|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. januára 2012
Skanska spochybňuje ďalšiu kontrolu železničného tendra
Opakovaná kontrola vyše dva roky trvajúceho tendra na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá, ktorú od konca vlaňajška vykonáva Úrad pre verejné obstarávanie ...
Zdieľať
BRATISLAVA 30. januára (WEBNOVINY) - Opakovaná kontrola vyše dva roky trvajúceho tendra na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá, ktorú od konca vlaňajška vykonáva Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), nie je podľa spoločnosti Skanska SK, a.s. opodstatnená.
Stavebná firma to zdôvodňuje tým, že úrad už koncom januára 2011 nariadil opätovnú celkovú kontrolu tejto verejnej súťaže z vlastného podnetu a na základe nej vlani v marci nariadil Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) tender zrušiť.
Úrad sa pritom neodvolal proti rozsudku Krajského súdu Bratislava, ktorý v septembri minulého roka spomínané rozhodnutie úradu zrušil, čím vyhovel spojenej žalobe Skanska, TSS Grade, a.s. a ŽSR. "Nechápeme a nerozumieme konaniu ÚVO, ktoré napriek tomu, že tender kontroloval už x-krát, neodvolal sa proti rozhodnutiu súdu, ktorý ním nariadené zrušenie súťaže označil za nezákonné, opäť z vlastného podnetu kontroluje. Znamená to, že predchádzajúce kontroly boli vykonané nedôsledne?" uviedla v stanovisku pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.
Úrad mlčí o o podávateľovi podnetu
Skanska sa zaujíma, či bude uvedený tender kontrolovaný až dovtedy, kým Slovensko nepríde o financie z Európskej únie alebo nebude víťazom ten, kto vyhovuje. Kontrolu postupu zadávania zákazky pred uzavretím zmluvy vo verejnej súťaži na obnovu trate pri Trenčíne začal úrad z vlastného podnetu 27. decembra minulého roka.
Podľa informácií agentúry SITA podnet na vykonanie kontroly dostal úrad od fyzickej osoby a stotožnil sa s ním. Úrad zatiaľ neodpovedal na otázky agentúry SITA, kto mu podnet na kontrolu poslal a či tento postup možno považovať za obštrukciu so zámerom oddialiť uzavretie tendra a podpísanie zmluvy s vybraným uchádzačom.
TSS Grade tvrdí, že o podnete na kontrolu od fyzickej osoby nič nevie. "Pri tak závažných podozreniach je úplne irelevantné, kto kontrolu spustil, dôležité budú jej výsledky. Vítame aktivitu ÚVO, pretože si myslíme, že tender bol manipulovaný," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa TSS Grade Michaela Kroková s tým, že v tendri vážne pochybil aj obstarávateľ, teda ŽSR. Podľa ŽSR ukončenie tendra a uzavretie zmluvy závisí od výsledkov ukončenia kontroly.
Uzavretiu železničného tendra popri novej kontrole bránia aj viaceré súdne spory. Krajský súd v Bratislave vlani rozhodol o troch žalobách a pre odvolania sa tendrom zaoberá aj Najvyšší súd SR. Trnavská firma TSS Grade spochybnila priebeh súťaže, žiadala jej opätovné vyhodnotenie a poukázala na rozpor v referenciách, ktoré v tendri použil uchádzač s najlacnejšou ponukou.
Skupina Skanska navrhla vykonanie prác za najnižšiu cenu, a to 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, a TSS Grade predložila druhú najlacnejšiu ponuku za 245 miliónov eur. Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 miliónov eur.
Rozsudok Krajského súdu Bratislava o tom, že rozhodnutie ÚVO o zrušení súťaže bolo nezákonné, nadobudlo účinnosť ešte vlani 11. novembra. Úrad sa v zákonnej lehote neodvolal. Trnavská firma sa proti tomuto rozsudku podľa agentúry SITA odvolala, hoci súd spojenej žalobe troch spoločností proti úradu plne vyhovel, čo jeden z účastníkov verejného obstarávania chápal ako naťahovanie času.
Skanska nesúhlasí s výkladom súdu
V hre sú aj eurofondy
Pre súdne spory hrozí, že uzavretie tendra sa oneskorí a modernizácia trate pri Trenčíne nezačne do konca prvého polroka tohto roka, aby mohla byť spolufinancovaná z európskych zdrojov v tomto programovom období.
ŽSR majú pre takýto prípad pripravené ďalšie projekty na modernizáciu infraštruktúry, aby využili eurofondy, ktoré mali ísť na obnovu trate pri Trenčíne.
