|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. decembra 2013
Situácia na Ukrajine ohrozuje projekt širokorozchodnej trate
Súčasná situácia na Ukrajine môže negatívne ovplyvniť realizáciu projektu predĺženia širokorozchodnej železnice z viacerých dôvodov.
Zdieľať
Bratislava 13. decembra (TASR) - Súčasná situácia na Ukrajine môže negatívne ovplyvniť realizáciu projektu predĺženia širokorozchodnej železnice z viacerých dôvodov.
Podľa informácií TASR z dôveryhodných zdrojov ukrajinské štátne železnice, ktoré sú spoločníkom realizačnej spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft GmbH, meškajú so splatením dohodnutej sumy finančného vkladu do spoločnosti, čo je 5 miliónov eur. V prípade nedodržania tohto záväzku by ostatní členovia - spoločníci mohli odstúpiť od prebiehajúceho tendra na štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej trate.
Advokátka Jana Martinková však takýto scenár považuje za nepravdepodobný. „Predpokladám, že k tomu nedôjde. A ak by taká situácia hrozila, verím, že by sa kompetentní vedeli dohodnúť na novom termíne realizácie vkladov,“ povedala pre TASR.
V súčasnosti začala spoločnosť Breitspur posudzovať technické ponuky na vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktoré podali štyri medzinárodné konzorciá. V januári otvorí obálky s cenovými ponukami od týchto konzorcií. Víťaz tendra bude známy v júni 2014, avšak len za predpokladu, že ukrajinské štátne železnice UZ splnia svoj záväzok. Ak nie, celý projekt predĺženia širokorozchodnej trate bude v ohrození. „Prípadné zrušenie tendra by však neznamenalo definitívny koniec projektu, i keď by, samozrejme, malo za následok jeho oddialenie,“ upozornila Martinková.
V rámci odbornej verejnosti sa objavili aj informácie, že problémy na Ukrajine by sa mohla ruská strana snažiť vyriešiť podobne ako pri dodávkach zemného plynu, presmerovaním trasy. V prípade širokorozchodnej by to mohlo byť s prepojením na Poľsko, ktoré disponuje veľkým vnútorným trhom a ťaží z blízkosti nemeckej ekonomiky.
Martinková takúto alternatívu spochybňuje. „Poľsko by v súčasnej dobe mohlo byť vážnym konkurentom v prípade, keby sa Slovensko a Rakúsko príliš miešali do vnútorných záležitostí Ukrajiny, prípadne by stratili mnoho času pri realizácií medzivládnych dohôd. Z hospodárskeho a logistického hľadiska je však predĺženie širokorozchodnej trate do centra Európy cez Slovensko najvýhodnejšie,“ uzavrela Martinková.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Prekládková železničná stanica medzi širokým a normálnym rozchodom v Čiernej nad Tisou. Foto: TASR/Milan Kapusta
Podľa informácií TASR z dôveryhodných zdrojov ukrajinské štátne železnice, ktoré sú spoločníkom realizačnej spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft GmbH, meškajú so splatením dohodnutej sumy finančného vkladu do spoločnosti, čo je 5 miliónov eur. V prípade nedodržania tohto záväzku by ostatní členovia - spoločníci mohli odstúpiť od prebiehajúceho tendra na štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej trate.
Advokátka Jana Martinková však takýto scenár považuje za nepravdepodobný. „Predpokladám, že k tomu nedôjde. A ak by taká situácia hrozila, verím, že by sa kompetentní vedeli dohodnúť na novom termíne realizácie vkladov,“ povedala pre TASR.
V súčasnosti začala spoločnosť Breitspur posudzovať technické ponuky na vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktoré podali štyri medzinárodné konzorciá. V januári otvorí obálky s cenovými ponukami od týchto konzorcií. Víťaz tendra bude známy v júni 2014, avšak len za predpokladu, že ukrajinské štátne železnice UZ splnia svoj záväzok. Ak nie, celý projekt predĺženia širokorozchodnej trate bude v ohrození. „Prípadné zrušenie tendra by však neznamenalo definitívny koniec projektu, i keď by, samozrejme, malo za následok jeho oddialenie,“ upozornila Martinková.
V rámci odbornej verejnosti sa objavili aj informácie, že problémy na Ukrajine by sa mohla ruská strana snažiť vyriešiť podobne ako pri dodávkach zemného plynu, presmerovaním trasy. V prípade širokorozchodnej by to mohlo byť s prepojením na Poľsko, ktoré disponuje veľkým vnútorným trhom a ťaží z blízkosti nemeckej ekonomiky.
Martinková takúto alternatívu spochybňuje. „Poľsko by v súčasnej dobe mohlo byť vážnym konkurentom v prípade, keby sa Slovensko a Rakúsko príliš miešali do vnútorných záležitostí Ukrajiny, prípadne by stratili mnoho času pri realizácií medzivládnych dohôd. Z hospodárskeho a logistického hľadiska je však predĺženie širokorozchodnej trate do centra Európy cez Slovensko najvýhodnejšie,“ uzavrela Martinková.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR