre spotrebu Vášho vozidla, to vysvetlíme v ďalšom bode.
Prispôsobte štýl jazdy profilu trate. Ak sa na trase strieda stúpanie a klesanie, mali by ste už pri klesaní dbať na to, aby vaše vozidlo dosiahlo rýchlosť, pri ktorej bude mať na nasledujúcom stúpaní čo možno najväčšiu zotrvačnosť. Motor potom môže podávať nižší výkon a pracuje o to šetrnejšie.
Kontrolujte správne nahustenie pneumatík. Nízky tlak vedie k tomu, že sa pneumatiky sploštia. To nielenže znižuje ich životnosť, ale zároveň zvyšuje spotrebu až o desať percent. Je preto veľmi dôležité dohusťovať pneumatiky podľa aktuálneho zaťaženia vozidla a tiež na základe odporúčaných hodnôt výrobcu. Zimné pneumatiky s hrubým vzorom môžu mať vyšší valivý odpor, ktorý tiež vedie k vyššej spotrebe paliva. Aj tu je preto nevyhnutné hustiť podľa pokynov výrobcu.
Nevozte so sebou nepotrebnú záťaž. Kto v batožinovom priestore vezme na výlet aj zbytočný náklad, mrhá peniazmi. 100 kilogramov dodatočnej záťaže "stojí" v závislosti na konkrétnom vozidle zhruba 0,7 litra na 100 kilometrov.
Nezvyšujte aerodynamický odpor. Nosič bicyklov alebo lyží na streche síce demonštruje, že ste športovo založený, ale zbytočne zvyšuje spotrebu paliva, ak je nevyužitý. Ak si na cestu na dovolenku namontujete strešný box, môžete tým v závislosti na rýchlosti zvýšiť spotrebu až o dvadsať percent.
Klimatizáciu používajte s rozvahou. Plný výkon klimatizácie môže u vozidla vyššej strednej triedy zvýšiť spotrebu paliva až o dva litre na sto kilometrov. Lekári navyše varujú pred nebezpečenstvom akútneho prechladnutia, pokiaľ bude vnútorná teplota nižšia o viac ako 6 ° C ako vonkajšia teplota. Jazda s otvoreným bočným okienkom zníži vnútornú teplotu len nepatrne. Spotreba je pritom ale vyššia ako pri zapnutej klimatizácii. K tomu je nutné pripočítať ešte znížený komfort jazdy kvôli prievanu a silnému aerodynamickému hluku.
Nečakajte, až sa motor zahreje.
„Dovolenka pre väčšinu Slovákov znamená nielen relax, ale aj zvýšené finančné výdavky. Odborníci zo spoločnosti ŠKODA preto v spolupráci s Gerhardom Plattnerom predstavili pre dovolenkárov desať tipov ako ušetriť znížením spotreby svojho automobilu,“ uviedla Lucia Busquet, PR manažérka spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.
Gerhard Plattner, majster sveta v úspornej jazde, nedávno dosiahol so sériovým modelom Škoda Fabia GreenLine na trase dlhej 2 006 kilometrov spotrebu iba 2,21 litra na 100 kilometrov. Motoristi, ktorí budú dodržiavať tieto rady, môžu dosiahnuť zníženie spotreby až o 20 % oproti normovanej hodnote.
Tipy majstra sveta v úspornej jazde:
Jazdite predvídavo.
Aj pri krátkych zastávkach vypínajte motor. Kto pred spustenými závorami alebo aj pri krátkych zastávkach vypína motor, šetrí nielen ovzdušie, ale aj svoju peňaženku. V mnohých mestách dodatočné signály ukazujú, ako dlho ešte bude svietiť červená. Obava, že častým štartovaním poškodíte štartér, je bezdôvodná. Štartér je konštruovaný pre niekoľko desiatok tisíc štartovacích cyklov. Ideálny je systém START/STOP vo všetkých verziách modelov Škoda GreenLine. U vozidiel bez systému START/STOP sa neodporúča časté vypínanie motora, napríklad v mestskej premávke na každej križovatke. Kto k semaforu na červenú prichádza s nezmenenou rýchlosťou, na poslednú chvíľu zabrzdí a na zelenú zase vyrazí na plný plyn, toho na čerpacej stanici stretnete častejšie ako vodiča, ktorý prispôsobí svoju rýchlosť aktuálnej situácii v prevádzke.
