![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
10. decembra 2009
Skener na hranici odobrila jadrová agentúra
Inšpekčný skenovací systém, tzv. skener na železničnom colnom priechode v Maťovciach je bezpečný aj pre rušňovodičov a posádku vlakových súprav. Podľa hovorcu Ministerstva zahraničných vecí ...
Zdieľať

Správa MAAE podľa Stana konštatuje, že "náš inšpekčný systém, teda skener má dostatočné bezpečnostné prvky a vlastnosti, aby zabezpečil dostatočnú radiačnú ochranu pre ukrajinských rušňovodičov," teda rušňovodiči nie sú za bežnej prevádzky vystavení priamemu žiareniu. "Naplnili sa podmienky na obnovu prevádzky skenera pre železničnú prepravu medzi Slovenskom a Ukrajinou na priechode Maťovce a na návrat do normálneho režimu, " uviedol Stano.
Obnovenie pôvodnej plnej prevádzky skenera, ktorý bude kontrolovať celú vlakovú súpravu, teda aj rušeň a prvé tri vagóny, je podľa Stana technická otázka. Termín spresní Colná správa.
Inšpekčný skenovací systém bol odpojený z prevádzky takmer mesiac. Slovenská vláda 19. augusta súhlasila s vypnutím skenera na železničnom colnom priechode v Maťovciach, ktorý podľa vtedajšieho tvrdenia ukrajinskej strany ohrozoval zdravie ukrajinských strojvodcov a bol oficiálnym dôvodom blokády, pre ktorý Kyjev nepúšťal na Slovensko nákladné vlaky s dodávkami surovín pre slovenské podniky. Prevádzku skenovacieho zariadenia obnovili 14. septembra, ale zariadenie nekontrolovalo rušeň a prvé tri vagóny. Už vtedy však výsledky spoločného merania Slovákov a Ukrajincov podľa vyjadrenia hovorcu generálneho riaditeľa Colného riaditeľstva SR Vojtecha Jakaba zodpovedali podmienkam radiačnej ochrany a nepredstavovali zdravotné riziko pre rušňovodičov, pracovisko obsluhy ani pre obyvateľstvo. Kontrolu prepravovaného tovaru v rušňoch a neskenovaných vagónoch robili colníci výhradne fyzicky. Dočasné pozastavenie monitorovania prepravovaného tovaru v prvých vagónoch vlakových súprav malo trvať do prijatia výsledkov nezávislých meraní inšpekčného skenovacieho systému expertmi Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu so sídlom vo Viedni.
SITA