"V žiadnom prípade nie je ohrozené čerpanie eurofondov pre uvedený tender. ŽSR majú pripravené náhradné projekty," uviedla nedávno pre agentúru SITA ich hovorkyňa Martina Pavliková. Súťaž na modernizáciu trate Beluša - Púchov je vo fáze vyhodnocovania ponúk.
Tento projekt má byť financovaný z eurofondov, podobne ako pripravované súťaže na modernizáciu trate Púchov - Žilina a prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave.
"V Operačnom programe Doprava 2007 až 2013 je možné prostriedky presúvať v rámci jednotlivých projektov. ŽSR urobí všetko preto, aby boli prostriedky z eurofondov plne využité," uzavrela Pavliková.Najvyšší súd SR toto odvolanie zamietol ako nerelevantné. Skanska preto považuje súťaž za platnú a seba za víťaza, keďže navrhla najnižšiu cenu a zmluvu o vykonaní prác na železnici je tak podľa nej možné podpísať. Krajský súd Bratislava vlani v novembri zastavil konanie a zamietol ako neopodstatnenú žalobu TSS Grade, ktorá žiadala preveriť zákonnosť rozhodnutia úradu zo septembra 2010.
Úrad vtedy vyhovel námietke Skanska proti jej vylúčeniu zo súťaže a nariadil ju do nej vrátiť. ŽSR predtým v júli toho istého roku vyradili Skansku pre neobvykle nízku cenu, lebo dostatočne nevysvetlila požiadavky hodnotiacej komisie.
"Výklad súdu rešpektujeme, ale zásadne s ním nesúhlasíme. Uvedené rozhodnutie sme prevzali v polovici januára 2012," uviedla Kroková k rozhodnutiu súdu, pričom firma sa proti nemu plánuje odvolať. Trnavská firma vlani v septembri uspela na Krajskom súde Bratislava s inou žalobou na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu o vyhodnotení ponúk v tej istej súťaži.
TSS Grade namietala dumpingovú cenu Skanska, ako i celkové nesprávne postupy úradu pri vyhodnocovaní ponúk. Skanska a ŽSR sa voči tomuto rozsudku odvolali a rozhodne Najvyšší súd. Špeciálna prokuratúra v tomto tendri zároveň vyšetruje trestné oznámenie.
Podal ho vlani v januári generálny riaditeľ TSS Grade Tomáš Kizek na skupinu Skanska za poskytnutie nekorektných informácií do verejnej súťaže v spojitosti s referenciami jej zamestnancov. Stavebné práce na trati Zlatovce - Trenčianska Teplá majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava a trvať majú tri roky a štyri mesiace.
Stavebná firma to zdôvodňuje tým, že úrad už koncom januára 2011 nariadil opätovnú celkovú kontrolu tejto verejnej súťaže z vlastného podnetu a na základe nej vlani v marci nariadil Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) tender zrušiť.
Úrad sa pritom neodvolal proti rozsudku Krajského súdu Bratislava, ktorý v septembri minulého roka spomínané rozhodnutie úradu zrušil, čím vyhovel spojenej žalobe Skanska, TSS Grade, a.s. a ŽSR. "Nechápeme a nerozumieme konaniu ÚVO, ktoré napriek tomu, že tender kontroloval už x-krát, neodvolal sa proti rozhodnutiu súdu, ktorý ním nariadené zrušenie súťaže označil za nezákonné, opäť z vlastného podnetu kontroluje. Znamená to, že predchádzajúce kontroly boli vykonané nedôsledne?" uviedla v stanovisku pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.
Úrad mlčí o o podávateľovi podnetu
Skanska sa zaujíma, či bude uvedený tender kontrolovaný až dovtedy, kým Slovensko nepríde o financie z Európskej únie alebo nebude víťazom ten, kto vyhovuje. Kontrolu postupu zadávania zákazky pred uzavretím zmluvy vo verejnej súťaži na obnovu trate pri Trenčíne začal úrad z vlastného podnetu 27. decembra minulého roka.
Podľa informácií agentúry SITA podnet na vykonanie kontroly dostal úrad od fyzickej osoby a stotožnil sa s ním. Úrad zatiaľ neodpovedal na otázky agentúry SITA, kto mu podnet na kontrolu poslal a či tento postup možno považovať za obštrukciu so zámerom oddialiť uzavretie tendra a podpísanie zmluvy s vybraným uchádzačom.
