|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. mája 2010
Skanska vyrazí železničný tunel Turecký vrch
Spoločnosť Skanska SK, a.s. so sídlom v Bratislave plánuje vyraziť 1 775 metrov dlhý železničný tunel Turecký vrch pri obci Trenčianske Bohuslavice do ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Skanska
BRATISLAVA/TRENČÍN 20. mája (WEBNOVINY) - Spoločnosť Skanska SK, a.s. so sídlom v Bratislave plánuje vyraziť 1 775 metrov dlhý železničný tunel Turecký vrch pri obci Trenčianske Bohuslavice do dvoch rokov. Jednorúrový dvojkoľajový tunel má byť úplne dokončený v máji 2013. Ide o najvýznamnejšiu časť modernizácie železničnej trate na 17,7 kilometrovom úseku Nové Mesto nad Váhom - Trenčianske Bohuslavice - Melčice - Zlatovce v rámci 1. a 2. etapy rekonštrukcie železnice z Nového Mesta nad Váhom do Púchova. Skanska je členom Združenia Nové Mesto - Zlatovce 2009, ktoré stavbu uskutočňuje. Podiel prác Skanska v združení je okolo 20 % a tvorí ho najmä výstavba tunela. Agentúru SITA informovala hovorkyňa Skanska SK Magdaléna Dobišová. Združenie vedie česká firma OHL ŽS, a.s. Brno, ďalšími členmi sú spoločnosti Váhostav - SK, a.s. Žilina, Doprastav, a.s. Bratislava a Eltra, s.r.o. Košice.
"Po roku 1990 je tunel Turecký vrch 37. tunelom, na ktorom Skanska pracuje. Ani v prípade výstavby tohto tunela sme nevynechali starú dobrú tradíciu posvätenia sošky sv. Barbory, patrónky tunelárov a baníkov. Čaká nás ešte necelý kilometer razenia, ktoré by sme aj pod jej ochranou chceli úspešne zvládnuť, vrátane betonáže definitívneho ostenia, do leta 2012," uviedol riaditeľ Skanska SK - Závod Tunely Peter Witkovský. Tunel podľa neho razia mimo pôvodnej trate a jeho technické riešenie rešpektuje charakter prostredia a zásah do územia je minimalizovaný len do oblasti portálov. Výstavba tunela neobmedzí existujúcu dopravu.
Trate v tuneli sú navrhované pre rýchlosť 200 kilometrov za hodinu s protismernými oblúkmi s polomerom 2 tis. metrov. Osová vzdialenosť koľají je stanovená na 4,2 metra. V celej dĺžke je jednotný prierez so svetlým polomerom tunelovej rúry 6,1 metra. Pre potreby mimoriadnych udalostí je približne uprostred tunela napojená razená úniková štôlňa s dĺžkou 245 metrov, ústiaca na úpätie Tureckého vrchu. Vetranie tunela je prirodzené a súčasne podporované pôsobením piestového účinku prechádzajúcich vlakových súprav. Okrem tunela budú na trati vybudované dva nové železničné a šesť cestných mostov. Rekonštrukcia čaká i desať existujúcich železničných mostov, tri podchody pre cestujúcich v železničných staniciach, priepusty a podchody pre verejnosť.
Razenie prvých metrov tunela bolo aj vďaka viacstupňovo členenému profilu zložité. Práce začali od severného portálu pod ochranou mikropilótového dáždnika. "Na razení každého tunela je niečo neopakovateľné. V tomto tuneli si môžeme zopakovať celú širokú škálu Novej rakúskej tunelovacej metódy. Po prekonaní veľmi náročných úvodných 62 metroch razenia s vertikálnym aj horizontálnym členením čelby, ktoré sme realizovali v minulosti v Nemecku, sme sa dostali do kompaktných hornín a razenie bude obdobné ako na tuneli Sitina," dodal Witkovský. Pracovníci Skanska majú pred sebou ešte jednu výzvu v podobe vyrazenia tunela cez oblasť vápencov a dolomitov s výskytom krasových útvarov. Skúsenosti s razením v takýchto podmienkach majú hlavne z prác na tuneloch v Slovinsku.