Aj pri krátkych zastávkach vypínajte motor. Kto pred spustenými závorami alebo aj pri krátkych zastávkach vypína motor, šetrí nielen ovzdušie, ale aj svoju peňaženku. V mnohých mestách dodatočné signály ukazujú, ako dlho ešte bude svietiť červená. Obava, že častým štartovaním poškodíte štartér, je bezdôvodná. Štartér je konštruovaný pre niekoľko desiatok tisíc štartovacích cyklov. Ideálny je systém START/STOP vo všetkých verziách modelov Škoda GreenLine. U vozidiel bez systému START/STOP sa neodporúča časté vypínanie motora, napríklad v mestskej premávke na každej križovatke. Kto k semaforu na červenú prichádza s nezmenenou rýchlosťou, na poslednú chvíľu zabrzdí a na zelenú zase vyrazí na plný plyn, toho na čerpacej stanici stretnete častejšie ako vodiča, ktorý prispôsobí svoju rýchlosť aktuálnej situácii v prevádzke.
Nejazdite vo vysokých otáčkach. Čím nižšie otáčky motora, tým nižšia je aj spotreba paliva. Po rozjazde plynulo preraďujte, až kým nedosiahnete požadovanú rýchlosť. "Plachtenie" na najvyššom prevodovom stupni znižuje nielen hladinu hluku a emisie škodlivín, ale aj náklady na pohonné hmoty.
Jazdite plynule. Zbytočné zrýchľovanie stojí veľa paliva. Najpohodlnejšie možno "plachtiť" so zapnutým tempomatom. Jeho nevýhoda však je, že - na rozdiel od Vás - nepremýšľa. Čo to znamená pre spotrebu Vášho vozidla, to vysvetlíme v ďalšom bode.
Prispôsobte štýl jazdy profilu trate. Ak sa na trase strieda stúpanie a klesanie, mali by ste už pri klesaní dbať na to, aby vaše vozidlo dosiahlo rýchlosť, pri ktorej bude mať na nasledujúcom stúpaní čo možno najväčšiu zotrvačnosť. Motor potom môže podávať nižší výkon a pracuje o to šetrnejšie.
Kontrolujte správne nahustenie pneumatík. Nízky tlak vedie k tomu, že sa pneumatiky sploštia. To nielenže znižuje ich životnosť, ale zároveň zvyšuje spotrebu až o desať percent. Je preto veľmi dôležité dohusťovať pneumatiky podľa aktuálneho zaťaženia vozidla a tiež na základe odporúčaných hodnôt výrobcu. Zimné pneumatiky s hrubým vzorom môžu mať vyšší valivý odpor, ktorý tiež vedie k vyššej spotrebe paliva. Aj tu je preto nevyhnutné hustiť podľa pokynov výrobcu.
Nevozte so sebou nepotrebnú záťaž. Kto v batožinovom priestore vezme na výlet aj zbytočný náklad, mrhá peniazmi. 100 kilogramov dodatočnej záťaže "stojí" v závislosti na konkrétnom vozidle zhruba 0,7 litra na 100 kilometrov.
Nezvyšujte aerodynamický odpor. Nosič bicyklov alebo lyží na streche síce demonštruje, že ste športovo založený, ale zbytočne zvyšuje spotrebu paliva, ak je nevyužitý. Ak si na cestu na dovolenku namontujete strešný box, môžete tým v závislosti na rýchlosti zvýšiť spotrebu až o dvadsať percent.
Klimatizáciu používajte s rozvahou. Plný výkon klimatizácie môže u vozidla vyššej strednej triedy zvýšiť spotrebu paliva až o dva litre na sto kilometrov. Lekári navyše varujú pred nebezpečenstvom akútneho prechladnutia, pokiaľ bude vnútorná teplota nižšia o viac ako 6 ° C ako vonkajšia teplota. Jazda s otvoreným bočným okienkom zníži vnútornú teplotu len nepatrne. Spotreba je pritom ale vyššia ako pri zapnutej klimatizácii. K tomu je nutné pripočítať ešte znížený komfort jazdy kvôli prievanu a silnému aerodynamickému hluku.