TSS Grade tvrdí, že o podnete na kontrolu od fyzickej osoby nič nevie. "Pri tak závažných podozreniach je úplne irelevantné, kto kontrolu spustil, dôležité budú jej výsledky. Vítame aktivitu ÚVO, pretože si myslíme, že tender bol manipulovaný," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa TSS Grade Michaela Kroková s tým, že v tendri vážne pochybil aj obstarávateľ, teda ŽSR. Podľa ŽSR ukončenie tendra a uzavretie zmluvy závisí od výsledkov ukončenia kontroly.
Uzavretiu železničného tendra popri novej kontrole bránia aj viaceré súdne spory. Krajský súd v Bratislave vlani rozhodol o troch žalobách a pre odvolania sa tendrom zaoberá aj Najvyšší súd SR. Trnavská firma TSS Grade spochybnila priebeh súťaže, žiadala jej opätovné vyhodnotenie a poukázala na rozpor v referenciách, ktoré v tendri použil uchádzač s najlacnejšou ponukou.
Skupina Skanska navrhla vykonanie prác za najnižšiu cenu, a to 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, a TSS Grade predložila druhú najlacnejšiu ponuku za 245 miliónov eur. Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 miliónov eur.
Rozsudok Krajského súdu Bratislava o tom, že rozhodnutie ÚVO o zrušení súťaže bolo nezákonné, nadobudlo účinnosť ešte vlani 11. novembra. Úrad sa v zákonnej lehote neodvolal. Trnavská firma sa proti tomuto rozsudku podľa agentúry SITA odvolala, hoci súd spojenej žalobe troch spoločností proti úradu plne vyhovel, čo jeden z účastníkov verejného obstarávania chápal ako naťahovanie času.
Skanska nesúhlasí s výkladom súdu
V hre sú aj eurofondy
Pre súdne spory hrozí, že uzavretie tendra sa oneskorí a modernizácia trate pri Trenčíne nezačne do konca prvého polroka tohto roka, aby mohla byť spolufinancovaná z európskych zdrojov v tomto programovom období.
ŽSR majú pre takýto prípad pripravené ďalšie projekty na modernizáciu infraštruktúry, aby využili eurofondy, ktoré mali ísť na obnovu trate pri Trenčíne.
"V žiadnom prípade nie je ohrozené čerpanie eurofondov pre uvedený tender. ŽSR majú pripravené náhradné projekty," uviedla nedávno pre agentúru SITA ich hovorkyňa Martina Pavliková. Súťaž na modernizáciu trate Beluša - Púchov je vo fáze vyhodnocovania ponúk.
Tento projekt má byť financovaný z eurofondov, podobne ako pripravované súťaže na modernizáciu trate Púchov - Žilina a prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave.
"V Operačnom programe Doprava 2007 až 2013 je možné prostriedky presúvať v rámci jednotlivých projektov. ŽSR urobí všetko preto, aby boli prostriedky z eurofondov plne využité," uzavrela Pavliková.Najvyšší súd SR toto odvolanie zamietol ako nerelevantné. Skanska preto považuje súťaž za platnú a seba za víťaza, keďže navrhla najnižšiu cenu a zmluvu o vykonaní prác na železnici je tak podľa nej možné podpísať. Krajský súd Bratislava vlani v novembri zastavil konanie a zamietol ako neopodstatnenú žalobu TSS Grade, ktorá žiadala preveriť zákonnosť rozhodnutia úradu zo septembra 2010.
Úrad vtedy vyhovel námietke Skanska proti jej vylúčeniu zo súťaže a nariadil ju do nej vrátiť. ŽSR predtým v júli toho istého roku vyradili Skansku pre neobvykle nízku cenu, lebo dostatočne nevysvetlila požiadavky hodnotiacej komisie.
"Výklad súdu rešpektujeme, ale zásadne s ním nesúhlasíme. Uvedené rozhodnutie sme prevzali v polovici januára 2012," uviedla Kroková k rozhodnutiu súdu, pričom firma sa proti nemu plánuje odvolať. Trnavská firma vlani v septembri uspela na Krajskom súde Bratislava s inou žalobou na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu o vyhodnotení ponúk v tej istej súťaži.
TSS Grade namietala dumpingovú cenu Skanska, ako i celkové nesprávne postupy úradu pri vyhodnocovaní ponúk. Skanska a ŽSR sa voči tomuto rozsudku odvolali a rozhodne Najvyšší súd. Špeciálna prokuratúra v tomto tendri zároveň vyšetruje trestné oznámenie.
Podal ho vlani v januári generálny riaditeľ TSS Grade Tomáš Kizek na skupinu Skanska za poskytnutie nekorektných informácií do verejnej súťaže v spojitosti s referenciami jej zamestnancov. Stavebné práce na trati Zlatovce - Trenčianska Teplá majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava a trvať majú tri roky a štyri mesiace.