Spoločnosť Skanska SK, a.s. pôsobí od 1. apríla tohto roka po zlúčení šiestich firiem. V Obchodnom registri SR je spoločnosť zapísaná od 3. augusta 1994, jej predchodkyňami boli firmy Skanska BS, a.s. Prievidza od januára 2005 do konca marca tohto roka a predtým Banské stavby, a.s. Prievidza od augusta 1994 do januára 2005. Skanska SK má základné imanie 1,66 mil. eur, zastrešuje závody PS SK 01 Martin, PS SK 02 Bratislava, SK 10 Technológie Košice, Cesty, mosty SK, Tunely SK, Železničné staviteľstvo SK, Skanska Reality SK a Servis SK. Fúziou zanikli firmy Skanska PS, a.s., Skanska Slovensko, s.r.o., Skanska Reality SK, s.r.o., Stamart Martin s.r.o., Skanska Technológie, a.s. a Skanska BS, a.s. Skanska SK sa prostredníctvom projektu Jedna Skanska ako slovenská dcéra organizačne priblížila materskej spoločnosti Skanska AB vo Švédsku a Skanska a.s. v Českej republike.
SITA
"Po roku 1990 je tunel Turecký vrch 37. tunelom, na ktorom Skanska pracuje. Ani v prípade výstavby tohto tunela sme nevynechali starú dobrú tradíciu posvätenia sošky sv. Barbory, patrónky tunelárov a baníkov. Čaká nás ešte necelý kilometer razenia, ktoré by sme aj pod jej ochranou chceli úspešne zvládnuť, vrátane betonáže definitívneho ostenia, do leta 2012," uviedol riaditeľ Skanska SK - Závod Tunely Peter Witkovský. Tunel podľa neho razia mimo pôvodnej trate a jeho technické riešenie rešpektuje charakter prostredia a zásah do územia je minimalizovaný len do oblasti portálov. Výstavba tunela neobmedzí existujúcu dopravu.
Trate v tuneli sú navrhované pre rýchlosť 200 kilometrov za hodinu s protismernými oblúkmi s polomerom 2 tis. metrov. Osová vzdialenosť koľají je stanovená na 4,2 metra. V celej dĺžke je jednotný prierez so svetlým polomerom tunelovej rúry 6,1 metra. Pre potreby mimoriadnych udalostí je približne uprostred tunela napojená razená úniková štôlňa s dĺžkou 245 metrov, ústiaca na úpätie Tureckého vrchu. Vetranie tunela je prirodzené a súčasne podporované pôsobením piestového účinku prechádzajúcich vlakových súprav. Okrem tunela budú na trati vybudované dva nové železničné a šesť cestných mostov. Rekonštrukcia čaká i desať existujúcich železničných mostov, tri podchody pre cestujúcich v železničných staniciach, priepusty a podchody pre verejnosť.
Razenie prvých metrov tunela bolo aj vďaka viacstupňovo členenému profilu zložité. Práce začali od severného portálu pod ochranou mikropilótového dáždnika. "Na razení každého tunela je niečo neopakovateľné. V tomto tuneli si môžeme zopakovať celú širokú škálu Novej rakúskej tunelovacej metódy. Po prekonaní veľmi náročných úvodných 62 metroch razenia s vertikálnym aj horizontálnym členením čelby, ktoré sme realizovali v minulosti v Nemecku, sme sa dostali do kompaktných hornín a razenie bude obdobné ako na tuneli Sitina," dodal Witkovský. Pracovníci Skanska majú pred sebou ešte jednu výzvu v podobe vyrazenia tunela cez oblasť vápencov a dolomitov s výskytom krasových útvarov. Skúsenosti s razením v takýchto podmienkach majú hlavne z prác na tuneloch v Slovinsku.
Spoločnosť Skanska SK, a.s. pôsobí od 1. apríla tohto roka po zlúčení šiestich firiem. V Obchodnom registri SR je spoločnosť zapísaná od 3. augusta 1994, jej predchodkyňami boli firmy Skanska BS, a.s. Prievidza od januára 2005 do konca marca tohto roka a predtým Banské stavby, a.s. Prievidza od augusta 1994 do januára 2005. Skanska SK má základné imanie 1,66 mil. eur, zastrešuje závody PS SK 01 Martin, PS SK 02 Bratislava, SK 10 Technológie Košice, Cesty, mosty SK, Tunely SK, Železničné staviteľstvo SK, Skanska Reality SK a Servis SK. Fúziou zanikli firmy Skanska PS, a.s., Skanska Slovensko, s.r.o., Skanska Reality SK, s.r.o., Stamart Martin s.r.o., Skanska Technológie, a.s. a Skanska BS, a.s. Skanska SK sa prostredníctvom projektu Jedna Skanska ako slovenská dcéra organizačne priblížila materskej spoločnosti Skanska AB vo Švédsku a Skanska a.s. v Českej republike.
SITA